• Wittra

Läppeksem?

skrivit förut men var för ett par månader sedan. Då trodde jag att jag hade bränt läpparna i solen. Men inte......det svider, kliar, bränner i läpparna. Utåt sett syns ingenting, sambon hävdar envist "näääe, syns inget, " fastän jag har sånt obehag att jag vill typ amputera munnen :( Varit hos vc-läkare och dessutom fått remiss till hud. Tänkte om någon här haft eksem? O om eksem kan drabba läpparna? Kliar och är så irriterat på dem :(

• Svar på tråden Läppeksem?
  • Emmalinnéa

har också haft det, slicka inte på det och lägg inte på någon salva eller cetrat det gör så att läpparna inte producerar någon fukt självt, det blir inte bra på en gång men efter 3-7 dagar blir det förbättring :)

• Tinzu

ooh det problemet brukar jag ha under sommaren när allergierna är som värst för mig kliar, svider, bränner och dessutom så kan det börja vätska om jag råkat gnugga för hårt med handduken, jag använde då Niveas lipsyl, men bytte till bivax istället och då blev det bättre för mig

nu vet jag ju inte om du har allergier, eller om du har torra läppar, men hoppas hudmottagningen kan hitta anledningen

• ninagirrl

Jag har eksem, 

det ända du kan göra är att smörja. Då mjukar du upp läpparna.
    ta bort gammal hud med en handduk..-Häll lite olivolja på en handduk och gnugga i cirkelrörelser över en läpp i taget. Avsluta med en fet kräm. Vanligt lypsyl kan vara för lätt. 

Det finns några "repairs" som är ute på marknaden (apoteket), men det beror på hur känslig du är med paraffin och dyl?  

• Wittra

hej och tack för svar. jag har haft denna skiten hela sommaren :( kan inte för mitt liv fatta vad jag är allergisk emot eller reagerar på. varken bytt kost, parfymer, hudkrämer eller smink. När det blommade ut hade jag dock ett nytt läppstift på mig, men det har jag aktat mig helt för efteråt. använder ingen makeup alls på läpparna, smörjer men mest på natten då får ju läpparna liksom vila. Kan det kännas stramt vid eksem också? jag verkligen avskyr detta...

• Wittra

upplevde ni också att det kändes torrt ? inte bara kliade och irriterade i huden? ni som svarat, hur länge hade ni detta och hur "uppstod" det?

• Tinzu
    Wittra skrev 2011-09-07 20:41:00 följande:
    upplevde ni också att det kändes torrt ? inte bara kliade och irriterade i huden? ni som svarat, hur länge hade ni detta och hur "uppstod" det?
    jadå, jag har torra läppar när jag har det du upplever nu, för mig uppstod det under somrarna och det varade bara tills jag slutade använda parfymerade grejer som irriterar huden och använde bivax
  • Emmalinnéa

det började med att bara ena hörnet av läppen blev tår å tänjdes ut kändes det som sen kom det bara mer p mer tills hela läpparna var torra och kliade som attan läpparna svullnade upp något också så det spände lite.
    det satt i en månad tror jag det har hänt flera gånger.

men som sagt så ska man inte smörja det med något alls läpparna måste få chansen att producera fukt och kämpa emot "problemet" så har iallafall alla sagt till mig och jag har läst lite också och det fungerar ... som sagt inte med en gång men det tar la en vecka innan vissa ser tecken på förbättring. 

• Wittra

Hrm...men jag har haft detta i flera månader...:( i början fjällade läppen lite också, typ flagning. jag har försökt att inte använda nåt alls men känner nästan som panikkänsla ibland över att vara så torr + svidande på läpparna. Värst av allt så slickar jag ju ibland också...jag försöker verligen att inte göra det men det är sååå svårt. plus att jag ibland kan tycka att det känns lika jävligt att slicka på dem som att inte göra det....liksom kryper i läppen =(

• Tinzu
    Wittra skrev 2011-09-07 21:16:18 följande:
    Hrm...men jag har haft detta i flera månader...:( i början fjällade läppen lite också, typ flagning. jag har försökt att inte använda nåt alls men känner nästan som panikkänsla ibland över att vara så torr + svidande på läpparna. Värst av allt så slickar jag ju ibland också...jag försöker verligen att inte göra det men det är sååå svårt. plus att jag ibland kan tycka att det känns lika jävligt att slicka på dem som att inte göra det....liksom kryper i läppen =(
    prova kanske locobase repair? det finns på apoteket
  • Wittra
    Tinzu skrev 2011-09-07 22:33:29 följande:
    prova kanske locobase repair? det finns på apoteket

Redan provat...:( Ni som svarat att ni haft/ har läppeksem, hur länge brukar det hålla i sig? har ju haft skiten hela sommaren :(
Svar på tråden Läppeksem?