hummena skrev 2011-10-06 13:09:29 följande:
Jag kan helt ärligt inte förstå varför denna fråga gång på gång river upp sådana känslostormar.
Seriöst, jag är inte ute efter att bråka med någon, men om ni skulle kunna förklara för mig vad det är som är så upprörande med hur en annan kvinna väljer att mata sitt barn så skulle det verkligen vara toppen. Vad spelar det för roll om andras ungar äter från tutte, burk eller flaska? Spelar det någon roll hur andra människor får ner mat i sina barn? Jag fattar verkligen inte...
Jag tror att det finns många orsaker faktiskt till att detta rör upp känslor. En viktig sådan tror jag är att amning och ersättning inte är helt likvärdigt. Oavsett vad som sägs i trådar som denna så finns det hälsomässiga nackdelar med ersättning jämfört med amning. Vissa saker är mer belagt än annat. Allra tyngst bevis finns det för att ersättning (i länder med tillgång till rent vatten) ökar risken för magsjuka. Man brukar prata om ca 60% skillnad i förekomst. Även för andra typer av infektioner finns liknande data. Sen finns det en massa annat såsom plötslig spädbarnsdöd, celiaki, fetma osv, olika starka bevis för olika saker.
Barn behöver mat och kan man inte amma, eller har en dåligt fungerande amning med smärta, mjölkstockning osv så är ju ersättning jättebra. Men när man väljer bort amning för att pappan känner sig utanför om han inte får mata med flaska från dag 1, då sätter man ju den vuxnes behov före barnets, och det är en sak som kan uppröra känslor.
Detta med prioritering mellan den vuxnes och barnets behov gäller såklart inte bara amningen. Den aspekten finns med i massor av val, t ex när man ska återgå i arbete, hur mkt man ska jobba, vad man ska göra på fritiden (balansen mellan saker som de vuxna respektive barnen vill göra). Det är inga lätta frågor med självklara svar, men precis som amningstrådar brukar sådana trådar innehålla livliga diskussioner på FL.
En annan sak som gör att det blir sådana upprörda känslor är att det framförs bilder av hurdan en flaskmatande respektive ammande familj/förälder ser ut. De egoistiska flaskmatarna som tänker mer på nöjen och sin egen frihet än på barnet eller den ammande familjen där pappan aldrig knyter an till barnet och ingen jämställdhet fiins. Folk känner inte igen sig i dessa bilder och då blir det heta diskussioner.