• Daffyduckling

Hjälp!! Skaloverall eller vinteroverall??

Ni som vet kanske kan hjälpa mig.
    Jag bor i skåne och har en ettåring som precis har börjat på dagis. Det som jag funderar på är om det räcker med skaloverall till vintern om man har fleeceställ under, eller måste man ha en "riktig" vinteroverall?

• Svar på tråden Hjälp!! Skaloverall eller vinteroverall??
  • daimstrut

Jag skulle tro att en vanlig vinteroverall behövs. Bor i liknande klimat och det är trots allt rätt kallt dec till feb och så små sitter stilla en hel del på marken.

• Lady Maria

Är det Polarns skaloverall som du tänker på? Den är vind- och vattentät. Den är lite kallare men den har ett foder. Fråga på Polarn vad de rekommenderar för Skåne.

• tackförfisken

Vi bor runt Gbg och för oss räcker inte skaloverall . När det varit som kallast här har vi fleece under fodrad overall, en ettåring rör sig inte mycket. Men ni kanske inte har riktigt samma kyla?

• stor grön drake

min ettåring hade nog klarat sig med skaloverall+underställ förra vintern, men dagis kräver vinteroverall. Vi bor i höjd med stockholm ungefär, nära havet och min son är väldigt varm av sig.
    Så det beror ju även på barnet. Bodde vi i skåne är jag tveksam till att vi hade haft annat än en riktigt bra skaloverall.

• Finesse
    stor grön drake skrev 2011-09-09 07:35:28 följande:
    min ettåring hade nog klarat sig med skaloverall+underställ förra vintern, men dagis kräver vinteroverall. Vi bor i höjd med stockholm ungefär, nära havet och min son är väldigt varm av sig.
    Så det beror ju även på barnet. Bodde vi i skåne är jag tveksam till att vi hade haft annat än en riktigt bra skaloverall.
    oj på riktigt? vi bor iofs i norrland men förra vintern var den kallaste på flera år.. vi hade veckor med -20-
    -25 grader!
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • stor grön drake
    Finesse skrev 2011-09-09 07:39:59 följande:
    oj på riktigt? vi bor iofs i norrland men förra vintern var den kallaste på flera år.. vi hade veckor med -20-
    -25 grader!
    javisst, men dagis har gräns på utgång vid -15, -12 om det blåser.
    Vi var dock ute själva i tröja, body byxor vinteroverall i -20 och inte bara en stund, och han var nog så varm och go. En riktig kamin helt enkelt. De ringde hem mig att han hade feber i mars, var glödhet när de kom in... tror jag det, det var 0-gradigt ute och de hade satt fleeceoverallen (som han hade när han sov ute i vagnen) på under vinteroverallen... Han hade ju blivit kokt stackarn... Samma igår när det var blött (men inte kallt), skaloveralllen med byxor, t-shirt och kofta under. Han dröp av svett stackarn (22 månader nu)

Jag har svårt att inte klä honom för mycket, jag fryser alltid, men har fått lära mig för hans skull.
  • sötis mamma

du behöver helt klart en vinter overall annas kommer dit barn frysa väldigt mycket tror jag

• Daffyduckling

Tack så mycket för alla synpunkter! Jag är nybörjare i dagiskläderdjungeln så jag är verkligen glad för kommentarer!
    Idag blir det till att köpa vinteroverall!
    Visst är lager på lager bra, men det blir nog lite knepigt för peronalen på dagis om de ska hålla på med femtioelva lager när de ska ut och leka. Skaloverallen kan hon ha hemma - då har man ju koll på ett annat sätt, jag har ju bara ett barn att klä på ;)

Kanske kan ni svara på vad som är bäst, ska ha fodrade gummistövlar, vinterkängor eller både och? Köper man dem nu och i så fall hur mycket större ska de vara än foten är nu? Har hört att de ska vara 2cm större än foten men det är väl när de ska börja användas. Min dotter är snart13 månader och har 11,5cm fötter. Hur stora vinterskor skulle ni köpt?

• LHUF

Vi har haft fodrade gummistövlar fram till det är dags för vinterskor. Har funkat superbra.

• Nillan77

På vintern funkar det inte med fodrade gummistövlar. Det blir för kallt. När det är snöslask är fodrade gummistövlar bra! Så höst och vår funkar fodrade gummistövlar, men inte på vintern.

Svar på tråden Hjälp!! Skaloverall eller vinteroverall??