• SilverLadyG

När någon gäst kommer hem till dig, bjuder du på mat/fika?

Frågan gäller inte vid middagsinbjudan. Frågan gäller då man bjuder någon hem till sig för en fika.

"Var hos en vän, som endast bjöd mig på te. Tyckte att det var konstigt eftersom då hon alltid kommer hem till mig över en fika bjuder jag alltid på smörgåsar, något söt och kaffe/te. Efter en stund började min mage kurra där, hade inte förväntat mig att inte bli bjuden på inget ätbart."

Visst allt handlar inte om ätbart men enligt mig är det självklart att man bjuder på fika så ska man ha något att fikaSkrattande

Vad tycker ni? Hur gör ni? Är jag konstig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 18:45
    något *sött menar jag och inte söt :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 11:30
    Besöket är inte oväntat!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När någon gäst kommer hem till dig, bjuder du på mat/fika?
  • Tecken

Om jag bjuder över någon på fika så innebär det för mig = kaffe/te/saft och någon tillhörande kaka/bulle/bakelse. Skulle det vara så att fikat drog ut på tiden - ibland är det mycket som ska avhandlas - så hade jag snabbt svängt ihop något matigare (och vad det hade blivit beror på innehållet i kyl/frys).

• SilverLadyG

Ohh stavningen och grammatiken suger idagSkrattande! Ta inte illa upp ni som gillar att tugga på bokstäver

• Tow2Mater

Bjuder man in till fika ska man väl ha nåt att fika. Men om folk mest bara kommer förbi, blir det oftast bara nåt att dricka.

• vivianne

För det mesta bjuder jag på mat då jag inte är någon sötsaksperson men bjuder jag hem någon på fika får de självklart något till fikat och inte bara en slät kopp. Mackor på fm och bullar/kakor på em för det mesta.

Dyker de upp oanmälda blir det dock lite vad huset förmår. Bullar om vi har i frysen annars kan det bli frukt, mörk choklad, glass eller vad vi nu råkar ha. Dyker man tillräcklig långt in i skåpen hittar man alltid något .

• Trident5678

När jag bjuder hem någon på fika, bjuder jag på något att dricka och något att äta (inte nödvändigtvis något sött som kakor o dyl).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Good Golly Miss Molly

Jag har aldrig kakor/bullar och dylikt hemma om det inte handlar om ett planerat "kafferep". Om någon kommer förbi erbjuder jag dem kaffe/te/saft/juice/läsk eller vatten beroende på vad de vill dricka. Till det erbjuder jag dem oftast smörgåsar eller slänger ihop en enkel fruktsallad beroende på vad jag har hemma. Tänker ofta på att jag borde baka och fylla frysen med lite bullar i fall att Flört.

• Cloudberry

Självklart, självklart, självklart.

Självklart. 

• NeLi

jag käkar inte bullar etc, men kommer någon över har jag ett fik mitt över gatan. oftast inhandlas det då någon smörgås eller fikabröd..jag skulle bli illamående av att bara sitta och dricka massa vätska..måste ha något i magen so m suger upp det också..

• Apopan

Jag bjuder alltid på något. Även om det inte är tal om fika. Är dock inte så fin i kanten då mina besökare sällan är det heller, så det kan bli lite vad som helst av det som finns i matförrådet/kylskåpet om det inte är så att bara en kopp kaffe går bra. Det är också fritt fram att ta själv, serverar nämligen sällan, folk blir väl inte handlingsförlamade bara för att de kommer hem till någon :P 

Detta bjudande kan dock lätt gå till överdrift. Tycker t.ex. min sambo och hans släktingar och vänner från balkan är helt bjudgalna och det känns som man stör och tränger sig på när de blir "tvungna" att åka iväg och handla och maniskt  stressar ihop en trerättersmiddag trots att man säger att det går bra med en macka. (Man vill ju inte vara till besvär som den svenne man är.) Så då står de i köket hela dagen istället för att umgås som man egentligen hade tänkt.   Men mina ryska farföräldrar är likadana. Visst är det gulligt, men man får nästan bli arg på dem för att de skall förstå att de inte behöver ta gästfriheten till absurdum :P

• Queenie70

Naturligtvis. Kakor eller macka. Finns det inget hemma man kan alltid sno ihop en sockerkaka.

Svar på tråden När någon gäst kommer hem till dig, bjuder du på mat/fika?