Hjälp! Vilken ras?
Hej!
Nu behöver jag lite hjälp av er hundmänniskor.
Jag och min sambo har i flera år velat ha hund.
Nu kan vi äntligen erbjuda en hund ett underbart liv på landet med massor av friluftsliv.
Problemet är bara att vi inte vet vilken ras vi ska ha, detta harr vi ältat runt i ett år nu!
Vi har varit inne på labrador och varit hos en uppfödare och hälsat på.
Det föll på att hon sa att man i stort sett aldrig kan få en labbe att vakta. Dvs bryter sig någon in hos oss så står labben där och viftar på svansen.
Vi bor ganska ensligt och jag ibland hemma själv på veckorna med vår 1åring. Jag vill därför ha en hund som iaf lever om ifall någon bryter sig in.
DS Gårdshund var vi länge länge inne på. Dock var vi hos en uppfödare och kollade på valpar, mamman var helt odräglig. Nu vet jag inte om det berodde på att hon var understimulerad/ouppfostrad eller om rasen är sådan. Hon skällde,hoppade hela tiden och var allmänt stirrig precis hela tiden när vi var där.
Ingen valp därifrån mao.
Har ni några synpunkter eller tips på ras?
De krav vi har på hunden är:
-Den ska orka hänga med på dagslånga turer i skog och fjäll.
-Lättlärd och villig att arbeta ( jag vill arbeta mycket med lydnad och annan mental stimulans anpassad efter hunden)
-ej krävande pälsvård
-ej välkomna tjuvar och andra skummisar :)
-Barnvänlig
-Kunna vara ensam 4 timmar då och då( vet att det är en träningssak men vissa raser klarar det sämre än andra)
- Ej är stirrig, kan koppla av inomhus.
Jag ser väldigt seriöst på hundköpet då jag vill ge hunden ett livslångt hem. Därför är jag så noga med att hitta en ras som passar oss perfekt.
Hoppas någon av er har något klokt att komma med :)