• Anonym (??)

Får era barn, 8-11 år dricka energidryck??

Fler av mina vänner låter sina barn dricka energidrycker, red bull och liknande. Jag tycker inte det är okej, de är för små. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Får era barn, 8-11 år dricka energidryck??
  • Anonym (jj)

Absolut inte! Inte heller kaffe, alkohol, cigg och andra saker som är farligt.

• mia83

Shit, nej det är inte okej. Extremt beroendeframkallande och inte alls nyttigt för kroppen (har själv vart beroende av dom, och då var jag vuxen). Det är tom åldersgräns på sånt.

• sextiotalist

Nej, men han tycker inte dom är goda. Så vi behöver inte ens fundera på saken

• Anonym (??)
    kurdistan skrev 2011-09-08 11:30:32 följande:
    Pyris skrev 2011-09-08 11:28:05 följande:
    Ja, faktiskt. Du får ju inte köpa Alvedon eller Nezeril om du är under 18 år, så borde vara lika med energidryckerna tycker jag.
    Men då borde man ju inte få sälja coca cola heller, man kan ju inte ha lagar för precis vad som helst. Föräldrarna får väl ta tag i det där själva.
    Coca cola och energidryck är väl inte riktigt samma sak..eller är det lika mycket koffein och TAURIN i cola som i energidryck?? 
  • EllanEriksson

Anonym(jj): varför inte kaffe? Hellre kaffe än taurin... Drack kaffe första gången ute på tävling när jag var 1,5 år...pappas termos blev tom så han fick ta min cola-flaska xD

• kurdistan
    Anonym (??) skrev 2011-09-08 13:45:29 följande:
    Coca cola och energidryck är väl inte riktigt samma sak..eller är det lika mycket koffein och TAURIN i cola som i energidryck?? 
    Vem har sagt att det är samma sak? Det handlade om gränsättning? Var ska gränsen gå?
  • Anonym (??)
    kurdistan skrev 2011-09-08 14:39:27 följande:
    Vem har sagt att det är samma sak? Det handlade om gränsättning? Var ska gränsen gå?
    Var tycker du själv att den ska gå? Jag tycker att det är okej att mina barn äter godis då och då. Men inte att de dricker energidryck. De flesta barn är väldigt upplysta om de negativa effekterna av godis, men inte av energidryckens. För det vet vi ännu inte vilka de är... Det är det som är så läskigt. Läs gärna på livsmedelsverket.
  • kurdistan
    Anonym (??) skrev 2011-09-08 15:38:45 följande:
    Var tycker du själv att den ska gå? Jag tycker att det är okej att mina barn äter godis då och då. Men inte att de dricker energidryck. De flesta barn är väldigt upplysta om de negativa effekterna av godis, men inte av energidryckens. För det vet vi ännu inte vilka de är... Det är det som är så läskigt. Läs gärna på livsmedelsverket.
    Jag vill ha så få lagar som möjligt. Tycker folk  får handla vad de vill, och låta sina ungar handla vad de får utifrån sina föräldrar. Överförmynderi där ansvaret ska ligga hos handlarna är befängt.
  • Amanda Salt

min dotter är 13 (snart 14) och dricker energidricka då o då, jag drack själv de i den åldern och dricker det fortfarande, skälv vet jag inte vad jag ska säga om att hon dricker redbull osv, hon dricker de inte ofta å hon verkar ha kontroll över det, hon köper det själv. Borde jag säga till henne att sluta??

• Anonym (Lia)

Aldrig i livet! Har även lärt mina barn att det inte är hälsosamt för vuxna heller, i hopp om att de ska ta detta till sig och minnas även när de blir äldre. Vi har diskuterat riskerna med energidrycker liksom med alkohol, tobak och snus. Finns dessutom en åldersgräns på dessa drycker och en bra orsak till den gränsen.

Svar på tråden Får era barn, 8-11 år dricka energidryck??