• Alexandra77

    Ni marsvinskunniga!

    Funderar på att skaffa två marsvin till mig och min dotter men har några frågor; vilken ras passar bäst för förstagångsägare? Ska man ta två honor? Vad kostar ett marsvin i månaden? Har dom mycket ljud på natten? Luktar det av dom, även om man städar buren varje dag? Berätta även annat som ni kan komma på som jag glömt att fråga, jag vill vara alldeles säker på att vi verkligen vill ha marsvin innan vi skaffar dom.

  • Svar på tråden Ni marsvinskunniga!
  • Asko

    Marsvin är jättemysiga djur Glad MEN tänk på att det alltid är du som vuxen som har ansvaret för dom. Hur gammal är din dotter?
    Det är lätt att råkar göra illa ett marsvin för dom försvarar sig inte utan piper/skriker bara.  Därför måste man alltid övervaka när barn håller på med dom (ja, som med alla djur). Du kan ha två honor eller två hanar, bara dom växt upp tillsammans så bråkar dom inte. Dom ska ha en STOR bur, om ni inte har möjlighet att ha dom ute i hemmet och röra på sig varje dag. Dom ska äta en pelletssort som heter Oxbow - den är speciellt framtagen för marsvin. Dom pelletsarna/blandningarna som du kan köpa på typ ICA är inte lämplig marsvinsmat. Sen måste dom förstås ha tillgång till hö och vatten hela tiden. En sak som är mycket viktig att veta med marsvin är att dom inte kan tillverka c-vitamin själva utan behöver detta som tillskott varje dag i form av grönsaker. Får dom inte det så får dom tillslut sjukdomen marsvinsförlamning, en allvarlig sjukdom som dom ofta dör av.

    Jag tycker inte att marsvin luktar, bara man städar buren. Dom är visserligen mer aktiva på kvällen/natten men dom brukar inte vara så högljudda av sig, om det inte gäller mat Flört Välj marsvin med kort päls, tex virvelmarsvin eller teddy. Dom med lång päls är oftast hårömma och dessutom måste man vara noga med att sköta pälsen.
    Köp heller inte marsvinen från en zoo-butik, dom har ett hemskt system där dom djur som inte blir sålda när dom är små och gulliga oftast avlivas. Utan välj en omplaceringsverksamhet som tex Marsvinshjälpen i Stockholm (finns på många andra ställen också, bara att kolla upp vart du än bor) eller köp på Blocket där många vill bli av med dom. Tänk på att marsvin lever i ungefär  5-8 år (fast jag vet ett som blev hela 13 år!).

    Jag är glad över att du är så ansvarsfull att du tar reda på fakta INNAN ni skaffar ett djur! Glad Det är det tyvärr allt för få som gör Rynkar på näsan Just nu kan jag inte komma på något mer, men fortsätt gärna fråga.

  • Alexandra77
    Asko skrev 2011-09-09 09:54:30 följande:
    Marsvin är jättemysiga djur Glad MEN tänk på att det alltid är du som vuxen som har ansvaret för dom. Hur gammal är din dotter?
    Det är lätt att råkar göra illa ett marsvin för dom försvarar sig inte utan piper/skriker bara.  Därför måste man alltid övervaka när barn håller på med dom (ja, som med alla djur). Du kan ha två honor eller två hanar, bara dom växt upp tillsammans så bråkar dom inte. Dom ska ha en STOR bur, om ni inte har möjlighet att ha dom ute i hemmet och röra på sig varje dag. Dom ska äta en pelletssort som heter Oxbow - den är speciellt framtagen för marsvin. Dom pelletsarna/blandningarna som du kan köpa på typ ICA är inte lämplig marsvinsmat. Sen måste dom förstås ha tillgång till hö och vatten hela tiden. En sak som är mycket viktig att veta med marsvin är att dom inte kan tillverka c-vitamin själva utan behöver detta som tillskott varje dag i form av grönsaker. Får dom inte det så får dom tillslut sjukdomen marsvinsförlamning, en allvarlig sjukdom som dom ofta dör av.

