Inlägg från: Sjejn |Visa alla inlägg
  • Sjejn

Två valpar

Tja, jag är kluven. Vi har haft valpar tätt en gång, det skiljer 8 månader mellan dem och det har funkat bra, men då är båda två av icke-krävande sällskapsraser och i perioder har det varit skitjobbigt. Det tar ju väldigt mycket mera tid, för precis som de andra säger så handlar det ju om att verkligen kunna dela på dem ofta för träning, enskilda promenader osv, men har man den tiden och är villig att lägga ner allt det arbetet som verkligen krävs så visst.

Det är två tikar och de har rykt ihop två gånger hittills men varit helt avslappnade med varandra både före och efter de incidenterna. De är fortfarande unga, den äldre blev två år i maj och den yngre blir två år i januari, men de börjar hyfsa till sig.

I hushållet finns även en äldre kastrerad tik och en numera rätt gammal hane, och jag kan säga att när hanen är borta (även om jag hoppas på många år till för honom) så blir det bara tikar eller så knipsad hane här i huset, för även om vår hane är hyfsat cool i jämförelse med många andra under löpen så är det jobbigt. Som tur är har vi ett gästrum i ett annat hus på tomten där han får bo då, annars hade han stressat ihjäl sig stackarn...

• Sjejn

Ska väl tillägga att jag aldrig i livet skulle rekommendera någon att ta två valpar samtidigt utan att ha haft liknande ras/er tidigare och dessutom har några valp- och unghundsperioder bakom sig. 

Svar på tråden Två valpar