Byta barnmorska till efterkontrollen?
Hej alla! Vill höra era tankar med för och emot att byta barnmorska till efterkontrollen.
När jag blev gravid bodde vi inne i centrum och jag blev skriven på MVC där. Kände egentligen direkt att jag inte gillade barnmorskan men tyckte det kändes ok någon gång och dåligt någon gång så tog mig inte för att byta. Det är först nu mot slutet av grav när man träffat henne mer regelbundet som jag känner att det verkligen inte funkar och nu känner jag att det är för sent att byta, ska bara träffa henne 1-2 gånger till förhoppningsvis.
Däremot är jag inte alls sugen på att komma tillbaka till henne på efterkontroll när skrutt är född. Dels har jag inte mycket förtroende för henne, antar att de gynundersöker på efterkontrollen och kollar att man är läkt och känner mig inte bekväm med att göra den biten heller. Framför allt känner jag att det inte går att prata om sex och samlevnad med henne och jag känner att jag måste kunna diskutera preventivmedel etc öppet med den jag går till.
Förstår ju att det finns nackdelar med att träffa en helt ny bm på efterkontrollen, att hon inte "känner" mig och så. Problemet är att den bm jag går till nu aldrig känner igen mig när jag kommer dit ändå, inte ens till namnet. Vad jag än vill prata om så får hon läsa i journalen även om jag varit där för 2 veckor sedan. Så på det sättet känns det inte som någon stor nackdel.
Frågan är ju också, hur ställer de sig till om man vill byta bm till efterkontrollen? Kan de neka? Nu har vi flyttat också så lättare att motivera det med att jag vill till en MVC som ligger närmare där vi bor nu. Men hur vet man att man får en vettig bm bara för att man byter? Nu har vi fr o m september fritt vårdval här nere i Skåne så ska funka att lista sig var man vill så att säga men jag blir ändå inte riktigt klok på hur det funkar och kan tänka mig att det är fullt på många MVC som är "populära"...
Hur hade ni gjort!?