Inlägg från: Catastrof |Visa alla inlägg
  • Catastrof

Helammar folk inte längre?

Ni som talar så positivt för ersättning, jag antar att ni misslyckats med amningen och inte bara valt det framför amning? Förstår att vi lever i ett egosamhälle där man ska tänka mest på sig själv, folk är rädda för att paja tuttarna osv, helt sjukt enligt mig, men att välja ersättning när man kan amma är ju bara dumheter. Amning är ju såklart det bästa för barnet både ur näringssynpunkt och för närheten till sin mamma.
    Sen att ersättning finns som alternativ när amningen verkligen inte fungerar (väldigt få som drabbas av det) är ju fantastiskt. 

• Catastrof
    Natulcien skrev 2011-09-09 14:44:22 följande:
    När det gäller nyfödda är det väl fortfarande vanligast att man ammar?
    Men däremot slutar ju folk att amma allt tidigare.
    Jag helammade t.o.m. 6 månader och delammar tills vidare (troligen tills han är runt 1 år).
    Och många, många har kommenterat att jag fortfarande ammar min son som är 10 månader. Och detta har jag hört sen han var 7 månader...
    Jäkla tjatigt är det! Så jag känner mig oftast som ett UFO som "fortfarande" ammar...
    T.o.m. en kompis som jag alltid har sett som vettig frågade varför jag "fortfarande" ammar!? En så märklig fråga att det tog ett bra tag innan jag återfick talförmågan... Förvånad
    Verkligen helt sjukt att folk ens kommenterar att du "fortfarande" ammar, det är väl det mest naturliga som finns, och man ska absolut få göra det överallt. Ska man neka andra mammor att ge mat till sina barn också då eller?? För det är ju ändå det det handlar om, att ge sitt barn mat!! WTF säger jag bara, vi lever i en värld som försöker göra det normala till onormalt, jag mår fan illa. För övrigt tycker jag det är sjukt osmakligt med brudar som trycker upp sina tuttar i tighta tröjar, och det är ju helt utan mening dessutom, där kan man snacka om vad som passar sig och inte.
    Nä folk ska ge fan i att kvinnor vill amma sina barn, de ska snarare hylla det. 
  • Catastrof
    MalinEddie skrev 2011-09-28 15:45:02 följande:
    Du tror inte att det finns andra orsaker till att man väljer bort amningen än att man är ego och är rädd att paja tuttarna? Det bästa för barnet är om mamman trivs med det sätt hon matar sitt barn. Att bröstmjölk är något bättre än ersättning ur näringssynpunkt vet nog de flesta. Det behöver dock inte vara det bästa för anknytningen och det är viktigare.

Varför väljer man bort amningen då?
    Förstår att man gör det om det verkligen inte går, att det inte rinner till, att man blir väldigt sårig osv, men annars då?

Du måste ju ändå hålla med om att "trenden" att inte amma har ökat enormt? Jag bor i centrala Göteborg och jag ser nästan enbart flaskmatade bebisar, åtminstonde offentligt. Ok det kan ju vara bröstmjölk där i också, men säkert inte i de flesta fall. Jag hör dessutom väldigt mycket snack om att folk föredrar ersättning, bara sådär liksom ??

• Catastrof
    Amlin skrev 2011-09-28 16:34:01 följande:

Jag tror att jag förstår vad du är ute efter med inlägget men jag upplever att du missar poängen lite. Jag skulle tro att läget är det omvända, väldigt få avstår amning pga att de är egoistiska eller rädda för att brösten ska bli annorlunda, men amning ÄR svårt. Hur naturligt det än är så är det många många som upplever väldiga smärtor i samband med amningssstart. Har man då haft en förhållandevis enkel amning så tror jag dessutom att det är svårt att sätta sig in i hur jobbigt det är att kämpa med en amning som inte fungerar. När man möter många kommentarer och frågor som gör amningen ännu jobbigare så förstår jag att det då är enkelt att konstatera att; Nä det fungerade inte, så kan man koncentrera sig på det som funkar istället nämligen ersättningen. 

Min hobbyanalys av läget är att man sällan får det stöd och den hjälp man behöver för att komma förbi såriga bröstvårtor, stockningar, infektioner, svamp felaktiga grepp osv utan man upplever amnignen som otroligt kämpig och väljer istället att gå över till ersättning för att orka fungera som mamma. Sen finns det dem som har tur, som jag, som får massor med hjälp och då kan det lösa sig.
    Jag har haft allt annat än enkel amning, kämpade som ett djur och det tog drygt 6 veckor innan det började rinna till och bröstvårtorna var helt söndertrasade i princip. Hade en extremt svår förlossning och kunde därför inte börja amningen förrän efter 2 dagar, hade barnmorskor som hjälpte mig med bröstpump i 5 nätter och dagar. Lilleman fick ersättning varvat med utpumpad bröstmjölk på flaska samt bröstet då och då. Efter 6 veckor ratade han flaskan helt och ville bara ha bröstet, total lycka!

Sen ammade jag honom till 11,5 mån (inte fullt då) och han bet hål i bröstvårtorna titt som tätt, redan från 3,5 mån hade han tänder, så jag har haft allt annat än enkel amning men ändå har jag älskat det.
    Funkar det inte så gör det inte det men många ger garanterat upp för lätt. Och visst handlar det mycket om utseende, kollar man på hur många som fixar tuttarna efter barn, eller även innan så tror jag att det absolut spelar in för många när det gäller amning. 

