• Jisa

Hjälp! Vilken ras?

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp av er hundmänniskor.

Jag och min sambo har i flera år velat ha hund.
    Nu kan vi äntligen erbjuda en hund ett underbart liv på landet med massor av friluftsliv.
    Problemet är bara att vi inte vet vilken ras vi ska ha, detta harr vi ältat runt i ett år nu!

Vi har varit inne på labrador och varit hos en uppfödare och hälsat på.
    Det föll på att hon sa att man i stort sett aldrig kan få en labbe att vakta. Dvs bryter sig någon in hos oss så står labben där och viftar på svansen.
    Vi bor ganska ensligt och jag ibland hemma själv på veckorna med vår 1åring. Jag vill därför ha en hund som iaf lever om ifall någon bryter sig in.

DS Gårdshund var vi länge länge inne på. Dock var vi hos en uppfödare  och kollade på valpar, mamman var helt odräglig. Nu vet jag inte om det berodde på att hon var understimulerad/ouppfostrad eller om rasen är sådan. Hon skällde,hoppade hela tiden och var allmänt stirrig precis hela tiden när vi var där.
    Ingen valp därifrån mao.

Har ni några synpunkter eller tips på ras?

De krav vi har på hunden är:

-Den ska orka hänga med på dagslånga turer i skog och fjäll.
    -Lättlärd och villig att arbeta ( jag vill arbeta mycket med lydnad och annan mental stimulans anpassad efter hunden)
    -ej  krävande pälsvård
    -ej välkomna tjuvar och andra skummisar :)
    -Barnvänlig
    -Kunna vara ensam 4 timmar då och då( vet att det är en träningssak men vissa raser klarar det sämre än andra)
    - Ej är stirrig, kan koppla av inomhus.

Jag ser väldigt seriöst på hundköpet då jag vill ge hunden ett livslångt hem. Därför är jag så noga med att hitta en ras som passar oss perfekt.

Hoppas någon av er har något klokt att komma med :)

• Svar på tråden Hjälp! Vilken ras?
  • zauzz

Schäfer skulle vara mitt förstahandsalternativ, men tyvärr finns det ju mycket problem med höfter och sånt, och bra bruksschäfrar kan vara dyra.

Australian shepherd tycker jag verkar intressanta, lättlärda och aktiva, men inte fullt lika hyperaktiva som border collie. En sådan skulle helt klart vara ett alternativ till schäfer för mig

• dezibel

Schnauzern tycker jag är en trevlig och frisk ras som hänger med på allt. Trimras visserligen men ska du inte ställa ut så är det inte så mycket pill. En robust hund som gillar att jobba, som håller sig till sin familj och slickar inte ihjäl främlingar och som garanterat talar om att det är fara på G utan att vara agressiv.

• Angeeliicaa

Vit herdehund! Min herde uppfyller alla dessa krav, de ska vara avvaktande mot främlingar så kommer det någon till oss markerar hon direkt om det är någon hon inte känner, men så fort vi säger att hon får hälsa så hälsar hon med viftande svans :) De är väldigt barnkära. De är nyfikna, lättlärda och samarbetsvilliga och älskar när det händer saker och att få jobba, det finns både kort och långhåriga själv har jag en långhårig och då krävs det ju lite borstning men det gör mig ingenting. Enligt de herdar jag har träffat så är de livliga utomhus och lugna inne =)

• PH56

Hej!

Jag har en DS Gårdshund. Min hund är snart sju år gammal. När han var ung var han ganska jobbig att ha att göra med. Men i vårt fall kan det ha att göra med att han en stund varje dag var hon min sjuka mamma som var i 80-årsåldern. Mamma var de sista åren i sitt liv dement och det slutade med att hon inte längre fick ha hand om min hund.

Jag bor i ett flerfamiljshus och Sotis som min hund heter vaktade och skällde en del när det gick folk i porten. Så det hade jag en del besvär med att jobba bort. Han sover i min säng, gärna under täcket vid mina fötter. Men innan dess så har vi en stund då han ligger vid min huvudkudde för att gosa.

Jag kan också berätta att jag är rullstolsburen och när jag rastar hunden så sitter jag i en elrullstol av typen trehjulig elmoped med mig sittande i moppen med hunden springande glatt bredvid. Han springer gärna före och de som ser oss brukar skämta och säga att jag inte skulle behöva någon motor på moppen. Vi är ute mellan 6-8 km per dag.

I måndags kväll när jag var ute på promenad med hunden så fick jag ett epilepsianfall och blev medvetslös. Jag tappade kopplet men när jag hittades sittande i elrullstolen så stod hunden kvar troget bredvid mig. De som känner Sotis kunde se att han var stressad över situationen men han stod alltså kvar. Det förvånar mig lite eftersom jag vet att han ogillar vissa höga ljud, t.ex siréner från ambulans och polisbilar. Och ambulansen kom till platsen med blåljus och siréner.

