Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Helammar folk inte längre?

Det är ett stort problem att amningen går ner. De flesta vill amma och de flesta börjar amma, men sen går fler och fler över på ersättning och det av den enkla anledningen att de inte får rätt stöd, hjälp och information. De som ska ha pisk för att kvinnor inte ammar är vården först inte ger den hjälp som krävs och sen dömer för att mammorna misslyckas pga dem.

Sen har det hänt nått. När jag fick första barnet för åtta år sen var det självklart att man skulle amma, det var ok att amma överallt. När jag fick yngsta för 1,5 år sen så var det inte alls ok att amma ute längre, nej nu ska man gömma sig under filtar och inne på bajsluktande amningsrum. Och hela tiden får man höra att man inte alls behöver amma för ersättning är lika bra/bättre och man är dum om man kämpar. Ersättning har blivit normen, vården tassar på tå för att inte såra ersättningsmammor och de har blivit ännu snabbare på att ge ersättning i rädsla för att bli klassade som amningshysteriska.

Till och med cancerfonden vägrar gå ut med informationen om att amning minskar risken för bröstcancer eftersom det kan vara sårande för dem som inte ammar.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 13:16:13 följande:
    om du läser ordentligt så ser du att dom berättade det på specialmödra vården att enligt statistiken där var de ammade barnen mera sjuka vet inte hur många mera men det var det dom sa.

sen tror jag (vet inte) att det kan ha bero på att endel mammor stoppar i sig olämpliga saker under ammingen... vad vet jag.

men så var det iaf och läste du inlägget där upp så vet du också att jag skrev att det gör nog ingen större skillnad varesig man ammar eller ger ersättning. man kan inte bara märka ut vissa meningar utan man kan faktiskt läsa hela inlägget och se helheten. 
    Jag tror snarare det beror på att man bakat ihop helammade och delammade. När man börjar delamma så ändras tarmfloran och en del av amningskyddet försvinner.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Helammar folk inte längre?