• Anonym (Trötter)

Fler med ME/ CFS / Kroniskt Trötthetssyndrom?

Tänkte höra om det finns fler med diagnosen ME/ CFS / Kroniskt Trötthetssyndrom?

Jag är själv under utredning för detta och skulle vilja komma i kontakt med andra som är drabbade!

Ska få testa B12 Mekobalaminsprutor för att se om det har effekt..
    Tyvärr får jag hemsk acne av dessa sprutor och undrar om det finns något man kan göra för att undvika acnen...?

• Svar på tråden Fler med ME/ CFS / Kroniskt Trötthetssyndrom?
  • sagakarlsdotter

Jag har också kroniskt trötthetssyndrom, plus att jag dessutom har Fibromyalgi. Fast ME och Fibromyalgi har många gemensamma nämnare och ibland tror jag att symptomen är svåra att skilja åt. Om du vill får du gärna kontakta mig. 

• musiknallen

Hej.
    Här är en till. Har kroniskt trötthetssyndrom och IBS mage. Är snart 35 år och har haft sjukdomen sne 20- årsåldern.
    Fick rätt diagnos 2008 och fick då 50 % permanent sjukersättning. Det var precis innan de ändrade reglerna och gjorde dom hårdare så idag är det nog svårt att få igenom.

Jag jobbar eller rättare sagt försöker jobba 50 %. Jobbar hemifrån som ekonomiassistent/administatör dvs sitter mestadels framför datorn. Det går väl ganska bra men jag blir väldigt trött.

Orkeslösheten/tröttheten är värst tycker jag. och att man blir så utmattad när man gör saker. Nu när hösten kommer så blir symtomen alltid värre. Mer influensakänsla, muskelvärk, huvudvärk och halsont. Tror hela tiden att nu håller en infektion på att bryta ut.
    På sommaren brukar influensakänslan vara bättre ofta nästan helt borta men tröttehetn är kvar.

Hur mycket kan ni andra jobba? Har ni barn och hur fungerar det?

• Isamia

Jag tror starkt på att det är det jag har också. :( Tyvärr. Uppfyller mycket väl kriterierna för det!
    Ska börja i KBT på måndag igen och ska ta upp det med henne. Nu får de väl ge mig en diagnos!! Läkarna hittar ju inget fysiskt fel, otaliga blodprover är tagna. Flera ggr om.

Dock har jag extremt dåliga kortisol värden på salivprov samt lågt T3 på dygnsurin. Men det är Scandlab prover som jag själv bekostat... Inget som skolmedicinen "tror" på.

Ska snart till huvudstaden och dels besöka en privat läkare som är kunnig inom sånt här samt göra ett Melisa-test hos prof Vera Stejskal. Det sistnämnda för att utesluta (eller bekräfta!) tungmetall allergi/överkänslighet. Jag har nämligen både amalgam, titan och rotfyllningar i min mun! Särskilt kombinationen av alla dessa metaller är en stor risk för ohälsa. :( Kan bli aktuellt med i synnerhet amalgamsanering.

Jag är 33 år och har en 3 1/2 årig dotter. Förl.depp i bagaget... Äter antidepp sen dess.

• AnnCamilla

Hejhej
    Jag har precis som sagakarlsdotter ME samt fibromyalgi!!!
    Jag fick mina diagnoser 2006.

Jag har provat B12 injektioner men mig hjälpte det inget tyvärr

Jag säger som musiknallen Orkeslösheten/tröttheten är värst tycker jag. och att man blir så utmattad när man gör saker.

• Scream2

Jag bara undrar hur era sköldkörtelprov ser ut? Har ni kollat upp det öht? TSH, T4, T3 och antikroppar?

Mibell, det finns ju doktorer som ändå tar Scandlabs svar på allvar och du verkar ju kunna härleda dina problem till sköldkörteln. 

Bo Wikland har gjort en studie där kroniskt trötta patienter visade sig ha antikroppar mot sin sköldkörtel    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7346

• AnnCamilla
    Scream2 skrev 2011-12-11 23:23:40 följande:
    Jag bara undrar hur era sköldkörtelprov ser ut? Har ni kollat upp det öht? TSH, T4, T3 och antikroppar?

Mibell, det finns ju doktorer som ändå tar Scandlabs svar på allvar och du verkar ju kunna härleda dina problem till sköldkörteln. 

Bo Wikland har gjort en studie där kroniskt trötta patienter visade sig ha antikroppar mot sin sköldkörtel    www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=73...
    För min del så har jag hypotyreos sedan många år tillbaka, inte helt omöjligt att jag fått dessa sjukdomar pga det? För min del förstördes sköldkörlen efter jag blivit strålad mot halsen då jag hade cancer.
    Jag medicinerar med Levaxin och Liothyronin
  • Anonym (Känner flera)

Det är svårt att få sjukersättning om man har ME/CFS, vet flera personer som har det och som kämpar med Försäkringskassan.

Det finns en specialklinik i Göteborg som heter Gottfrieskliniken, de skriver tyvärr inga sjukintyg. Gotahälsan i Mjölby har en riktigt duktig läkare som är intresserad av ME/CFS. Han är noggrann och skriver bra intyg.

Jag kan också rekommendera er att kontakta RME, som är en stödförening för personer med ME/CFS. De har massor av informationsmaterial om sjukdomen.