• PH56

Jag kom på ett par saker till om DS Gårdshund. Sotis och jag bor i ett område med många barn och även i omgivningarna där vi tar våra promenader är det många småbarn. Och många av barnen kommer fram och vill hälsa på hunden och han älskar att bli klappad av de små knattarna.

En sak som dock inte stämmer överens med dina önskemål är att rasen är känd för att inte vilja vara ensamma. Men jag har lärt min hund att åtminstone kunna vara ensam ett par timmar när så krävs. DS Gårdshund blir ofta ganska gamla. T.ex så är Sotis pappa 14 år gammal.

• CharlieMalin

Vi har en rottweiler och jag tycker det är en perfekt familje hund. Hon vet sin plats i familjen och är en utmärkt vakthund. Otroligt lättlärd & bra arbetshund, barnvänlig, och kan lämnas hemma själv i 4 timmar lätt, våran sover typ bara när hon är själv hemma, har aldrig förstört nåt eller nåt sånt. Skäller typ aldrig heller vilket jag tycker är väldigt skönt. Ingen krävande pälsvård alls, badar henne ibland bara. Och väldigt trygg och lugn hund, våran lilla dotter hade kolik tre första månaderna men hunden var lugn ändå. Då är våran rottweiler ändå en omplacerings hund, men jag skulle välja en rottis alla gånger, en perfekt hund enligt mig :)

• MissMary

Vilken otroligt trogen liten hund du har PH56, skönt att veta att han stannar hos dig.

Min hund är också himla mysig, specielllt på morgonen vill hon ligga kvar och gosa:) Jag som annars blir rastlös av att ligga och dra mig kommer knappt upp.

Vi har också vant henne att vara ensam ett par timmar om dagen. Två timmar på morgonen och två timmar på eftermiddagen. På dagen är hon tillsammans med de andra hundarna som bor hos mina föräldrar och det fungerar jättebra. En hund måste gå att lämna ensam hemma en liten stund annars fungerar det inte.

Austrailian Sheherd föreslog någon och det är en väldigt aktivras med mycket hjärna. Dom kräver både mycket motion och mycket tankeaktivering för att inte bli stressade. Får dom inte rätt stimulans så kan de absolut bli lika hyperaktiva som en understimulerad border collie. De två raserna är väldigt lika.

Min mamma har en aussie, underbar tjej men det är en hund som absolut inte kan ligga på soffan om det är snöstorm ute och du är sjuk. Då måste nån annan ut och aktivera hunden annars går den runt och gnäller och beter sig allmänt stirrigt. Vi är i skogen med henne varje dag och hon är mer offroad än på väg och då trivs hon allra bäst. Hon hoppar, busar, springer, badar i lera, simmar i dammar och allt du kan tänka dig. En riktig liten lortgris som dessutom har mycket päls, alltså ingen man vill ha som sängkamrat. Min mamma cyklar med henne ofta så att hon ska få ordentlig motion och tränar både lydnad och spår. Sen masserar de henne också för att hon ska koppla av och de kan inte kasta pinnar eller bollar med henne för då trissar hon upp sig för mycket utan man får leka dragkamp och kurragömma och sådant istället.

En ganska intensiv hund med andra ord. Men gör man rätt är det en otroligt smart, lättlärd och samarbetsvillighund som gillar jobba.

• Carro87

Hej. Tycker du ska kolla upp cane corso. Det är en en tillgiven familjehund, som är väldigt lojal till sin flock, restriktiv mot främlingar, och vaktar väldigt bra. Vi har 5 barn i huset, mellan 3-10 år, alla fungerar väldigt bra med hunden. Har själv gått lydnad med henne, och det har gått bra. Så helt klart en ras som är värd för er att kolla upp, då jag tycker den stämmer in på allt det ni söker hos en hund. Lycka till. :)

• PH56

I vår familj har det funnits hundar i stort sett oavbrutet sedan i slutet av 50-talet men min nuvarande jycke är den första av rasen DSG. Han verkar förstå vad man säger ovanligt bra. När jag ska gå ut och sätter på mig jackan så tittar hunden på mig för att få veta om han ska få följa med eller inte. Om han ska stanna hemma så brukar jag ge honom några godisbitar som jag kastar på golvet innan jag lämnar hunden. Och då säger jag till honom att han ska få godis och då springer han ut i köket där burken med godis står. Ska jycken följa med säger jag det till honom och då sätter han sig bredvid rullstolen och väntar på att jag ska sätta på kopplet.

• MammaTillDomFinaste

bara ett tips, du behöver nog itne vara rädd att hunden itne ska orka följa med utomhus vilken ras i än skaffar, tex så har då mina chinese crested inga som hellst problem att orka med att gå så länge jag har lust. (såg vad du skrev om staffen, å hallå, de är en TERRIER, och den är en HUND, klart den orkar fjällvandra!!) 

så länge hunden hålls i kondition är de nog ditt minsta problem, jag men tycker du ska se upp emd vallraserna så du inte får en vallningsknäpp hund som ska springa å försöka valla sonen hela tiden.

bara tips! lycka till! 

Svar på tråden Hjälp! Vilken ras?