• Barababar

Varför behövs regnbågsförskolor?

Och nej, det är inte jag som behöver höra svaret.

Som gammal exflata i äktenskapsexil hamnade jag tillsammans med min man framför en debatt på TV  om regnbågsfamiljer och en av debattörerna arbetade som förskollärare på Öppna förskolan i Hammarby Sjöstad, som en dag i veckan var öppen bara för regnbågsfamiljer. Jag förstår precis hur skönt det måste vara att få vara en förälder bland flera utan att bli ifrågasatt, när det är precis förälder man är alldeles färsk på att vara, även om man till vardags är den främsta aktivistflatan som nånsin trampat Söders höjder.

Varför behövs Öppna förskolan för regnbågsfamiljer i kommunal regi?

• Svar på tråden Varför behövs regnbågsförskolor?
  • Queenie70

Kanske för att få en chans att träffa andra föräldrar i samma situation, där man kan ventilera de eventuella speciella situationer man kan tänkas hamna i om jag får spekulera. Öppna förskolan rent generellt anser jag vara mer för föräldrarna än för barnet om vi snackar om barn som är försmå för att gå på dagis...tycker ju jag då.

Men när jag läste din tråd så trodde jag till min förfäran att det fanns vanliga dagis med sån inriktning. Det hade ju varit rent förfärligt.

• Tow2Mater

Kan ÖF då ha en dag bara för kristna föräldrar? Och en annan dag bara för muslimska föräldrar? En tredje dag bara för ensamstående föräldrar? Den kan alla andra få komma dit två dagar i veckan.

Skandal med denna specialbehandling för en grupp !  Det visar tydligt att de inte vill ha lika rättigheter och behandling; de vill ha specialbehandling då det passar deras agenda. Behövs ett forum för speciella grupper - ha det utanför öf, precis som kristna familjer kan träffas t ex i kyrkan.

• sahara sahara

Av två anledningar. Dels för att vi som föräldrar ska kunna få vara just föräldrar och hänga på ÖF utan att behöva vara informationscentral för alla nyfikna frågor om hur man egentligen skaffar barn som homo, och för att ge oss ett nätverk. Dels för att barnen ska få vistas i en miljö där de slipper "försvara" sin familjesituation, och få en chans att träffa andra barn i samma sits.

Många regnbågsbarn, ja, jag skulle säga de allra flesta, går på förskolor där de är det enda barnet med två föräldrar av samma kön. Det är ovärderligt för dem att träffa andra.

Om andra grupper känner samma behov är det väl bara att ta tag i det. Det finns till exempel öppna förskolor enbart för adopterade barn och deras föräldrar.

Här i Malmö är förvisso inte regnbågs-ÖF kommunal, utan drivs av en förening som hyr in sig på en "vanlig" öppen förskola en gång i månaden. Är det mer acceptabelt?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anelan
    sahara sahara skrev 2011-09-08 08:25:03 följande:
    Av två anledningar. Dels för att vi som föräldrar ska kunna få vara just föräldrar och hänga på ÖF utan att behöva vara informationscentral för alla nyfikna frågor om hur man egentligen skaffar barn som homo, och för att ge oss ett nätverk. Dels för att barnen ska få vistas i en miljö där de slipper "försvara" sin familjesituation, och få en chans att träffa andra barn i samma sits.
    Jag kan inte annat än att hålla med! Bor i Uppsala och önskar att det fanns regnbågs ÖF i närheten av skälen du skrivit ovan..och några till kanske. Men gläds extra mycket av att regnbågs ÖF under Priden och tackar FL för att vi har hittat en fin skara regnbågsfamiljer att hänga med.
    Tow2Mater skrev 2011-09-07 20:03:39 följande:
    Kan ÖF då ha en dag bara för kristna föräldrar? Och en annan dag bara för muslimska föräldrar? En tredje dag bara för ensamstående föräldrar? Den kan alla andra få komma dit två dagar i veckan.

