Inlägg från: Daeminimon |Visa alla inlägg
  • Daeminimon

Helammar folk inte längre?

Dr Mupp skrev 2011-09-09 13:11:56 följande:
    Det är ett stort problem att amningen går ner. De flesta vill amma och de flesta börjar amma, men sen går fler och fler över på ersättning och det av den enkla anledningen att de inte får rätt stöd, hjälp och information. De som ska ha pisk för att kvinnor inte ammar är vården först inte ger den hjälp som krävs och sen dömer för att mammorna misslyckas pga dem.

Sen har det hänt nått. När jag fick första barnet för åtta år sen var det självklart att man skulle amma, det var ok att amma överallt. När jag fick yngsta för 1,5 år sen så var det inte alls ok att amma ute längre, nej nu ska man gömma sig under filtar och inne på bajsluktande amningsrum. Och hela tiden får man höra att man inte alls behöver amma för ersättning är lika bra/bättre och man är dum om man kämpar. Ersättning har blivit normen, vården tassar på tå för att inte såra ersättningsmammor och de har blivit ännu snabbare på att ge ersättning i rädsla för att bli klassade som amningshysteriska.

Till och med cancerfonden vägrar gå ut med informationen om att amning minskar risken för bröstcancer eftersom det kan vara sårande för dem som inte ammar.
    Gift dig med mig. Hjärta
  • Daeminimon
    The past is now skrev 2011-09-28 11:52:38 följande:
    Jodå vi finns men det blir allt mer sällsynt. Jag vet inte om jag kan tycka att utveckligen är till godo.Varför ska mannen göra "intrång" på just amningen? Kan inte pappan göra allt annat? Dvs mamma ammar och pappan byter blöjor klär på och av samt umgås med barnet på annat vis? Pappan kan knyta an till sitt barn ändå!   

• Daeminimon

Granit: jättebra skrivet, håller med om vartenda ord!

• Daeminimon
    morotsland skrev 2011-10-04 23:36:28 följande:
    Eller så har några fler genomskådat den ogrundade amningspropagandan och den fanatiska inställning som du ger uttryck för. Jag tycker att det vore fantastiskt om amning vs flaskmatning verkligen var ett fritt val och att alla fick stöd och hjälp utifrån sina förutsättningar, det skulle förmodligen innebära att amningen minskade om fler kände sig fria att våga välja ersättning. Fint så.
    Exakt VAD är det som är fanatiskt med Granits inlägg? Alltså helt ärligt, jag fattar verkligen inte. Snälla påvisa de fanatiska delarna av inlägget.
  • Daeminimon
    morotsland skrev 2011-10-04 23:42:41 följande:
    Bortsett från raljerandet över människor som ser stora jämställdhetsfördelar med att flaskmata och mytologiseringen kring amningens hälsofördelar och den "speciella kontakten"?
    Raljerande?! Är det fanatiskt att säga att anknytningen inte står och faller med amningen? Att pappor kan knyta an alldeles utmärkt trots helamning?

Sen sa inlägget ingenting om varken hälsofördelar eller speciell kontakt, mer än just de tre orden, hur får du det till mytologisering?
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2011-10-05 10:03:33 följande:
    Fast att det framstår som krångligt att amma på FL beror antagligen på att det är de som har problem som skriver och ber om råd. Den stora massan som ammar utan problem hörs kanske inte lika mycket. Men jag har också helammat i 6 månader utan större problem än lite ont de första veckorna. Och det är verkligen ett otroligt smidigt sätt att mata sin bebis på! Glad
  • Daeminimon
    MaammaL skrev 2011-10-05 12:13:30 följande:
    Det är enklare för att det går fortare att äta, du vet exakt mycket barnet får i sig, någon annan kan mata. Tycker det är betydligt lättare att mata när man är ute och åker osv..

Precis som med amning ska man ju med flaskmatning hålla barnet nära när man matar... Så på vilket sätt blir det lättare när man är ute och åker?
  • Daeminimon
    enbär skrev 2011-10-05 12:29:27 följande:
    Enklare för dig, men inte säkert lika bra för barnet faktiskt. Ammade barn reglerar sitt ätande själva, flaskade barn äter snabbt vad som finns i flaskan. Det finns data som tyder på att detta påverkar födointag, aptitreglering och vikt på längre sätt, att de mekanismer som ser till att vi inte blir feta kan störas av den praktiska flaskmatningen.

Can open, worms everywhere..... Flört
  • Daeminimon
    cloudberry79 skrev 2011-10-05 14:33:51 följande:
    Jag anser mig vara väl påläst i ämnet och rekommenderar absolut INTE sådana matningslösningar. Matning ska vara en stund då barnet känner trygghet och kopplar mat till mammans eller pappans insats för barnet, eftersom det leder till anknytning. Jag har aldrig någonsin matat mitt barn någon annan stans än i famnen.
  • Daeminimon
    morotsland skrev 2011-10-06 09:20:35 följande:
    Ja just det, alla som flaskmatar åker ju jorden runt och struntar i sina barn? Naturligtvis är man låst till sina barn, helamning skapar dock (tycker jag, andra kan uppleva det annorlunda) en väldigt hård låsning för just mamman. Med flaskmatning har vi båda kunnat vara hemma och ha totalansvar i långa perioder OCH på samma villkor kunnat flaxa iväg och hämta andan och tex träna eller träffa vänner. Vi mår gott av det och jag upplever att det varit en förutsättning för jämställdhet och för att vardagen ska fungera. Andra organiserar som sagt sitt liv på andra sätt och det är ok med mig.

Jag upplevde mig aldrig som låst. Vi var ute mest varje dag, på med sjalen bara, så hängde han med. Vi var på dansshow, bröllop, 30-årsfest..... Hörselskydd på, naturligtvis.

Hemma ammade jag, och så sov han på sin pappas mage precis lika ofta som på min.

Ville jag lämna huset så pumpade jag ur (hade även ett lager i frysen) och pappa gav ur kopp. Jag har ALDRIG känt mig låst av att helamma.
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:26:54 följande:
    Ja, jag fick också det "tipset" ett antal gånger. Redan när sonen var nyfödd.
    Men sen sov han hela nätter på enbart bröstmjölk från 2,5 månader! Då slutade de "tipsa"... Skrattande

Vi också. Jag brukade tysta dem med att berätta att han sov som en klubbad säl från 3-4 veckor.... SkrattandeSkrattandeSkrattande
Svar på tråden Helammar folk inte längre?