• Mollz

Belöningssystem en tvååring förstår!

Nu börjar potträningen äntligen gå framåt igen, men jag vill komma på nåt som gör det roligare för henne, Det går lättare och lättare att hon sätter sig frivilligt, men tror hon blir mer taggad om hon förknippar det med nåt kul.
    Så, vad har ni för idéer? Hon är 26 mån. 

• Svar på tråden Belöningssystem en tvååring förstår!
  • Mollz
    skånegås skrev 2011-09-08 09:39:23 följande:
    Den bästa belöningen är ju att slippa gå med blöt blöja/ blöta byxor. Det fattar din 2-åring!! Sen ska väl inte toabesök förknippas med något kul... Tar du bort belöningen sen kanske hon börjar kissa i byxorna om det är anledningen till att gå på toa :-/
    Nja, det tror jag väl inte, hon har inget emot det, men jag vill ha nåt för att göra det lite extra. Tanken är inte att själva toabesöket ska bli roligare, utan att det ska bli tydligare när det blir rätt. Hon lär knappast börja kissa på sig igen för att man tar bort det sen.
  • Mollz
    FijaLija skrev 2011-09-08 10:20:32 följande:

Det räcker gott och väl med uppmuntran tror jag. våran dotter blev blöjfri när hon själv bestämde sig för det så det handlar nog mer om vilja och att vara redo.
    Jag tror det är viktigt att de får bestämma själva när det är dags att bli "torra".

Om man nu måste göra det roligt så kan ni väll hitta på en kissa-i-pottan dans/sång :)

Hon vill, det visar hon tydligt, men hon vill inte gå lika ofta som det skulle behövas, det kommer ju bli bättre med tiden förstås, därav vill jag ha något som taggar henne att gå oftare. 
    Läst massa tips på vad folk gjort och barnen fattat jättesnabbt, men frågan är ju mest vad en tvååring skulle förstå av det. 
  • Mollz
    CallGirl skrev 2011-09-08 10:32:27 följande:
    Vi mutade med choklad och russin. När det kommit i pottan kom belöningen på en gång. Det tog ett par dagar innan pottrutinen kom in och belöningen blev överflödig.
    Haha, då skulle det bli skrik efter varje gång, hon skulle bli rasande om hon bara fick nån enstaka Tungan ute
    Men du förstår vad jag tänker iaf, för att kunna få in en bättre rutin så hon tycker det är mer taggande att gå ofta. Det är hon själv som börjat säga till att hon vill kissa på pottan, det är inte jag som tvingar fram nåt hon inte vill.
  • Mollz

Haha, jag har kommit på en egen grej som fungerat hittills idag (och 4 toabesök).
    Har ett larm som låter som en anka på mobilen, sätter in den så den ringer en gång i timmen, och nu förstår hon själv vad som gäller när den ringer och hon tycker det är skitkul att "ankan" säger till henne när hon ska sätta sig på pottan Tungan ute 

Svar på tråden Belöningssystem en tvååring förstår!