Skandal med denna specialbehandling för en grupp !  Det visar tydligt att de inte vill ha lika rättigheter och behandling; de vill ha specialbehandling då det passar deras agenda. Behövs ett forum för speciella grupper - ha det utanför öf, precis som kristna familjer kan träffas t ex i kyrkan.
    Jag förstår inte ditt resonemang, jag känner till flera ÖF som har speciella tider för unga föräldrar och ensamstående föräldrar och jag vet i alla fall två ÖF som endast är för kvinnor och barn. Många ÖF har dagar då endast föräldrar med barn upp till ett visst antal månader får komma och andra dagar är det då andra åldrar. Vad är problemet?
  • Tow2Mater
    Anelan skrev 2011-09-08 20:29:28 följande:
    Jag förstår inte ditt resonemang, jag känner till flera ÖF som har speciella tider för unga föräldrar och ensamstående föräldrar och jag vet i alla fall två ÖF som endast är för kvinnor och barn. Många ÖF har dagar då endast föräldrar med barn upp till ett visst antal månader får komma och andra dagar är det då andra åldrar. Vad är problemet?
    Problemet är "en dag i veckan". Om alla specialgrupper får en dag i veckan, blir det ju ingen dag kvar för andra än just fem olika specialgrupper. Skattepengar finasierar öf; hur många olika öf ska vi ha i en stad om alla ska kunna komma dit?
  • Tow2Mater

Om man öppnar upp öf ett par timmar varje månad för vilken specialgrupp som helst som vill ha en tid, ok. Men det framkom inte i TS om det är så eller inte, men eftersom veckan bara har fem dagar misstänker jag att de skulle säga nej till det. Jag misstänker starkt att öf skulle säga nej om t ex en kristen grupp ville ha öf  tid en dag i veckan bara för kristna föräldrar. Skattepengar behövs till annat. Såna träffar kan skötas i privat regi.

• eckin
    Tow2Mater skrev 2011-09-08 20:38:10 följande:
    Problemet är "en dag i veckan". Om alla specialgrupper får en dag i veckan, blir det ju ingen dag kvar för andra än just fem olika specialgrupper. Skattepengar finasierar öf; hur många olika öf ska vi ha i en stad om alla ska kunna komma dit?
    Det är inte en hel dag utan två timmar. På en av alla öppna förskolor i Stockholm. Alla öppna förskolor har inte tider för alla grupper. Men många har tider för en-tre olika grupper. Exakt vilka varierar mellan olika öppna förskolor. Det finns några enstaka öppna förskolor i hela landet som har några som helst tider avsatta för regnbågsfamiljer. De allra flesta tiderna är för alla. Du behöver nog inte oroa dig.
  • eckin
    Anelan skrev 2011-09-08 20:29:28 följande:
    Jag kan inte annat än att hålla med! Bor i Uppsala och önskar att det fanns regnbågs ÖF i närheten av skälen du skrivit ovan..och några till kanske. Men gläds extra mycket av att regnbågs ÖF under Priden och tackar FL för att vi har hittat en fin skara regnbågsfamiljer att hänga med.
    I Uppsala var det tidigare ett antal regnbågsfamiljer som träffades en gång i månaden ungefär (i egen regi). Tror inte att de träffarna håller på längre men det finns så många regnbågsfamiljer i Uppsala att det säkert kan gå att dra igång något sånt, t.ex. så som de gör i Malmö.
  • Mirva

När det finns lärare som skriver som följer behövs kanske förskolor med speciell inriktning:
    "Man måste vara realist också. _Samtidigt_ som man verkar mot mobbning - och det har skolorna Gud ske lov blivit mycket bättre på nu än på min tid! - så kan man som förälder skona sitt barn från de mest uppenbara avvikandefaktorerna.

Alltså, tänker man på sitt barns bästa, så döper man inte barnet till Frodo, man skickar inte en pojke till skolan i klänning eller en flicka i gammeldags livstycke, förkläde och mamelucker, man skaffar inte barn med en partner av samma kön, man dyker inte upp på skolgården berusad eller hor-klädd, och inte heller går man till skolgården och ger sitt barn torra byxor för att man har sett från fönstret att det åkt kana på baken, o.s.v., o.s.v.. (Det där sista gjorde _min_ mamma för nu närmare 40 år sedan, och jag har inte glömt eller förlåtit det än...)"

Jag får bara ont i magen.

