Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Helammar folk inte längre?

Enligt statistiken så är det 97% av barn som ammas vid en veckas ålder, 85% är helammade. Vid två månader så är det 88% som ammas, 69% som helammas. Så normen är fortfarande helamning, och det är fortfarande höga siffror, även om det finns en liten nedgång.

• Rockan
    Farfalla skrev 2011-10-05 08:43:11 följande:
    Jag kan verkligen inte förstå dom som påstår att det är enklare med ersättning?!
    Man har ju all mat färdig i brösten, lagom temperatur och ALLTID med sig ;)
    För alla är det inte att bara "slänga fram" bröstet

Jag måste antingen ligga ner, eller sitta på ett speciellt sätt och ta hjälp av båda händerna och en hoprullad handduk, för att ens kunna amma utan att få sår och smärtor. Så är jag byggd. Med första barnet var det okej, nu med andra har jag istället valt flaska (med både bröstmjölk och ersättning) eftersom det, för just mig, är ett enklare sätt att mata och underlättar vardagen.
  • Rockan
    Daeminimon skrev 2011-10-05 12:23:37 följande:
    Precis som med amning ska man ju med flaskmatning hålla barnet nära när man matar... Så på vilket sätt blir det lättare när man är ute och åker?
    Nu var det ju inte jag som påstod det, men för mig: Eftersom jag måste ha en soffa, alternativt säng, för att kunna amma ö.h.t. så är det för mig ganska lätt att se hur det är enklare när man är iväg nånstans.

(Mina barn har dock inte ätit snabbare från flaska eller ätit lika mycket varje gång, inte heller har någon annan än jag och pappan matat, så de övriga fördelarna i det aktuella inlägget gäller inte mig.)
  • Rockan
    Farfalla skrev 2011-10-05 14:44:04 följande:
    Haha nej inte bara "slänga fram" (fick en rolig syn i huvudet ;) ) 

Nej jag förstår och vet att alla inte har lika lätt med amningen osv. Men för dom allra flesta så fungerar ju amningen men dom mammor då som gör ett aktivt val att inte amma, det är som jag inte förstår mig på.
    Och dom allra flesta mammorna gör sitt allra yttersta för sina barn och sin familj :)
    Jag är ingen superhemsk amningsfanatiker men så tänker jag iaf ;)
    Daeminimon skrev 2011-10-05 12:23:37 följande:
    Precis som med amning ska man ju med flaskmatning hålla barnet nära när man matar... Så på vilket sätt blir det lättare när man är ute och åker?
    Jag har gjort ett aktivt val att inte amma mitt andra barn, som snart är tre veckor. Visserligen började jag amma innan jag valde bort det, eftersom jag ville se om det skulle vara annorlunda den här gången, men det slutade med ångest och smärta. Dessutom påverkades mitt äldre barn negativt.

Så jag slutade.

Bröstmjölk har vi dock inte slutat med
  • Rockan
    Trident5678 skrev 2011-10-05 15:09:31 följande:
    Det där känner jag också igen mig i. När jag ammade första barnet, kunde jag bara få det att fungera på ett bra sätt hemma i en fåtölj (en speciell fåtölj, inte vilken fåtölj som helst) med tre-fyra kuddar uppallade runt omkring mig. Att amma någon annanstans än hemma i min fåtölj var inte kul alls.
    Ja, fördelen "man har alltid maten med sig" blir rätt nollad när man ändå inte kan servera den var som helst
  • Rockan
    enny signatur skrev 2011-10-06 00:27:30 följande:
    Och det är nog här jag börjar reagera, jag tycker att det ingår att vara låst när man är förälder till viss del. Jag har möjlighet att skita i att amma och resa jorden runt, men jag väljer att inte göra det, för att jag anser att mitt barn är viktigare...
    För mig handlade inte den "låsning" som helamning innebär om att kunna "resa jorden runt". Det handlar om att jag i princip inte kan lämna hemmet eller dess direkta närhet. Jag kan inte ta mig nånstans, varken ensam, med bebisen eller med det äldre syskonet.

