Inlägg från: MaammaL |Visa alla inlägg
  • MaammaL

Helammar folk inte längre?

Lillefant skrev 2011-09-09 11:43:31 följande:
    Det har tyvärr blivit allt färre som väljer att amma eftersom många anser att det är jobbigt. (?)... Forskning visar ju att amning är det absolut bästa för barnet, därför borde man göra det så länge man har mjölk. Men som sagt, vissa vill inte offra sig för sina barn...
    offra sig?
  • MaammaL

äsch man är inte en bättre mamma för att man ammar, men de verkar de flesta tro, ammande mammor är lika heliga som maria.. tssss.

Jag gav upp amningen efter 6 veckor och är nöjd med mitt val, jag mådde bättre, dottern mådde bättre.. jag tror att många blir så hetsade till att amma "för det är ju bäst" så de mår dåligt och utvecklar depressioner osv..

amningshetsen kommer nog vara utrotad om typ 10 år.

• MaammaL
    morotsland skrev 2011-10-04 23:45:46 följande:
    Man skulle ju kunna hoppas Jag önskar verkligen att vi får ett samhälle utan amningshets och ensidig propaganda och utan den kvinnosyn flera debattörer här ger uttryck för.
    jaa alltså jag satt och ammade min dotter, sov ingenting, hade mjölkstockning och grät hysteriskt av smärta pga att mina bröstvårtor vad så "utslitna" kändes som de skulle ramla av när som helst.. ända anledningen till att jag gjorde det var för att alla var på mig om att det är bara att amma mer, oftaste blablablablablablaaaaaa..
  • MaammaL
    enbär skrev 2011-10-04 20:44:24 följande:
    Jag har sett i en annan tråd att du tjatar om att din bebis följer "kurvan" så perfekt att man inte ser den för den ligger precis på strecket. Du har nog fått ett och annat om bakfoten. Det är INTE något att sträva efter att ligga precis på kurvan. Barn är olika stora, alla har sin egen kurva och det kan vara precis lika rätt att ligga på + 1SD (alltså strecket över medelkurvan) som att ligga på medel eller - 1SD. Har man stora föräldrar är man sannolikt programmerad att bli större och då ligger man antagligen strax över medel t ex. Det BVC-personalen tittar på är om det händer något med kurvan. Om barnet plötsligt "byter kanal" och går från medel till minus 1.5 SD kan det t ex vara ett tecken på att barnet får för lite mat, eller har drabbats av en sjukdom.

För övrigt är kurvorna gjorda på "blanduppfödning" och därför stämmer de inte för helammade barn. Jag har helammat mina barn (är inne på nr 3 nu) och mina barn har haft en klassisk "amningspuckel" på sin kurva. Helt normalt.

Sen är ju inte vikt- och längdutveckling det enda. Det är ju vetenskapligt bevisat gång på gång på gång att amning har hälsofördelar för barnet (och även för mamman). Att risken för t ex plötslig spädbarnsdöd och infektioner ökar om man inte ammar syns ju inte på kurvan (såvida man inte väger i anslutning till en allvarlig infektion förstås).
    min dotter ligger ganska långt över medel men följer sin kurva perfekt, en kompis till mig hennes son ligger under medel men följer sin.. förstår inte det där om att barnen ska ligga precis på mitten:S:S
  • MaammaL
    enbär skrev 2011-10-04 20:53:45 följande:
    Som svar på TS fråga kom det ju siffror helt nyligen om att amningen fortsätter att minska. Jag tycker det är lite "otrendigt" att amma nu. Folk har fått för sig att pappan måste få mata med nappflaska för att kunna knyta an till sitt barn så då ska man av jämstäldhetsskäl delamma redan från början för att han ska få knyta an. Så dumt så det liknar ingenting. Mina barns far har knutit an jättebra till alla sina barn trots att jag helammat dem. Vi skulle aldrig vilja offra de hälsofördelar och den speciella kontakt amningen ger bara för att han ska få stoppa in en nappflaska i munnen på dem. Att börja tidigt med flaska brukar ju vara ett bra sätt att sabba amningen totalt.

Sen upplever jag att det inte längre anses lika okej att amma i olika offentliga miljöer. På kaféer t ex. Trots att man är väldigt diskret. Men sitta halvnaken med tajta kläder och djupa urringningar när man inte ammar, det är tydligen OK

Men viktigaste skälet till att amningen minskar tror jag är att kunskapen och stödet från vårdpersonalens sida har blivit sämre. Amningsproblem möts med "ja men gå du över till ersättning istället" eller "det är bara att amma på". Inte konstigt att amningen minskar.
    nu har jag inte ammat min dotter särskilt längre, jag gick inte ut under den tiden jag ammade för jag hade panik känslor för att amma offentligt, tycker det är fruktansvärt att det blir mer och mer INTE OKEJ att amma offentligt.. ser jag en mamma som ammar sitt barn offentligt så tänker jag att den mamman är modig som gör det.. amma är ju det mest naturliga som finns..
  • MaammaL
    Farfalla skrev 2011-10-05 08:43:11 följande:
    Nej tyvärr verkar det inte alls vara vanligt med helamningar längre!

Jag vet få som helammat  tills barnet var kring halvåret och ytterst få efter det!

Jag helammade dottern till ca 6mån och sen rätt mycket fram till efter 1år och slutade helt strax innan 1½år!

Jag kan verkligen inte förstå dom som påstår att det är enklare med ersättning?!
    Man har ju all mat färdig i brösten, lagom temperatur och ALLTID med sig ;)
    nej fy jag tycker amningen är krånglig och inte alls smidig, ersättning är lätt och ta med sig och går fortare att mata och sen vet man exakt hur mycket mat barnet får, sen kan någon annan mata osv..
  • MaammaL
    Tygtiiger skrev 2011-10-05 10:59:02 följande:
    Till min sexåring serverar jag köttbullar och potatismos på en tallrik och han äter själv med kniv och gaffel, säger att det var gott och tvättar själv sig om händerna - DET är smidigt, det!   

OT  
    hahah
  • MaammaL
    Natulcien skrev 2011-10-05 11:54:59 följande:
    Haha...jaa...vad som är smidigt kan ju definieras olika.
    Fast att sätta sig med sonen i famnen, ta fram bröstet, och så är han klar efter 5 min...tycker jag är smidigt.
    Just nu är han dock mindre smidig...när han lär sig äta riktig mat själv... men han blir väl också  6 år en dag... Skrattande
    shittans, äta på 5 minuter?? hahaah min dotter ammade i timvis!!! inte smidigt.
  • MaammaL
    Farfalla skrev 2011-10-05 08:43:11 följande:
    Jag kan verkligen inte förstå dom som påstår att det är enklare med ersättning?!
    Man har ju all mat färdig i brösten, lagom temperatur och ALLTID med sig ;)
    Det är enklare för att det går fortare att äta, du vet exakt mycket barnet får i sig, någon annan kan mata. Tycker det är betydligt lättare att mata när man är ute och åker osv..
  • MaammaL
    Daeminimon skrev 2011-10-05 12:23:37 följande:
    Precis som med amning ska man ju med flaskmatning hålla barnet nära när man matar... Så på vilket sätt blir det lättare när man är ute och åker?
    men sitter barnet i bilstolen så kan man ge mat så också... ibland brukar min dotter äta själv i vagnen.
Svar på tråden Helammar folk inte längre?