aud skrev 2011-09-09 12:28:05 följande:
Har du lust att utveckla det där? Är lite nyfiken. :)
först och främst så var jag på specialmödravården för att kolla om det skadar barnet att jag inte ammar och dom berättade att enligt deras statistik så blev faktiskt ammade barn lika eller mer sjuka än barn med ersättning, av vilken anledning vet jag inte faktiskt. men att ge barn ersättning är minst lika bra som ammning och det är bevisat.
Ersättning är ett
fullgott alternativ enligt vår kära svenska Socialstyrelse samt Livsmedelsverket och det viktigaste är faktiskt INTE bröstmjölken egentligen, utan en glad och lycklig mamma som kan ta hand om sitt barn så att barnet växer och frodas.
Är man en sämre förälder om man inte ammar?
NEJ, självfallet inte!
Det viktigaste är att du skapar en nära relation till ditt barn. Ett barn som matas med flaska kan uppleva närhet lika bra som ett barn som ammas om det får hud- och ögonkontakt, samt småprat under måltiden. Det viktigaste är att du och ditt barn mår bra och att barnet växer och utvecklas.
Kommer mitt barn bli allergiskt om jag inte amma?
Nej amning förhindrar inte uppkomsten av allergier, eksem och astma. Man tror numer, för man vet inte med 100% säkerhet, att amning förebygger uppkomsten och förskjuter uppkomsten av just allergier, eksem och astma.
Är man ämnad att få allergier, eksem och/eller astma så får man det oavsett...det är bara en fråga om när, inte om.
Kommer mitt barn alltid att vara sjukt nu när jag inte ger det anti-kroppar?
Nej, barnet enbart får antikroppar mot virus som mamman haft. Har man en frisk mamma som inte är förkyld eller drabbas av diverse virus så får barnet heller inte så många antikroppar från mamman.
Barnets immunförsvar är svagt i början men byggs snabbt upp under de första 4-6 månaderna. Så är det för alla barn, egentligen oavsett om dom ammas eller ej.
http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/202