• Jisa

Hjälp! Vilken ras?

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp av er hundmänniskor.

Jag och min sambo har i flera år velat ha hund.
    Nu kan vi äntligen erbjuda en hund ett underbart liv på landet med massor av friluftsliv.
    Problemet är bara att vi inte vet vilken ras vi ska ha, detta harr vi ältat runt i ett år nu!

Vi har varit inne på labrador och varit hos en uppfödare och hälsat på.
    Det föll på att hon sa att man i stort sett aldrig kan få en labbe att vakta. Dvs bryter sig någon in hos oss så står labben där och viftar på svansen.
    Vi bor ganska ensligt och jag ibland hemma själv på veckorna med vår 1åring. Jag vill därför ha en hund som iaf lever om ifall någon bryter sig in.

DS Gårdshund var vi länge länge inne på. Dock var vi hos en uppfödare  och kollade på valpar, mamman var helt odräglig. Nu vet jag inte om det berodde på att hon var understimulerad/ouppfostrad eller om rasen är sådan. Hon skällde,hoppade hela tiden och var allmänt stirrig precis hela tiden när vi var där.
    Ingen valp därifrån mao.

Har ni några synpunkter eller tips på ras?

De krav vi har på hunden är:

-Den ska orka hänga med på dagslånga turer i skog och fjäll.
    -Lättlärd och villig att arbeta ( jag vill arbeta mycket med lydnad och annan mental stimulans anpassad efter hunden)
    -ej  krävande pälsvård
    -ej välkomna tjuvar och andra skummisar :)
    -Barnvänlig
    -Kunna vara ensam 4 timmar då och då( vet att det är en träningssak men vissa raser klarar det sämre än andra)
    - Ej är stirrig, kan koppla av inomhus.

Jag ser väldigt seriöst på hundköpet då jag vill ge hunden ett livslångt hem. Därför är jag så noga med att hitta en ras som passar oss perfekt.

Hoppas någon av er har något klokt att komma med :)

• Svar på tråden Hjälp! Vilken ras?
  • Crea Diem

Jag har en staffordshire bullterrier och min tjej uppfyller alla krav som du ställer. Hon har dock aldrig blivit utsatt för några skummisar utan välkomnar glatt alla när vi är i närheten. Om någon hon ej känner kilver in på gården när hon är ensam ute och jag inne, låter hon däremot som om hon tänker döda någon då hon har mörk 'röst', fast kroppsspråket säger kom in och lek med mig!
    Hon älskar alla människor och barn i synnerhet. En liten nackdel är att är frusen, hon sover helst under täcket (och snarkar) och när det är mer än tio minusgrader är hon helst inte ute långa stunder, men med kläder på går det bättre! 

• Jisa
    Crea Diem skrev 2011-09-08 14:54:56 följande:
    Jag har en staffordshire bullterrier och min tjej uppfyller alla krav som du ställer. Hon har dock aldrig blivit utsatt för några skummisar utan välkomnar glatt alla när vi är i närheten. Om någon hon ej känner kilver in på gården när hon är ensam ute och jag inne, låter hon däremot som om hon tänker döda någon då hon har mörk 'röst', fast kroppsspråket säger kom in och lek med mig!
    Hon älskar alla människor och barn i synnerhet. En liten nackdel är att är frusen, hon sover helst under täcket (och snarkar) och när det är mer än tio minusgrader är hon helst inte ute långa stunder, men med kläder på går det bättre! 
    Tack för ditt svar!

Jag är lite rädd att jag inte har tillräcklig kunskap för att skaffa en bullterrier som första hund.
    Min sambo är helt såld på rasen och vill ha en sån, jag har hela tiden sagt nej.
    Jag kanske är en av dem som har fördomar om bullterrier. Tycker att de är otroligt fina dock, iaf tikarna som inte blir lika grova som hanarna.

Orkar de verkligen hänga med på längre turer?
    För mig är det väldigt viktigt att hunden inte börjar gnälla när vi ska ut. Jag har redan problem att få med mig sambo och son ut när det är lite sämre väder. Vill inte kämpa med en hund också :)
  • Sthlm Cicci

Staffen är en jätte bra första hund! Mina staffar bangar inte på låånga promenader i dåligt väder. Det är bara att kasta på dom täcken.