• Queenie70
    Mirva skrev 2011-09-20 10:17:35 följande:
    När det finns lärare som skriver som följer behövs kanske förskolor med speciell inriktning:
    "Man måste vara realist också. _Samtidigt_ som man verkar mot mobbning - och det har skolorna Gud ske lov blivit mycket bättre på nu än på min tid! - så kan man som förälder skona sitt barn från de mest uppenbara avvikandefaktorerna.

Alltså, tänker man på sitt barns bästa, så döper man inte barnet till Frodo, man skickar inte en pojke till skolan i klänning eller en flicka i gammeldags livstycke, förkläde och mamelucker, man skaffar inte barn med en partner av samma kön, man dyker inte upp på skolgården berusad eller hor-klädd, och inte heller går man till skolgården och ger sitt barn torra byxor för att man har sett från fönstret att det åkt kana på baken, o.s.v., o.s.v.. (Det där sista gjorde _min_ mamma för nu närmare 40 år sedan, och jag har inte glömt eller förlåtit det än...)"

Jag får bara ont i magen.
    Så din slutsat är således att man som homosexuell måste avstå ifrån att skaffa barn?
  • Mirva
    Queenie70 skrev 2011-09-20 10:23:14 följande:
    Så din slutsat är således att man som homosexuell måste avstå ifrån att skaffa barn?
    Nej, tvärtom! Jag får ont i magen när jag läser att det finns lärare som har sådana hemska åsikter! Ursäkta om jag var otydlig!
  • FamilyGay
    Tow2Mater skrev 2011-09-07 20:03:39 följande:

Det är en eftermiddag i veckan och den är avsedd främst för regnbågsfamiljer. Var och varannan gång brukar det dyka upp någon som har missat detta och de behöver ej vända i dörren. Alla andra får med andra ord komma dit ifall de känner sig diskriminerade men de brukar vanligtvis hålla en ganska tillbakadragen profil. Det är dock inget krav.

Jag vet att Stockholm har kommunal ÖF för unga föräldrar. Kan mycket väl även ha det för ensamstående föräldrar. Skulle inte bli förvånad ifall det fanns för muslimer också. Tycker inte detta är ett problem. Varför skulle jag bli sur bara för att jag inte får vara med de unga föräldrarna? Jag skaffade barn när jag var äldre, diskriminering! Eller kanske ej.  Tror faktiskt att alla "andra" kan hitta en ÖF som tar emot dem även på tisdag em.

Regnbågsöppna är skönt att gå till då man kan prata om sin familj och tex hur man har lagt upp föräldraledigheten och andra vardagliga frågor utan att behöva förklara och förklara och försvara, då dessa frågor kan se lite annorlunda ut för våra familjer. Dessutom har vi där träffat vänner med barn i samma ålder som vi fortfarande umgås med och det uppskattar våra barn nu när de är lite äldre. Nu har de kompisar som även de har två mammor (ont om bögar där) och ser att inte alla andra alltid har en pappa.
  • LinaMarieee

Egentligen skulle jag vilja svara nej på TS fråga, för i den perfekta världen så borde inte speciella regnbågsförskolor finnas. Utan alla borde accepteras för de de är. Vissa barn har två mammor, andra en mamma och en pappa och en tredje kanske en ensamstående mamma och en fjärde är adoptivbarn eller bor hos släktingar... Alla familjer ser olika ut.
    Det jag tror är det viktiga är att alla förskolelärare har kunskap om de olika familjekonstellationerna och berättar för och lär barnen att alla familjer ser olika ut, och även fast man tycker något kanske är lite konstiogt så är det precis lika normalt och acceptabelt som det man själv lever i.
    Öppenhet och acceptans i förskolorna hos lärarna tror jag är den främsta och viktigaste faktorn för att alla barn, oavsett om de lever i en sk "kärnfamilj" eller regnbågsfamilj, ska känna sig lika mycket värda och accepterade som alla sina kompisar.
    Så - nej, i en prefekt värld borde inte speciella regnbågsförskolor finnas. Men som det ser ut nu, så - ja, det är ett jättebra initiativ och förhoppningsvis väcker de uppmärksamhet och får fler att fatta att regnbågsfamiljer finns! Och att de tom faktiskt är ganska vanliga...

Svar på tråden Varför behövs regnbågsförskolor?