Visst kan helamning innebära vissa hälsofördelar, men i mitt läge så var det ändå inte värt det.
  • Rockan
    sirisdotter skrev 2011-10-06 10:44:31 följande:
    Inte kunna lämna hemmet!?    Varför???    Jag bodde fyra månader i skärgården  (hyrd stuga)   när barnet var ett halvår.   Åkte ofta in till stan - Waxholmsbåt  och buss/tunnelbana hem,  bäsele är  smidigt!    (vattnade växter,  hämtade  post,  tog  trappstädningen min vecka)   och för att sköta kolonilotten  en bit från lägenheten.    Träffade en och annan kompis -  de flesta kom ut till Sandhamn och hälsade på   (även jobbarkompisar jag aldrig umgicks med privat annars kunde titta in med strömming de fiskat från segelbåten).

Åkte också tvärs över landet med tåg och buss  till Västkusten  så att släktingar där skulle få träffa nytillskottet   i samband med ett veckoläger där med partiet.    På lägret vindsurfade jag för första gången i livet.

Sommaren därpå tog vi tåg och buss till Haväng i Skåne för partiets sommarläger en vecka..
    Självklart tog vi också ganska ofta tåget till Småland så att barnets mormor skulle få träffa barnet -  och få gräsmatta under fötterna, springa mer fritt än på koloniorådet på Djurgården.    Och Roslagsbanan tog vi norrut så att barnets pappa och halvsyskon fick  träffa den lilla tjejen.

Enda gången jag snudd på kände mig låst var när äldre nuckor i bostadsrättsföreningen förfasade sig över att jag tog med babyn på årsmötet i källarlokalen.   

"Vad gör du om babyn  börjar skrika!?"    -  Ammar.   Då himlade tanterna med ögonen.
    För att jag bara kan amma liggande eller halvsittande på ett väldigt speciellt sätt, med hjälp av kuddar och en handduk. Jag behöver en soffa eller en säng för att kunna amma utan att få sår och smärtor, och det finns inte tillgängligt på de flesta ställen. Därför gör amning mig låst till hemmet, och därför valde jag bort det (efter att ha försökt) nu med mitt andra barn. Jag vill kunna gå till lekparken med min äldsta.

Bröstmjölk har jag dock inte valt bort, det får han.
  • Rockan
    sirisdotter skrev 2011-10-06 11:07:04 följande:
    Verkar besvärligt.   Läser också om andra som INTE kan liggamma.   Levde lyckligt ovetande om sådana problem före Familjeliv....
    Det är besvärligt. Det var genomförbart när jag bara hade ett barn, nu med två kändes det helt enkelt inte värt det, för någon av oss.
  • Rockan
    Catastrof skrev 2011-10-06 11:57:33 följande:
    Det var bland det värsta jag har hört, att man väljer bort amning för att det ska vara mer jämlikt och för att man inte ska vara låst, snacka om ego. Vi människor är fan fenomenala på att göra naturligt till onaturligt, snart ska väl vi kvinnor inte acceptera att vara gravida heller för det är ju för fan inte jämlikt! Kolla på djuren, där är det honan som tar hand om barnen, det är ju det som är naturligt. Och det starkare bandet som barn har till sin mamma har faktiskt främst med tiden i magen att göra och pappan blir inte lika jämlik för barnet förrän i 2-årsåldern så det så, så det kan inte flaskmat påverka.

Jag tycker personligen att det är sjukt jobbigt att hålla på med flaskmatning, framför allt  nattetid (höll på de 6 första veckorna pga förlossningkomplikationer). Om amningen funkar så är ju det absolut bekvämast då det alltid är färdigt att serveras rätt upp och ner, vart du än är. Låst förstår jag inte hur man kan känna sig, du menar nog att du känner dig låst med barn överhuvudtaget om du tycker det är ok att vara utan dem redan från födseln, onaturligt modersband enligt mig..
    Det är väl jättebra att du hittade ett sätt som funkade för er? Varför kan inte andra få göra det också, utan att bli anklagade för att ha ett "onaturligt modersband"?

Det är dessutom inte uteslutande honor som tar hand om ungarna i djurvärlden, och att spädbarn skulle anknytit till sin mor redan i livmodern? Knappast, och då tror jag ändå starkt på anknytningsteori.
  • Rockan
    Natulcien skrev 2011-10-06 12:07:36 följande:
    Du ger ersättning och är hemma och skrotar.
    En annan ammar och är ute hela tiden. Alltså har det inte att göra med amning/ersättning huruvida man är hemma eller "låst". Glad
    Nej men det är det väl egentligen ingen som har påstått heller?

