• Zharlotte

Varför har svenskar så svårt att förstå att VI finlandssvenskar pratar samma språk?

Har fått så många knasiga frågor på senast att jag bara måste lägga in en tråd om detta.

Alltså, vi finlandssvenskar har ALLTID, i HELA VÅRT LIV pratat svenska. Vi går i svensk skola, kollar på SVT1,SVT2,TV4 och alla andra svenska kanaler precis som ni gör. Vi kan finska endast om vi lärt oss i skolan, och ja, vi måste förstå och kunna finska ute i arbetslivet. Men vårt modersmål är endå SVENSKA.

Varför får man, även om mna förklarar, såna frågor som:

- Jamen har du inte bott i Sverige eftersom du kan svenska?
    - Har du föräldrar från sverige?
    - Vet du alls vad detta betyder på svenska?

Eller när någon skall börja förklara vad ett svenskt ord betyder...gah!

Jag och alla vi andra finlandssvenskar pratar samam språk som er, men endå tycks många inte förstå, att vi faktiskt är en del här i Finland som pratar svenska som modersmål.      

• Svar på tråden Varför har svenskar så svårt att förstå att VI finlandssvenskar pratar samma språk?
  • Tow2Mater

Jo, det är inte alla svenskar som vet om att det pratas svenska i Finland. Men det finns ju också finnar som inte vet om att det pratas svenska i Finland. :)

• Zimlis

Jag visste faktiskt inte det Skäms Jag trodde att man kom från Finland och bodde i Sverige *ridå*

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • 071001

Jag har alltid vetat att det är så eftersom jag hade kompisar vars föräldrar är finlands-svenskar. Inga konstigheter för mig. Jag har alltid fått förklara att jag är svensk fast mina föräldrar pratar torndedalsfinska (mienkeli). Samma sak fast tvärtom ts.

• TEDDEN

Ha ha, ja du TS. Jag hamnade i bråk med en tjej som gick i samma statsvetenskap som jag (tredje året på universitetet, då kan man ju tycka att man borde kunna något) då hon trodde att jag drev med henne när jag sa att finlands-svenska är en svensk dialekt.

• TEDDEN

Sen är det ju många underbara gamla utdöda svenska ord som ni fortfarande använder- skida slalom, bortanför et c. Det gör ju att er svenska håller sig finare och mer rustik än den "svenska svenskan" med tanke på alla influenser vi tar från andra länder/ kulturer i vårt land.  

• Ginevra

Jag tycker att det hör till allmänbildningen att känna till detta. Det har ju också funnits många kända finlandssvenska författare som Edith Södergran, Johan Ludvig Runeberg m.fl.

• Tow2Mater
    TEDDEN skrev 2011-09-09 17:11:14 följande:
     finlands-svenska är en svensk dialekt.
    Kanske lite väl förenklat, det finns många olika typer/dielakter inom finlandssvenskan.

"Svenskan som talas i Finland kan grovt delas in i å ena sidan finlandssvenskt riksspråk (s.k. högsvenska) och å andra sidan en mängd dialekter, som talas i huvudsak på landsbygden. Dialekterna tillhör den östsvenska gruppen; på rikssvensk sida har de mest gemensamt med de norrländska. De brukar i sin tur delas in i fyra mindre grupper: österbottniska, åländska, åboländska (talas i Åbolands skärgård, mellan Åland och fastlandet) och nyländska. Dialekterna är bäst bevarade i Österbotten, östra Nyland och delar av den åboländska skärgården, medan Åland och västra Nyland har genomgått en ansenlig dialektutjämning."(Wiki)
  • TEDDEN
    Tow2Mater skrev 2011-09-09 17:29:21 följande:
    Kanske lite väl förenklat, det finns många olika typer/dielakter inom finlandssvenskan.

"Svenskan som talas i Finland kan grovt delas in i å ena sidan finlandssvenskt riksspråk (s.k. högsvenska) och å andra sidan en mängd dialekter, som talas i huvudsak på landsbygden. Dialekterna tillhör den östsvenska gruppen; på rikssvensk sida har de mest gemensamt med de norrländska. De brukar i sin tur delas in i fyra mindre grupper: österbottniska, åländska, åboländska (talas i Åbolands skärgård, mellan Åland och fastlandet) och nyländska. Dialekterna är bäst bevarade i Österbotten, östra Nyland och delar av den åboländska skärgården, medan Åland och västra Nyland har genomgått en ansenlig dialektutjämning."(Wiki)
    Absolut! Jag har dock inte den kollen så att jag ville skriva mer utförligt om de olika dialekterna.  

• Tecken
    TEDDEN skrev 2011-09-09 17:13:30 följande:
    Sen är det ju många underbara gamla utdöda svenska ord som ni fortfarande använder- skida slalom, bortanför et c. Det gör ju att er svenska håller sig finare och mer rustik än den "svenska svenskan" med tanke på alla influenser vi tar från andra länder/ kulturer i vårt land.  
    Bortanför är väl ändå inte ett utdött ord? Eller är jag en språkdinosaurie
  • TEDDEN
    Tecken skrev 2011-09-09 17:37:34 följande:
    Bortanför är väl ändå inte ett utdött ord? Eller är jag en språkdinosaurie
    Nej då, men jag tror att bortanför används i meningen utanför. Ex jag står bortanför byggnaden. Där tror jag tom att du använder dig av utanför.  
Svar på tråden Varför har svenskar så svårt att förstå att VI finlandssvenskar pratar samma språk?