enny signatur skrev 2011-10-03 01:17:08 följande:
Jag vet faktiskt inte. Bland de jag känner så har orsakerna varierat kraftigt. I många fall så är det sjukhuset/BVC som sagt åt dem att ge ersättning, barnet har varit sjukt, vägt för mycket, vägt för lite, inte gått upp nog osv. En del saker kan jag hålla med om, men det känns som det är något som råds till väldigt snabbt. De jag känner som helammat är de som faktiskt gör sina egna val gällande det mesta (tex hemmafödare jag känner har helammat i stor utsträckning). Det känns som det är något "speciellt" att amma, något ut utöver det vanliga. Och man får inte räkna med att man kan amma har jag förstått "ja om du nu har mjölk" är en vanlig kommentar. Varför gör man så? Varför utgår man från att saker inte fungerar? Såklart det går åt skogen i större utsträckning då. Jag tror inte ja blir överkörd när jag går på vägen, men jag kastar mig inte heller ut på motorvägen.. Jag utgår från att amningen fungerar men jag stoppar inte heller in en napp i munnen på min 1timmes bebis.
Jag fick känslan av att det var fult att amma när barnet vart "äldre" från vissa, typ min mor. Med äldre var det väl sådär 7 månader. Och det påverkar kanske folk en del. Tråkigt argumentet har jag hört med, för mig är det lit emärkligt men jag tror man har olika förväntningar. Kanske skulle saker vara annrolunda om folk insåg att det ofta är så att de ammar i timmtal och ofta... att byta blöja gör man juhur ofta som helst och int etusan är det roligare :)
Har samma upplevelser som du, nu vet jag exakt inte varför alla i bekantskapskretsen inte ammat, någon har inte kunnat rent fysiskt, en del har tyckt det tagit tid eller blivit jobbigt osv
Själv förväntade jag mig med min 2:a att det kunde göra ont och att det skulle ta tid (som det gjorde med ettan, som jag ABSOLUT INTE skulle amma sa jag men det blev helammning endå efter nån månad

) men tji fick jag då det flutit bra med nummer 2 som äter var 4:e timme exakt och då kanske 5 min åt gången...men hade nog blivit väldigt jobbigt om jag förväntat mig att det bara skulle flyta så smidigt som det gör med nummer 2 och sedan märkt att det ju kan ta timmar och dessutom göra ont.
Får lite känslan av att det går lite "grupptryck" i att inte amma iaf i bekantskapskretsen, "Äsch skit i ammningen det gjorde jag", "jag struntade i ammningen, det är ammningshysteri endå" osv.
Jag får som du intrycket att de som väljer att amma ofta är de som tänker själva och inte bryr sig så mycket om vad omgivningen säger och ofta dessutom gör andra saker som folk överlag tycker är lite märkligt.
Ja tråkigt nog verkar många tycka det är fult att amma, speciellt när barnet blivit över 6 månader, ammade min älsta 1 år och många tyckte det var väldigt konstigt och undrade om jag skulle hålla på tills han flyttade hemifrån