• vinkelslip

Musiktips någon?

Är i skriande behov av lite ny musik. Måste inte vara ny tidsmässigt, utan ny för mig. Några band/artister/genrer jag lyssnat på tidigare är bland annat följande, dock ej i någon inbördes ordning:

Weeping Willows
    Universal Poplab
    The Smiths
    The Cure
    The Sisters of Mercy
    Familjen
    Pet Shop Boys
    80-tals italo
    90-tals indie
    lättpunk a'la Ramones och Misfits mfl

Jag brukar inte fastna för melodifestivalsdängor i stil med Eric Saade eller Danny. Jag är svag för basgångar och elektroniska slingor. Är lite trött på gitarrer. Vad bör jag lyssna på?

• Svar på tråden Musiktips någon?
  • vinkelslip
    1978 skrev 2011-09-07 21:33:24 följande:
    Portishead, kanske?
    Ah, dom är ju bra! Men "tyvärr" redan i musikbiblioteket
  • burleskburkläsk

Några få tips:

Teddybears, Bloodhound Gang, Chemical Brothers, Fatboy Slim, Bentley Rhythm Ace, Praga Khan.

Birth Control, Uriah Heep, Led Zeppelin, Pink Floyd, Gentle Giant, King Crimson, Yes, Nektar, Jethro Tull, Camel, Van Der Graaf Generator, Deep Purple, Marillion.

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Pep)

Buzzcocks 
    Yvonne 
    Koop 

Du har inte funderar på att vidga dina vyer utanför populärmusiken? Jazz eller Blues tex? De stora namnen är stora av en anledning :) Nina Simone, BB King, Bessie Smith, Louis Armstrong mfl. 
    Kanske det närliggande Bluegrass/Americana? Jag kan rekommendera Crooked Still.
    Folkmusik? Gruppen Nordic är folkmusik med hög klass.
    Finns en del som blandar folkmusik o jazz. En gammal men fin skiva i den genren är Esbjörn Svenssobs trio och Louise Hoffstens Kära du. 

Hur ser det ut med s.k. klassisk musik? Du verkar gilla lite dramatiska/känslosamma saker, så kanske Beethoven? Eller Stravinskij, typ Våroffer? Annars brukar folk gilla Grieg, tex Peer Gynt. 

• Anonym (Pep)

Men du Burkläsken! Det här var ju en skitgammal tråd! 
    Jaja, någon blir kanske glad för tipsen vi gav ändå. :) 

• burleskburkläsk
    Anonym (Pep) skrev 2025-07-24 09:32:45 följande:

Men du Burkläsken! Det här var ju en skitgammal tråd! 
    Jaja, någon blir kanske glad för tipsen vi gav ändå. :) 

Jadu jag googlade, fann denna, såg den var gammal och bara skrev...mycket av det jag skrev innehåller gitarrer vilket TS var trött på.
    Tänkte att mycket musik är tidlös och kanske någon finner något...eller inte.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Bä)
    Lyssna på rysk rock. Leta inte efter det modernaste, utan efter 1990- och 2010-talen. Till exempel Mumiy Troll.

Svar på tråden Musiktips någon?