• augmamma

vilka växlar vid eco-driving?

Ska snart köra upp och undrar vilka växlar man bör ha vid 30 resp 50 vid eco-driving (förstår att det beror lite på sträcka men ponera att det är en rak sträcka utan hinder).

• Svar på tråden vilka växlar vid eco-driving?
  • Svartangel

Inte för att låta dum, men borde inte du kunna de nu vid uppkörning? :P Jag försöker köra 50 på femman, men 30 är jag lite osäker, de blir nog trean där.. Vi har en sex-växlad bil..

• FrökenL

Allt beror på bil, väglag, sträcka osv..

Eco-drivning betyder ju att man ska använda vissa växlar vid vissa hastigheter, det betyder ju att man ska köra på så långa varv som möjligt och växla så lite som möjligt, anväda sig av motorbroms så ofta som möjligt. Att planera körningen så miljöeffektivt som möjligt.

lycka till

• MajaVira

Det beror väl också på vilken bil du kör. Eco-driving innebär väl bl.a. att man ska hålla sig under 3000 varv och olika bilar är ju olika utväxlade. Med min bil kan jag t.ex. inte köra 50 på fyran, medan det går utmärkt med sambons bil (funkar till och med på femman).

• Majuni

1an så lite som möjligt, max 2 billängder
    2an runt 20
    3an runt 30
    4an runt 40
    5an  runt 70 och uppåt
    ev 6an vid 90 och 110/120

Lyssna framförallt på bilen, om det är uppför eller nerför så kanske inte dessa växelval stämmer och bilen låter ansträngd eller inte svarar när du gasar<.

Försök att alltid ha den högsta möjlig växeln

• Höstsol

Det går aldrig att säga vilken växel du ska...
    I min bil tex måste jag köra i 30 på 2:an, annars brakar den nästan ihop..

I min förra kunde jag köra i 50 med 5:an, skulle aldrig gå med denna.

Känn efter och lyssna.

I like my money right where I can see it... hanging in my closet.
  • Rabarbapuppa

Jag hade en skön bil. Man kunde lägga i 6'an i ca 30, sen drog han jämt och fint därifrån på samma växel, ända upp till fartspärren vid 250. 

• Dripknot

Jag brukar ha som tumregel att växla upp när varvantalet närmar sig 3000 rpm. Den växel du ska ha vid 30 resp 50km/h är helt beroende på vilken bil du kör.

Jag har egen bil och kör en Saab 9-3 årsmodell 2001 hatchback, alltså en relativt gammal bil i medelklass och som drar aningens mer soppa per mil än jag gillar. Såhär beter jag mig på 30-sträcka, 50-sträcka resp 70-sträcka:

30: Från stillastående till start 1:ans växel i max 2 billängder, sen växlar jag upp till 2:an. Flyter trafiken på i denna hastighet så kan även 3:ans växel gå bra. Oftast på 30-sträckor så måste du vara beredd på att stanna för fotgängare, cyklister och andra hinder i trafiken som kan bete sig oberäkneligt. Jag skulle rekommendera 2:ans växel med bromsberedskap här. Bromsberedskap är höger fot på bromsen utan att trycka ner samt vänster fot på kopplingen utan att trycka ner.

50: Från stillastående till start 1:ans växel i max 2 billängder, därefter upp på 2:an och när varvmätaren når 3000rpm växlar jag upp på 3:an och den brukar fungera bra. Är det så att trafiken flyter på utan yttre hinder kan även 4:ans växel gå bra. Pga fartgupp och obevakade övergångsställen i denna hastighet så skulle jag köra på 3:ans växel eftersom du från ca 20-25km/h ska ner på 2:ans växel för att ha optimal hastighet när du kört över ett farthinder eller saktat ner för obevakat övergångsställe. Undvik att stanna helt.

70: Från stillastående till start 1:ans växel max 2 billängder. I med 2:an. På 3:ans växel kan du gasa upp till 70km/h och därefter växla mjukt och försiktigt till 5:ans växel utan att lägga i 4:an. Satsa på mjuk växling och känn efter vart du har bilens dragläge. När du har hittat det synkar du det med rätt gaspådrag. Kolla även om din passagerare bredvid dig rycker när du växlar. Gör han/hon det så har du ryckig växling. Att åka med en sådan bilförare är inte bekvämt.

Låtsas att du har ett fat med råa ägg på huven och kör därefter. Håll i minnet att passagerare i bilen är ett förtroendeuppdrag. Då blir färden mjukare och behagligare för alla.

Lycka till!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
Svar på tråden vilka växlar vid eco-driving?