Det det handlar om är ju ens egen känsla och förutsättningar.
  • Rockan
    Catastrof skrev 2011-10-06 12:23:46 följande:
    Då har du nog missat något, du tror alltså inte att barnet lär känna din röst, dina hjärtslag med mera redan i livmodern? Du kan ju forska lite i saken så blir du nog förvånad.

Om en pingvinmamma kan känna igen sitt barns röst bland flera tusen andra utan att ens ha träffat det så skulle jag nog inte tro så lite om människan som du.

(pingvinmamman hämtar mat medans pappan ruvar sista tiden tills ägget kläcks, mamman har då varit borta ett par månader på sin matresa och vet genast vilket barn som är hennes, genom att bara höra dess pip)
    Intressant tycker jag.     
    Men givetvis tror jag barnet lär sig känna igen röster i livmodern, både min och pappans (och eventuella andra närstående, t.ex. syskon). Det har jag också märkt på båda mina barn när de varit nyfödda. Det igenkännandet är dock inte detsamma som anknytning, vilket jag redan anser mig kunna mycket om och inte behöver läsa mer om i nuläget.
  • Rockan
    Natulcien skrev 2011-10-06 12:55:22 följande:
    Jo, att ge ersättning togs upp som ett val man hade gjort för att kunna känmna sig fri och jämlik..
    Javisst, men det var ju utifrån just den personen känsla, inte som en allmängiltig regel. Så läste jag det i alla fall.
  • Rockan
    Catastrof skrev 2011-10-06 13:27:28 följande:
    Vårdgivarens ansvar

2 § Varje vårdgivare ska ansvara för att det ledningssystem som ska inrättas, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:12) om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården, överensstämmer med bestämmelserna i det följande.

Användning av modersmjölksersättning

3 § Modersmjölksersättning får endast ges till ett spädbarn efter det att det har gjorts en bedömning att ett sådant behov föreligger. Bedömningen ska dokumenteras i spädbarnets patientjournal samt i moderns patientjournal, i förekommande fall.

Information om amning och modersmjölksersättning

4 § Den information som lämnas om uppfödning genom amning och användning av modersmjölksersättning till modern eller någon annan person som vårdar ett spädbarn ska vara objektiv och entydig. Informationen ska vara anpassad till det enskilda spädbarnets och moderns behov och ska i övrigt överensstämma med vad som framgår av 2 b § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och 2 kap. 1 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område.
    5 § Modern eller någon annan person som vårdar ett spädbarn ska få tydlig information om

amningens fördelar jämfört med uppfödning med modersmjölksersättning, ammande mödrars näringsbehov och hur de kan förbereda och upprätthålla amningen, den negativa inverkan på amningen som partiell uppfödning med modersmjölksersättning kan medföra, och svårigheten att övergå till amning, om modern har börjat med uppfödning med modersmjölksersättning.

6 § Vad gäller uppfödning med modersmjölksersättning ska information dessutom lämnas om

hur sådan ersättning används på ett riktigt sätt, hur man kan stärka anknytningsprocessen mellan modern och spädbarnet i samband med uppfödning med modersmjölksersättning, de hälsorisker som är förknippade med olämplig föda och olämpliga uppfödningsmetoder, och de hälsorisker som är förknippade med oriktig användning av modersmjölksersättning.

1. Denna författning träder i kraft den 1 januari 2009. 2. Genom författningen upphävs Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 1983:21) för hälso- och sjukvårdspersonal m. fl. vid tillämpning av internationell kod för marknadsföring av bröstmjölksersättningar. 3. Allmänna råd 1983:2 Marknadsföring av bröstmjölksersättningar - Svensk tillämpning av den internationella koden för marknadsföring av bröstmjölksersättningar, i den särskilda skriftserien "Allmänna råd från Socialstyrelsen", ska upphöra att gälla

På både § 5 och 6 fallerar tyvärr vården ofta.
Svar på tråden Helammar folk inte längre?