• Apopan

Jag skulle faktiskt vilja tipsa er om en Bouvier des Flandres www.skk.se/hundraser/bouvier-des-flandres/ Den kräver visserligen viss pälsvård (då det är en trimpäls) men det är ju bara att raka/klippa kort och borsta igenom en gång i veckan. I gengäld får man ju ett i princip pälsfritt hem.

Det som gör att den rasen skulle passa er är:
    Först och främst så har den faktiskt används som gårdshund och vakthund, utöver sitt jobb som boskapsfösare. Trots detta så är den lugn, sansad och inte särskilt skarp. Vilket många raser som haft i uppdrag att vakta genom tiderna annars är.
    Jag upplever också bouvieren som väldigt barnvänlig (även fast jag först och främst anser att det är barnen som skall vara hundvänliga), detta pga att det är en hund som inte brusar upp i första taget, det är helt enkelt inte mycket som rör den i ryggen, rasens karaktär av det slaget att den är väldigt trygg i själv.  På tal om det så kommer vi in på det här med lydnaden. Om du vill tävla och nå långt inom lydnad så kanske inte bouvieren är den mest ideala rasen att jobba med, men den är långt ifrån omöjlig. Problemet är att när den väl har lärt sig något, vilket den gör otroligt snabbt, så kan det vara svårt att motivera den till fortsätta göra det när du vill. Många (inklusive mig själv) tycker dock detta är något av charmen med en bouvier ^^
    Trots att det är en brukshund så har den otroligt lätt för att bli en riktig soffpotatis. Så en stirrig bouvier kommer du nog inte ha problem med, däremot måste man se till att man aktiverar den, då den ogärna aktiverar sig själv. Den är däremot aldrig sen med att arbeta om arbete erbjuds.

Finns fler raser som skulle passa in på din beskrivning, men nu tänkte jag att det inte vore fel att tipsa om en för många lite ovanligare ras som är väldigt trevlig :)

• Jisa
    Apopan skrev 2011-09-08 15:22:16 följande:
    Jag skulle faktiskt vilja tipsa er om en Bouvier des Flandres www.skk.se/hundraser/bouvier-des-flandres/ Den kräver visserligen viss pälsvård (då det är en trimpäls) men det är ju bara att raka/klippa kort och borsta igenom en gång i veckan. I gengäld får man ju ett i princip pälsfritt hem.

Det som gör att den rasen skulle passa er är:
    Först och främst så har den faktiskt används som gårdshund och vakthund, utöver sitt jobb som boskapsfösare. Trots detta så är den lugn, sansad och inte särskilt skarp. Vilket många raser som haft i uppdrag att vakta genom tiderna annars är.
    Jag upplever också bouvieren som väldigt barnvänlig (även fast jag först och främst anser att det är barnen som skall vara hundvänliga), detta pga att det är en hund som inte brusar upp i första taget, det är helt enkelt inte mycket som rör den i ryggen, rasens karaktär av det slaget att den är väldigt trygg i själv.  På tal om det så kommer vi in på det här med lydnaden. Om du vill tävla och nå långt inom lydnad så kanske inte bouvieren är den mest ideala rasen att jobba med, men den är långt ifrån omöjlig. Problemet är att när den väl har lärt sig något, vilket den gör otroligt snabbt, så kan det vara svårt att motivera den till fortsätta göra det när du vill. Många (inklusive mig själv) tycker dock detta är något av charmen med en bouvier ^^
    Trots att det är en brukshund så har den otroligt lätt för att bli en riktig soffpotatis. Så en stirrig bouvier kommer du nog inte ha problem med, däremot måste man se till att man aktiverar den, då den ogärna aktiverar sig själv. Den är däremot aldrig sen med att arbeta om arbete erbjuds.

Finns fler raser som skulle passa in på din beskrivning, men nu tänkte jag att det inte vore fel att tipsa om en för många lite ovanligare ras som är väldigt trevlig :)
    Tack för tipset, ska genast kolla upp rasen.