• Catastrof
    morotsland skrev 2011-10-06 11:20:02 följande:
    Jag har ammat mitt äldsta barn (kort tid och valde sedan bort det) och valde sedan helt bort det med mina yngsta. Jag talar inte om för dig vad du kan och inte kan göra, om du inte känner dig låst utan trivs med helamning är det väl kanon för dig? Jag skulle känna mig låst och vill något mer än att smita iväg på en klippning medan barnet sover. Vi är olika och det är ok.

Det var bland det värsta jag har hört, att man väljer bort amning för att det ska vara mer jämlikt och för att man inte ska vara låst, snacka om ego. Vi människor är fan fenomenala på att göra naturligt till onaturligt, snart ska väl vi kvinnor inte acceptera att vara gravida heller för det är ju för fan inte jämlikt! Kolla på djuren, där är det honan som tar hand om barnen, det är ju det som är naturligt. Och det starkare bandet som barn har till sin mamma har faktiskt främst med tiden i magen att göra och pappan blir inte lika jämlik för barnet förrän i 2-årsåldern så det så, så det kan inte flaskmat påverka.

Jag tycker personligen att det är sjukt jobbigt att hålla på med flaskmatning, framför allt  nattetid (höll på de 6 första veckorna pga förlossningkomplikationer). Om amningen funkar så är ju det absolut bekvämast då det alltid är färdigt att serveras rätt upp och ner, vart du än är. Låst förstår jag inte hur man kan känna sig, du menar nog att du känner dig låst med barn överhuvudtaget om du tycker det är ok att vara utan dem redan från födseln, onaturligt modersband enligt mig..

• Catastrof
    Rockan skrev 2011-10-06 12:08:46 följande:
    Det är väl jättebra att du hittade ett sätt som funkade för er? Varför kan inte andra få göra det också, utan att bli anklagade för att ha ett "onaturligt modersband"?

Det är dessutom inte uteslutande honor som tar hand om ungarna i djurvärlden, och att spädbarn skulle anknytit till sin mor redan i livmodern? Knappast, och då tror jag ändå starkt på anknytningsteori.

Då har du nog missat något, du tror alltså inte att barnet lär känna din röst, dina hjärtslag med mera redan i livmodern? Du kan ju forska lite i saken så blir du nog förvånad.

Om en pingvinmamma kan känna igen sitt barns röst bland flera tusen andra utan att ens ha träffat det så skulle jag nog inte tro så lite om människan som du.

(pingvinmamman hämtar mat medans pappan ruvar sista tiden tills ägget kläcks, mamman har då varit borta ett par månader på sin matresa och vet genast vilket barn som är hennes, genom att bara höra dess pip)
    Intressant tycker jag.     
  • Catastrof

Vårdgivarens ansvar

2 § Varje vårdgivare ska ansvara för att det ledningssystem som ska inrättas, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:12) om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården, överensstämmer med bestämmelserna i det följande.

Användning av modersmjölksersättning

3 § Modersmjölksersättning får endast ges till ett spädbarn efter det att det har gjorts en bedömning att ett sådant behov föreligger. Bedömningen ska dokumenteras i spädbarnets patientjournal samt i moderns patientjournal, i förekommande fall.

Information om amning och modersmjölksersättning

4 § Den information som lämnas om uppfödning genom amning och användning av modersmjölksersättning till modern eller någon annan person som vårdar ett spädbarn ska vara objektiv och entydig. Informationen ska vara anpassad till det enskilda spädbarnets och moderns behov och ska i övrigt överensstämma med vad som framgår av 2 b § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och 2 kap. 1 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område.
    5 § Modern eller någon annan person som vårdar ett spädbarn ska få tydlig information om

amningens fördelar jämfört med uppfödning med modersmjölksersättning, ammande mödrars näringsbehov och hur de kan förbereda och upprätthålla amningen, den negativa inverkan på amningen som partiell uppfödning med modersmjölksersättning kan medföra, och svårigheten att övergå till amning, om modern har börjat med uppfödning med modersmjölksersättning.

6 § Vad gäller uppfödning med modersmjölksersättning ska information dessutom lämnas om

hur sådan ersättning används på ett riktigt sätt, hur man kan stärka anknytningsprocessen mellan modern och spädbarnet i samband med uppfödning med modersmjölksersättning, de hälsorisker som är förknippade med olämplig föda och olämpliga uppfödningsmetoder, och de hälsorisker som är förknippade med oriktig användning av modersmjölksersättning.

1. Denna författning träder i kraft den 1 januari 2009. 2. Genom författningen upphävs Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 1983:21) för hälso- och sjukvårdspersonal m. fl. vid tillämpning av internationell kod för marknadsföring av bröstmjölksersättningar. 3. Allmänna råd 1983:2 Marknadsföring av bröstmjölksersättningar - Svensk tillämpning av den internationella koden för marknadsföring av bröstmjölksersättningar, i den särskilda skriftserien "Allmänna råd från Socialstyrelsen", ska upphöra att gälla

Svar på tråden Helammar folk inte längre?