• sixkidsmom

Majblomman

Hej!

Jag läser till socionom och håller på med ett grupparbete om organisationer. Vår grupp har valt att granska Majblomman, som de flesta vet vad det är men kanske inte så mycket mer.

Jag tänkte att ni som har erfarenheter av majblomman kan delge era tankar:
    -har ni barn som sålt eller sålde du själv som barn?
    -vilken information får barnen från skolan inför försäljning?
    -barnen tjänar tio procent på sålda majblommor - hur har de tio procenten fördelats (barnet själv har fått, klassen har delat eller bara de barn i klassen som sålt har delat eller på annat sätt)?

En annan fundering är om du och din familj fått bidrag från majblomman:
    -hur mycket sökte du/ni och hur mycket fick du/ni?
    -hur fick du/ni information om att söka hos majblomman?

Blir jätteglad för alla svar, ni är till stor hjälp!

• Svar på tråden Majblomman
  • 1978

Jag sålde majblommor som barn (80-talet). Hade ingen aning om att man tjänade 10 %! Vi fick veta att pengarna gick till "fattiga barn". Min gammelfaster samlade på majblommor och hade jättemånga. Jag tyckte att de gamla av papp med reliefmönster var så fina jämfört med de tråkigare i plast som vi sålde.

• sötis mamma

hanna sålde 1 år hon tyckte det va så tråkigt men sen när hon skulle få sinna pengar så fick hon inte 1 krona dom som gede ut majjblommorna på skolan på stog att hon hade tagit pengarna men som sakt hon fick inte 1 krona

• Majblommans riksförbund

Mycket intressant att ni vill göra detta grupparbete och vi skulle gärna ta del av ert resultat.
    Lycka till!
    Lena Holm, generalsekreterare, Majblomman

• sötis mamma

lena holm jag vill inte anklaga er för något men vf fick inte min dotter sinna pengar

• Meddelande borttaget
  • sötis mamma

det är meningen att man ska behåla pengarna skelva

• Quinee

Jag sålde också majblommor nån gång på 80-talet. Minns inte hur många procent man själv fick behålla men jag vet att jag fick betalt iaf.

Nu har jag skänkt pengar dit ist, kommer ni att kika ngt på hur många procent av det som skänks går till välgörande efter alla avgifter? 

Svar till "Sötismamma"
    Tanken är att  barn som säljer majblommor får tio procent av sin insamling. Det är ingen provision utan ett bidrag till barnen. Barnen ska själva avgöra hur detta bidrag ska ges. Antingen säljer hela klassen och pengarna går till klasskassan eller någon aktivitet de själva bestämt. Eller så har man kommit överens om att barnen själva behåller sin andel. Du kan kontakta mig på min mejl direkt så kan vi försöka reda ut problemet med din dotter. Vi har 700 Majblommeföreningar och jag behöver veta vilken förening din dotter tillhör. Du hittar mina kontaktuppgifter på www.majblomman.se.

Hälsningar Lena Holm

Majblomman är en unik organisation med mycket små kostnader för inköp och administration. På Majblommans Riksförbund arbetar endast 6 personer som är avlönade. I hela landet finns 700 lokala Majblommeföreningar som engagerar 15.000 vuxna som alla ställer upp ideellt. 100.000 barn deltar i insamlingen under två veckor. I år samlade vi in 52,5 miljoner kronor och drygt 80 procent går till Majblommans ändamål.
    Varje lokalförening måste lämna detaljerad redovisning av insamling och bidrag i en årsredovisning som kontrolleras noga. Hela Majblomman kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll.

Enskllda barn kan söka pengar hela året hos sin lokala Majblommeförening för konkreta saker som jympaskor, glasögon, medlemsavgift i fritidsklubb, vinterkläder, sommarlovsaktiviteter, barnkalas och mycket annat som gör att de kan dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Utöver dessa bidrag delar vi ut bidrag till forskningsprojekt, driver ett sommarläger på västkusten och opinionsbildning för att förbättra barns villkor.

Titta i Majblommans pocketbok "En vanlig dag" som visar 154 bidragsansökningar - lika många som kommer varje dag till någon av våra Majblommeföreningar.

Bli månadsgivare till Majblomman och skänk 50 kr per månad genom SMS.
    Skriv MAJ MÅNAD och skicka till 72970

• Lily of the Hollow

Jag sålde också majblommor på 80-talet men minns bara att vi gjorde det som skolklass.
    I ärlighetens namn så vet jag ytterst lite om organisationen, trots att jag snart är 30, men det ska
    jag läsa på om! 

• Squirrel Nutkin

Jag sålde också när jag var liten, slutet på 80- början på 90talet. Hörde aldrig talas om att man skulle få behålla 10% av det man hade sålt (eller att det skulle gå till klasskassan/liknande). Minns inte om vi fick någon information om vad Majblomman var för något.

Life's a journey, not a destination!
Svar på tråden Majblomman