Och du har helt rätt, det är barnen som ska vara hundvänliga. Vi kommer vara väldigt noga med att lära våran pojk att hunden är något man respekterar och är snäll mot. Bland det värsta jag vet är familjet som låter barnen slita och dra i hundarna. Sen när hundarna markerar så skriks det att den ska tas bort för den är farlig.
  • Jisa
    Sthlm Cicci skrev 2011-09-08 15:14:05 följande:
    Staffen är en jätte bra första hund! Mina staffar bangar inte på låånga promenader i dåligt väder. Det är bara att kasta på dom täcken.
    Tack för ditt svar. Jag kanske ska åka till en uppfödare och kolla lite.
    Min sambo skulle bli glad iaf :)
  • Patricia84

Staff, helt klart! =)

• iii

Min labbe skällde om någon rörde vid ytterdörren om vi inte hade godkänt att de skulle komma, men om någon hade gått in så hade han säkerligen välkomnat dom.

Däremot så är jag säker på att han hade gått in i försvar om någon hade försökt skada mig. Jag behövde inte oroa mig över att han skulle morra på folk för att han missuppfattade situationen eller läste av folk fel osv. Om han morrade på någon, då visste man garanterat att det var något som inte stämde. Men annars gick han efter min reaktion. För att veta hur han skulle reagera så läste han av mig. Om jag inte var rädd så fanns det ingen anledning för honom att gå in i försvar. Men om han kände att jag var rädd så markerade han. Vilket jag tror att de flesta hundar gör när det väl gäller. De flesta människor hamnar sällan i situationer då det är fara för deras liv och får kanske aldrig se vad deras hund är kapabel till i de situationerna.

Det finns några fördelar med en hund som inte vaktar allt för mycket. Tänk om du är ensam hemma och blir skadad, och hunden inte släpper in ambulanspersonalen? Eller om det brinner i huset och hunden inte släpper in brandmännen? Vaktbeteende kan ställa till det rejält när det slår till i fel situationer. Jag tyckte det var skönt att ha en hund som agerade utifrån mitt kroppsspråk istället för en hund som agerar på egen hand utan att kolla av om husse/matte ens upplever ett hot.

• MissMary

Vi har en dansksvensk gårdshund. Bara 5 månader än så länge men är för oss en perfekt liten ras.

Vaktar gör hon absolut. det är det ända vi tycker är jobbigt då vi bor i lägenhet och hon talar om för oss när barnen på dagis är ute eller nån går på gångbanan. Men vi har lyckats dämpa det rätt så bra. Så vill du ha en vakthund....

Hon är inte heller odräglig eller stissig, Det blir ju vad man gör det till! De måste ju få utlopp för sin energi såklart. som vilken annan ras som helst.

Hon är med på prommenader och tränar inomhus och utomhus varje dag och vi går valpkurs en gång i veckan där hon faktiskt är en av de som sköter sig allra bäst. Inte för att vara skrytig utan för att det är så, om det beror på mig eller henne vet jag däremot inte ;)

Hon är väldigt lättlärd, glad och trevlig och orkar med mycket trots att hon fortfarande är liten. Det finns dagar då vi inte har tid att var i skogen två timmar och då räcker det med kissprommenader och lite träning och lek inne. En regning dag kan hon gärna ligga på soffan men får man väl med henne ut hänger hon med utan att klaga.

En mysig hund som gillar att vara nära. Hon sover i sängen men det kan man ju välja själv med lite tålamod i början. En riktig liten cirkushund som vi kan lära vad som helst känns det som.

Vi ska gå både lydnad och agility sen och det känns skönt att vi valt en såpass arbetsvillig liten hund.

Att hon är korthårig är också skönt då vi har andra långhåriga hundar som kräver mer pälsvård och smutsen sitter i länge. Visst kan hon smutsa ner sig något otroligt men när hon torkat kan man i princip bara damma av henne:) Perfekt!

Nackdelen är att hon är väldigt reserverad mot människor j´hon inte känner och det tar ganska lång tid för nya människor att komma henne nära. Men det spelar egentligen inge roll för oss, mest för kompisar som vill mysa med henne. Tror att det dels är vakinstinkten som gör att hon skäller lite på dom och att hon är reserverad som individ som gör att det tar sån tid innan hon kommer fram självmant.

För oss är hon perfekt. Tråkigt att du träffat på en sådan hopplös DSG. Jag kan verkligen rekommendera rasen.

Lycka till med valet. Det är inte lätt, finns ju en del att välja på.

Svar på tråden Hjälp! Vilken ras?