Inlägg från: Demeter |Visa alla inlägg
  • Demeter

Helammar folk inte längre?

enny signatur skrev 2011-10-06 00:27:30 följande:
    Och det är nog här jag börjar reagera, jag tycker att det ingår att vara låst när man är förälder till viss del. Jag har möjlighet att skita i att amma och resa jorden runt, men jag väljer att inte göra det, för att jag anser att mitt barn är viktigare...
    Det är väl bra för dig att du tycker att det ingår att vara låst och är det. Det är väl bra för någon annan om de kan tänka sig att göra andra saker?

Det finns så många fler nyanser än att antigen amma elleratt  inte amma och åka jorden runt.
  • Demeter
    Modeshi skrev 2011-10-06 22:13:53 följande:
    Nu får jag väl säkert en massa skit men jag helammar och jag måste nog säga att jag känner mig lite "duktig"... Jag känner att ersättning kan nog vara lättare, mindre jobbigt och man måste offra mindre av sig själv. Samtidigt är jag i hemlighet jäkligt bitter och små-avundsjuk på de som inte ammar och har möjligheten att lämna barnet med pappan lite längre stunder och göra något själv.. eller sova en hel natt kanske..
    Tack för din uppriktighet! Jag tror absolut att det är jätttevanligt att tänka som du och jag har frågat utan att få ett svar.
    Natulcien skrev 2011-10-06 21:59:13 följande:
    Nej, det där tror jag inte stämmer. Skulle mammor känna sig duktiga och viktiga av att amma? Eller, ja, det kanske finns någon...men jag tror inte att det gäller någon majoritet.
    Amma är ju att mata, samt att ge sitt barn närhet och trygghet. Det är väl inget som är duktigt, det är ju en självklarhet.
    Jag hade, i alla fall, inga känslor av duktighet eller viktighet när jag ammade. Mig rör det inte i ryggen om andra tycker att amning är oviktigt eller onödigt. Däremot kan jag bli irriterad när folk sprider desinformation om amning eller hävdar att det sätter käppar i hjulet för jämställdhet och frihet.
    Jag tror att det är vanligt att man ser sig duktig. Jag tror också att vissa har fördomar mot flaskmatare, att de är själviska på något sätt och inte bryr sig lika mycket om sitt barn.
  • Demeter
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:04:48 följande:
    Och jag tror inte att det är vanligt att man ser sig som duktig. Så då tror vi olika.
    Och fördomar finns - åt båda hållen, tyvärr.
    Jo det är sant att det finns fördomar åt båda håll. Eftersom jag är flaskmatare så har jag bara upplevt det åt det ena hållet.
  • Demeter
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:12:37 följande:
    Jo, man upplever ju mer av de fördomar man själv blir utsatt för. Och jag har hört mycket fördomar om amning och i synnerhet om oss som ammar efter 6 månader. Rynkar på näsan
    Jag tycker att det är jättetråkigt att man ska bli ifrågasatt (ville göra en arg gubbe men det gick inte)

Att amma efter 6 månader är väl inget konstigt, eller har det blivit det?
  • Demeter
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:25:12 följande:
    Ja, tydligen så har det blivit "konstigt", för det var väldigt många som påpekade och ifrågasatte att jag "fortfarande" ammade...i synnerhet efter 8 månader.

Jag och min manbestämde oss för att dela på ledigheten vilket gör att jag bara är ledig i 10 månader och jag kände mig lite stressad över det pga att jag skulle ha trappat ner amningen till dess och bara amma kväll/natt/morgon. Nu funkade inte amningen så det spelar ju ingen roll men jag tänkte nog innan att om man bara ammar i 6 mån kan man ju lika gärna skita i det
Svar på tråden Helammar folk inte längre?