    Jag tycker inte att marsvin luktar, bara man städar buren. Dom är visserligen mer aktiva på kvällen/natten men dom brukar inte vara så högljudda av sig, om det inte gäller mat Flört Välj marsvin med kort päls, tex virvelmarsvin eller teddy. Dom med lång päls är oftast hårömma och dessutom måste man vara noga med att sköta pälsen.
    Köp heller inte marsvinen från en zoo-butik, dom har ett hemskt system där dom djur som inte blir sålda när dom är små och gulliga oftast avlivas. Utan välj en omplaceringsverksamhet som tex Marsvinshjälpen i Stockholm (finns på många andra ställen också, bara att kolla upp vart du än bor) eller köp på Blocket där många vill bli av med dom. Tänk på att marsvin lever i ungefär  5-8 år (fast jag vet ett som blev hela 13 år!).

    Jag är glad över att du är så ansvarsfull att du tar reda på fakta INNAN ni skaffar ett djur! Glad Det är det tyvärr allt för få som gör Rynkar på näsan Just nu kan jag inte komma på något mer, men fortsätt gärna fråga.
    Tack för ett utförligt svar :) Självklart är det jag som är ansvarig för marsvinen! Vi skaffar dom nog för vår dotters skull men jag är villig att ta ansvaret vad gäller allt. Min dotter är fem år och jag vet inte om jag vågar lita på att hon inte lyfter marsvinen när jag inte ser, går det att lära en femåring hur man ska hantera dom så att dom inte tar skada?

    Hur stor bur ska dom ha? Preliminärt har jag tänkt att dom inte ska springa omkring fritt i huset då jag har läst att dom inte blir rumsrena och jag vill inte ha kiss överallt.

    Hur vanligt är det att dom får tandproblem? Och nu menar jag inte tandproblem som orsakas av fel kost utan bettfel. Är det ärftligt? Hur kan man undvika att få ett marsvin med tandproblem? Förutom att ge rätt sorts hö och mat.. 

    Har dom andra vanliga sjukdomar? Parasiter?       
  • Lady without tattoo

    Vad har du själv hittat för info när du googlat eller kollat med marsvinsuppfödare?


    Yrke: Leg pratkvarn
  • Alexandra77
    Lady without tattoo skrev 2011-09-09 13:09:10 följande:
    Vad har du själv hittat för info när du googlat eller kollat med marsvinsuppfödare?
    Inte kollat med uppfödare ännu. Kollade din länk och fick information där, men har ändå frågor om t.ex tänderna.
  • Alexandra77
    Lady without tattoo skrev 2011-09-09 13:09:10 följande:
    Vad har du själv hittat för info när du googlat eller kollat med marsvinsuppfödare?

    I din läkn stod det om alla sjukdomar men jag undrar hur vanligt det faktiskt är med dessa parasiter och tandproblem och frågar här då det verkar finnas kunnigt folk.
  • Lady without tattoo
    Alexandra77 skrev 2011-09-09 13:11:12 följande:
    Inte kollat med uppfödare ännu. Kollade din länk och fick information där, men har ändå frågor om t.ex tänderna.
    Kolla runt lite på nätet efter uppfödare som du i sin tur kan kontakta
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Alexandra77
    Lady without tattoo skrev 2011-09-09 13:12:55 följande:
    Kolla runt lite på nätet efter uppfödare som du i sin tur kan kontakta

    Jo, ska göra det men vill veta mer först och hon Asko verkar veta mycket och sade att jag får fortsätta fråga.
  • Alexandra77

    Någon annan som har marsvin som  vill berätta om hur det är att bo med dom?

  • snutttis77

    Jag har fött upp marsvin och mer sociala och personliga djur får man leta efter om man ger dom tid att bli tama

Svar på tråden Ni marsvinskunniga!