Inlägg från: sharatec |Visa alla inlägg
  • sharatec

Psykologi - test

hallonfot skrev 2011-09-11 18:41:09 följande:

Exakt. "Läran om själen" är det religiösa begreppet, och det begreppet använder vi inte under utbildningen. Och om det nu är fel så fattar jag inte ens varför någon får släppa en bok med osanning i

Mer herregud... Du förstår väl att det här är en fråga för språkvetare och inte för psykologer?

Till nöds hade fråga 1 kunnat tolkas som korrekt om frågan gällde "Vad är psykologi?", även om det fortfarande hade varit klumpigt. (Jag TROR, utan att veta, att det är vad som faktiskt står i era böcker.) Ordet psykologi betyder dock inte Läran om människan.
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 18:54:50 följande:

Jo det står: "Vad betyder psykologi?"

Klumpigt?... Det enda "fel" jag har gjort är att lita på det som står i min bok och det som min lärare, samt min kompis psykolog har sagt 

Förlåt, nu uttryckte jag mig kanske slarvigt, vilket inte var meningen. Jag menar att det varit klumpigt om det stod så i boken.

Jag kan mycket väl förstå att man ser psykologi som läran om människan, jag hängde bara upp mig på det rent språkliga.  
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 18:54:50 följande:

Jo det står: "Vad betyder psykologi?"

[- - -]
    Och just det: klantskallar som har skrivit din bok! :)
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 19:01:44 följande:

[- - -]

Hur det än är så får du det att låta som om jag har försökt lura alla fina människor där ute genom mitt quiz, och det gör mig så förbannad 
    Upp med hakan, alla gör misstag. Det var inte du som började vara otrevlig direkt...
  • sharatec
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 19:12:08 följande:
    Det är skillnad på "vad är psykologi" och "vad betyder psykologi". Det är skillnad på "läran om människan" och "läran om människans beteende". Förstår/ser du inte det?

Det är fel oavsett vem som sagt det till dig. Vare sig det är din lärare, din kompis eller din kompis psykolog som du hört det ifrån så är det fortfarande lika fel. Du kan räkna upp din mormor, din mormors kompis, din mormors kompis psykolog - DET ÄR FORTFARANDE LIKA FEL. Det felet du gör är att inte inse att du faktiskt har fel, istället kommer du med orelvant info. Vem fan bryr sig om din kompis psykolog sagt det? Inse att det är FEL vem än som sagt det, punkt slut.

Jag tror att det har gått fram nu. Vann du något på att inleda så brutalt otrevligt?
  • sharatec
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 20:03:28 följande:
    Jag har redan bett om ursäkt en gång i tråden och tänker inte göra det igen. Sen är sanningen hård, speciellt om man saknar förmågan att ta in den och inse att man har fel. Till slut måste därför sanningen BANKAS in och det kanske gör lite ont. Vill man slippa det får man väl helt enkelt sluta envisa sig om saker som man inte vet någonting om.

Jo, jag märkte att du började banka direkt i ditt första inlägg, när TS inte hade envisats om någonting alls.
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:06:02 följande:

Fast det är ju min lärare som kommer rätta provet och han säger ju också att det betyder "Läran om människan"
    Ta upp det där med din lärare, okej?
  • sharatec
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 20:10:27 följande:
    Därav ursäkten. Alla människor kan göra fel men alla männsikor kan inte inse det, vilket vi tydligt sett i den här tråden. Glad

TS verkar väl ha förstått felet nu?
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:15:28 följande:
    Han pratade oxå om att man inom det religiösa kallar det för "Läran om själen", men att man rent vetenskapligt säger: "Läran om människan"

Okej, bara för att tydliggöra: du är med på att jag menar att ordet psykologi betyder "läran om själen", eller hur? Det är fakta i fallet. Att din lärare säger att psykologi är läran om människan kan jag förstå (även om jag, högst personligen, tycker att det är en klumpig sammanfattning), men säger han att ordet bokstavligen betyder det har han helt enkelt fel.
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:23:42 följande:
    Du uttrycker dig på ett mycket bättre sätt än "Nicewarmpussy", Solig
    Jag har inte ätit huggorm.  Jag kanske har haft en bättre dag?
  • sharatec
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 20:29:48 följande:
    Eftersom jag ser att du förklarar allting ännu än gång så antar jag att svaret är nej!

Med tanke på hur ni kom ihop er från början förstår jag ärligt talat att hon vill höra det från någon mer. Det ändrar dock inte det faktum att du hade rätt i sakfrågan.
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:30:17 följande:
    Nej, men om jag säger att jag VET att det betyder "Läran om människan" då är det alltså inte bara nånting jag tror, utan nånting som jag fått veta från flera olika håll.

[- - -]

Svårt att kritisera dig för att du litar på din lärare!
  • sharatec
    Jamo skrev 2011-09-11 20:36:32 följande:
    Vår lärare inom psykiatri sa att psykologi betydde "Läran om människan men tidigare själen". Tror båda räknas som "rätt". Betydelsen av psykiatri är enligt Ottosson/Ottosson "Läran om själsläkekonst"
    Som sagt, hur man beskriver ämnet har nog ändrats en del. Språkligt finns det dock inget element i ordet "psykologi" som betyder "människa".

"Psykiatri" verkar vara korrekt översatt, dock.
  • sharatec
    sharatec skrev 2011-09-11 20:40:45 följande:
    Som sagt, hur man beskriver ämnet har nog ändrats en del. Språkligt finns det dock inget element i ordet "psykologi" som betyder "människa".

Det hade ju dessutom gett ord som "hundpsykologi" en rätt märklig innebörd...
  • sharatec
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 20:43:06 följande:
    Tro inte på allt du hör! IG på källkritik, har du inte läst samhälle och historia du som går på gymnasiet?

"Källförteckning:
    Samtal med min kompis som hörde det från sin psykolog."

Det håller inte! Okej att boken skrivit fel, I get it. Men att hänvisa till lärare, kompisar, kompisars psykologer? Då har det gått för långt.
     Kurslitteratur och ens lärare borde verkligen inte ha fel som här, dock.
  • sharatec
    Inima skrev 2011-09-11 22:03:37 följande:
    Exakt vad min lärare sa, och boken

Och då är ni som sagt inne på hur man definierar ämnet som sådant, och inte på vad ordet betyder.
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-12 07:35:38 följande:
    Eftersom jag kände mig 100 % säker på att jag hade rätt så tyckte jag att det var onödigt att googla fram nånting i ämnet.

Det här angående vilka källor jag använder: Jag försökte bara påvisa att jag inte bara antog att läran om människan var rätt svar pga en enda källa. Utan att jag hört det från flera håll.

Strunt samma. Boken, min lärare och jag har fel. Men det du sagt tidigare om att jag kommer få fel på provet om jag svarar "läran om människan" stämmer inte eftersom det är min lärar som bestämmer frågorna till provet och det är han som rättar det. Med andra ord kommer jag få fel på det provet om jag svarar läran om själen. Även fast det är det som är det rätta svaret. 

Om du har tid och lust, kan du berätta för din lärare om den här diskussionen och se vad han säger?
Svar på tråden Psykologi - test