• Annaliz

Ont i leder, amningsreumatism?

Har för drygt en vecka sedan fått otrolig smärta i lederna, speciellt handleder, fingrar, fotleder och tår. Smärtan är värst morgon och kväll. Smärtan kan även gå upp i armveck och nacke så ibland orkar jag inte ens hålla min son längre stunder. Har även fått tillbaka lite av min foglossning... Hade svår foglossning under min graviditet. Den började i v 8 och slutade med att jag gick med kryckor men försvann helt efter förlossningen för att nu då återkomma. Tror ni detta kan vara hormonellt? Har hört talas om amningsreumatism? Men jag vet inte om detta begrepp finns. Är det någon fler som känt detta? Upphörde det då efter att ha slutat amma? Jag ska ta upp detta med min bvc sköterska, men skulle vara skönt att prata med någon som upplevt samma sak... Jag vill ju helst inte sluta amma :(

• Svar på tråden Ont i leder, amningsreumatism?
  • 201201232

Jag har också ont i leder, men bara när jag har sovit eller suttit stilla länge. Tycker faktiskt att det har minskat sedan jag började äta vitamintabletter, men det är inte säkert att det finns ett samband. Jag tror dock att det är en bra idé eftersom kroppen kan lakas ur lite på viktiga vitaminer och mineraler om man inte äter exemplariskt när man ammar. 

• Mockasin123

Jag fick också väldigt ont i lederna när jag ammade, speciellt på morgonen. Fick tips om att dricka en massa mjölk och då försvann det.

• skånegås

Känner jag också igen, särskillt på morgnarna. Minst en led om dagen hade jag ont i ett tag. Men det varierade vilken. Armbåge, handleder, fotled, tår... Axlarna kan man ju förstå av att bära bebis och sova konstigt, men tårna??!! Särskillt stortån... Det var så att man blev begränsad iaf... Tycker dock det blivit lite bättre nu trots att jag fortfarande nästan enbart ammar. Eller också vänjer man sig Sonen är nu 5 mån..

• skånegås
    Mockasin123 skrev 2011-09-09 09:40:01 följande:

Jag fick också väldigt ont i lederna när jag ammade, speciellt på morgonen. Fick tips om att dricka en massa mjölk och då försvann det.

Jag får ju inte äta några mjölkprodukter alls då lillen är allergisk, så jag kan inte prova det... Äter dock kalciumtabbletter men det har jag gjort sedan han föddes i stort sett...
  • Annaliz

Jag är en äkta mjölkdrickare. Mjölk är det godaste jag vet, så det råder ingen brist på det och det hjälper mig dessvärre inte heller. Har även börjat äta omega 3 kapslar och försöker äta så bra mat som möjligt. Som sagt är värken mest påtaglig morgon och kväll, men ofta i samband med amningen. Kan även börja må illa vid amning och tappa matlust. Men det kommer inte varje dag och är inte alltid lika jävlig heller. Det beror som sagt på vad jag har gjort om dagarna... men jag ska nog stå ut några månader till för att se om det är övergående, annars hade jag ändå bara tänkt amma tills han blir 6 mån.

Svar på tråden Ont i leder, amningsreumatism?