Inlägg från: Thalis |Visa alla inlägg
  • Thalis

Helammar folk inte längre?

Fattar inte varför folk gör en sådan stor sak av att man väljer att amma! Det är nästan som att skuldbelägga de som inte ammar

Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 12:21:06 följande:
    dom har ju kommit fram till att barn som får ersättning utvecklas lika bra som ammade barn och att ammade barn faktiskt i många fall kan bli sjukare än barn som fått ersättning. 
    Så jag tror faktiskt inte det gör någon större skillnad hur man än gör, det är ju upp till mamman hur man vill göra ingen annan och det är inget fel hur man än gör, jag tror nog att mammor som ger ersättning älskar sina barn misnt lika mkt som dom som ammar dem?!
    vissa vill inte offra sig för sina barn?! idioti varning på den kommentaren! 
    Verkligen? Så då borde de ju varna för att amma barnen....
  • Thalis
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 12:47:34 följande:
    ja speciellt när endel skriver:
    vissa vill inte offra sig för sina barn .... då blir man ledsen å arg
    Nja,för mig är det mer uppoffring att gå upp och värma ersättning,diska och desinfektera flaskor!
    Det är en av orsakerna till att jag valt att amma mina barn- jag är för lat och älskar att sova!
  • Thalis
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-09-09 12:56:51 följande:
    Ja, jag håller med =(
    Jag ska föda om ca tre månader och jag kommer inte kunna amma därför att jag har en sjukdom som gör att jag kommer behöva gå in i medicinering på en gång! Det handlar verkligen om liv eller död. Jag går hemma hela dagarna sedan jag blev gravid därför att jag är sjuk och det är knappt jag klarar det. Jag kommer ligga med dropp på förlossningen så medicinen ska gå fortare ut i kroppen.
    Jag gråtit många tårar över min otillräcklighet och min pojkvän har varit så ledsen för min skull eftersom jag varit så ledsen för det.
    Hur ska jag offra mig?? Ska jag leva som en kastrerad bara för att jag är sjuk? Förtjänar jag inte ett barn? varför? jag vill i allafall ha ETT barn trots att jag är sjuk, får jag inte det därför att jag inte ammar? Jag kommer bli en jättebra mamma!
    Nej,du förtjänar inte barn!! Det gör ingen av oss men jag håller med dig att ens föräldrarförmåga ligger inte i om man ammar eller inte!
  • Thalis
    Pistou skrev 2011-09-09 13:00:21 följande:
    Ja, man ska nog vara väldigt tacksam för att ens amning har fungerat! När mina små har varit bebisar har de sovit bredvid mig och så fort de har vaknat har jag bara dragit dem till mig och ammat dem till sömns igen (liggammat). Jag kan inte föreställa mig hur struligt det måste vara att behöva masa sig ur sängen och blanda till / värma ersättning och hålla på med flaskor. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de som väljer att flaskmata av praktiska skäl vet inte hur mycket besvär de gör sig.
    Så har jag gjort/gör med mina pojkar och alla är nöjda och utsövda.
  • Thalis
    Lady without tattoo skrev 2011-09-09 13:07:02 följande:
    För mig har det inte varit problem att flaskmata..det är nog du som gör det till att det skulle vara problem isf
    Så bra då,men som JAG skrev så är det vad JAG tycker!!! Om min familj och MIG!
  • Thalis
    Maira skrev 2011-09-09 13:32:40 följande:
    Jag tror inte alls att du får beröm för att det är så unikt att amma eller för att det skulle vara dåligt att ge ersättning. BVC försöker antagligen stärka föräldrarna i deras val och uppmuntrar dig för att du ska känna att du gör ett bra jobb som förälder, av det ska man inte dra slutsatsen att någon  som gör ett annat val i sin situation inte är en lika bra förälder. Man kan vara eb bra förälder på många olika sätt och föräldrar som känner att de har stöd och får uppmuntran i sin roll som förälder för större självförtroende och blir lugnare.

Det är jättebra att helamma och det är jättebra att ge ersättning när det behövs. Behöver inte stå i motsats till varandra.
    Fast det finns bvc personal som höjer ammande mammor i skyarna och snackar skit om de som inte ammar!
    Jag har råkat ut för sådan personal som tyckt att jag är en bättre mamma bara för att jag ammat/ammar och menat att man kan se på min 3- åring att han blivit ammad för att han är stor och fin.
    Jag har en annan sköterska nu på egen begäran,orkade inte med alla hennes dumheter.
  • Thalis
    La Lola skrev 2011-09-09 13:19:28 följande:
    Jag har ammat mina barn i några månader (sen stod jag inte ut längre). 
    Men fy fasiken vad jag led! Jag fattar inte hur jag kunde vara så jävla dum att jag utsatte mig för det med Hedda när jag tyckte det var jobbigt med Alma.

Visst kan man prova att amma men vill man inte så vill man inte.
    O det är inte så mycket mer med den saken.

Jag förstår de som avstår och beundrar de som kan amma överallt.
    Usch med äldsta sonen tvingade jag mig igenom amningen i 2 månader,med tårar nästan varje gång eftersom det gjorde så jäkla ont så jag förstår om man slutar amma, hade det inte blivit bättre så hade jag skitit i att amma honom, denna gång har det funkat strålande redan från början men jag var lite anti innan förlossningen.
  • Thalis
    La Lola skrev 2011-09-09 14:29:42 följande:
    För mig gjorde det aldrig ont men jag kunde bara liggamma (lika med nr 1).
    Det ledde till att jag hade panik så fort jag gick utanför dörren!

Att dona med ersättning; en plättlätt o enkel grej i jämförelse!
    Förlåt men jag fick en vision om hur du la dig på golvet på Ica och ammade...
    Det hade varit en syn!!!
  • Thalis
    La Lola skrev 2011-09-09 14:34:03 följande:
    Ja!
    Eller rusade in på en möbelaffär o provlåg en säng samtidigt som jag ammade.
    Hahaha!
    Vilka rubriker det skulle bli!!
     IKEA förbjuder ammande mammor att vistas i deras lokaler pga liggamning och medföljande mjölkfläckar!

Nurse in på IKEA i hela landet i protest på mot amningsförbjudet!
  • Thalis
    Lilla My21 skrev 2011-09-10 16:21:51 följande:
    Jag funderar ang att många påpekar detta med brist på information om ammning och att många därför väljer att sluta, då jag själv upplever det precis tvärtom.

På MVC fick man en bok där det stod mycket om bla ammning (den boken man får om kostråd,graviditet, förlossning mm)

Fick även ett häfte om bara ammning där det stod massor (från ammningshjälpne?)

Föräldrautbildningarna pratade massor om det

Fick häften hem från BB när bebis kommit samt stöd och hjälp på BB/förlossning

BVC som jag träffar 1 gång i veckan frågar också mycket om ammning och vill hjälpa till/lära ut.

Trodde det var samma överallt...???
    Ett tag tänkte jag inte amma i ren protest eftersom det var så jäkla mycket tjat om amning när jag var gravid!
Svar på tråden Helammar folk inte längre?