Sköt om er allihop.

• Scream2
    AnnCamilla skrev 2011-12-12 17:53:24 följande:
    För min del så har jag hypotyreos sedan många år tillbaka, inte helt omöjligt att jag fått dessa sjukdomar pga det? För min del förstördes sköldkörlen efter jag blivit strålad mot halsen då jag hade cancer.
    Jag medicinerar med Levaxin och Liothyronin

Ligger du optimalt i dina doser då?

Funderat på naturligt hormon?

Hänger säkert ihop med sköldköreln och kanske du måste se över medicinen. Jag trodde jag låg på max med Levaxin och Lio men vips höjde jag 50 till utan överdos och mår lite bättre.    
  • AnnCamilla
    Scream2 skrev 2011-12-12 21:49:54 följande:
    Ligger du optimalt i dina doser då?

Funderat på naturligt hormon?

Hänger säkert ihop med sköldköreln och kanske du måste se över medicinen. Jag trodde jag låg på max med Levaxin och Lio men vips höjde jag 50 till utan överdos och mår lite bättre.    
    Ja du det där man man ju alltid diskutra, vid visa tillfällehar läkarna tyckr att jag ligger bra men jag har velat prova högre dos och då har mått bättre, då har de sagt att jag inte alls behövt såhög dos men om jag mår bättre av det så ok. Jag började med Liotyronin 2010 och har mått mycket bättre efter det.
    Jo jag har funderat på naturligt hormon, har hört väldigt många som mår mycket bättre med det
  • Anonym (Jag oxå??)

Hej!

Är sjukskriven för utmattning sedan snart ett år. Börjar undra om det är rätt diagnos. Tyvärr känner jag igen mej i symtomen för ME?

Hur upptäckte man er diagnos?

livetsbilder.blogspot.com/

• Anonym (Stina)

Jag har varit trött sedan jag var 10-11 år. Fick en rejäl depression när jag var 14, sedan dess har tröttheten hållt i sig. Har mått psyiskt dåligt till och från men tröttheten är konstant. Inga prover som tagits har visat något, allt är "psykiskt" som dom säger. Jag tror inte på det längre, jag blir deppig för att jag är trött.
    Ni verkar erfarna här vad gäller de fysiska bitarna, några tips? Är så trött på sjukvården så vet egentligen inte om jag är beredd att börja tjaffsa där. Behöver ta tag i så mycket vad gäller hälsan att jag snart ger upp.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2012-02-01 22:29:39 följande:
    Jag har varit trött sedan jag var 10-11 år. Fick en rejäl depression när jag var 14, sedan dess har tröttheten hållt i sig. Har mått psyiskt dåligt till och från men tröttheten är konstant. Inga prover som tagits har visat något, allt är "psykiskt" som dom säger. Jag tror inte på det längre, jag blir deppig för att jag är trött.
    Ni verkar erfarna här vad gäller de fysiska bitarna, några tips? Är så trött på sjukvården så vet egentligen inte om jag är beredd att börja tjaffsa där. Behöver ta tag i så mycket vad gäller hälsan att jag snart ger upp.
    Kan tillägga att jag kan koppla en utlandsresa till tidpunkten när jag började bli trött. Jag fick solsting/värmeslag och mådde skit i flera dagar. Någon som hört talas om en sådan koppling?
  • Momat

Jag är under utredning och min läkare tror starkt på att jag har ME/CFS. Jag har sprungit på så många olika undersökningar, blodprover, ekg... så jag har tappat räkningen på allt som blivit kollat. Men det vete katten om hon vågar ge mig någon diagnos?

De värsta symtomen är tröttheten, och sen febern som jag får då jag anstängt mig för mycket. Febern började komma i augusti, och jag har haft feber flera gånger i veckan sedan dess. Jag blev uppsagd från mitt jobb, är just nu sjukskriven och arbetslös. Jag har också diabetes, endometrios och flera depressioner i bagaget, och mycket ångestproblematik. Men nu känns det som att min deppighet beror på att jag inte orkar göra något alls (jag har ju så mycket jag vill göra!), och för att framtiden inte ser direkt ljus ut. Jag är ju bara 28 år och har två barn, hur ska man ta sig igenom det här?

• Anonym (eva)
    Momat skrev 2012-02-20 10:10:45 följande:

Jag är under utredning och min läkare tror starkt på att jag har ME/CFS. Jag har sprungit på så många olika undersökningar, blodprover, ekg... så jag har tappat räkningen på allt som blivit kollat. Men det vete katten om hon vågar ge mig någon diagnos?

De värsta symtomen är tröttheten, och sen febern som jag får då jag anstängt mig för mycket. Febern började komma i augusti, och jag har haft feber flera gånger i veckan sedan dess. Jag blev uppsagd från mitt jobb, är just nu sjukskriven och arbetslös. Jag har också diabetes, endometrios och flera depressioner i bagaget, och mycket ångestproblematik. Men nu känns det som att min deppighet beror på att jag inte orkar göra något alls (jag har ju så mycket jag vill göra!), och för att framtiden inte ser direkt ljus ut. Jag är ju bara 28 år och har två barn, hur ska man ta sig igenom det här?

Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Fler med ME/ CFS / Kroniskt Trötthetssyndrom?