• Anonym

Aldrig kissnödig efter förlossningen

Det har gått 2,5 vecka sedan jag födde vår dotter. Sedan dess har jag inte varit kissnödig och jag kan absolut inte knipa av strålen när jag väl är på toaletten. Jag vet ju att man ska träna upp knipet, och det håller jag på med, men det jag undrar över är om det är vanligt att man inte längre känner när man behöver gå på toaletten...?? Det blir ju ett problem eftersom det lätt kan gå en massa timmar innan jag kommer på att jag nog borde kissa. Och då kan jag känna att blåsan är full, men jag är ändå inte kissnödig. Är rädd att det går för långt mellan besöken och att det ska påverka på nåt sätt, att jag får infektioner eller liknande. Kommer kissnödigheten tillbaka???

• Svar på tråden Aldrig kissnödig efter förlossningen
  • Gladabarnensmamma

Fick du epiduralbedovning? Jag kan mycket mojligt vara ute och cykla nu, men jag undrar om jag inte kan rota fram ngn "biverkning" som paminner om det du skriver...
    Grattis till dottern forresten - jag fick sjalv en dotter den 27/8

• LovleyMamma

Oj, har aldrig varit med om detta eller hört talas om det.
    Jag tycker att du ska kontakta bm för att fråga. Eller ringa sjukvårdsupplysningen. Säkert är det något normalt så stressa inte upp dig.  

• Friedegard

så hade jag det också, jag blev snittad och fick kateter efter förlossningen. Det  tog nog en månad innan jag kände mig kissnödig igen. 

Jag fick istället gå på känslan ( eller åtminstone var 6 timme) att det var dags att gå på toaletten, det löser sig nog, men du kan alltid ta upp det med distriktsköterskan och se vad hon tycker.  Grattis till din tös :)

• eec82

Så hade jag efter båda mina barn blev snittad med båda å hande katet i en dag, men känner igen mig. Sen blir man ju inte lika akut kissnödig som innan när man inte har en bebis som trycker på så behovet att kissa minskar ju dramatiskt. =)  Blåsan får ju plats med så mycket mer nu!

• Alvi

Så har jag med!! Födde (vaginalt, utan bedövning, utan komplikationer) för en månad sedan och i början kissade jag 1 gång morgon o 1 gång kväll. Men jag såg att lvällskisset typ var helt brunt... Så nu går jag o kissar på ren vilja.. Dock har jag senaste veckan behövt kissa på natten när jsg har ammat så det blir nog bättre!

Dock vet jsg inte vad det kan bero på, detta var tredje barnet o jsg har inte haft så de andra gångerna.

• crossfit

Jag hade samma. Innan förlossningen var det ju trångt i magen men nu kan ju blåsan bli mycket större innan det känns något.

• Anonym

Jag hade samma men jag tror att för min del var det så att jag hade varit så kissnödig av så lite just före eftersom barnet trycker på blåsan att efter så kände jag liksom inte av det längre eftersom jag var van vid så mycket mer stimulans liksom. Kunde gå en hel dag och sedan kunde jag känna lite vagt att jag kanske borde kissa när jag tänkte på det. Men det gick över efter en tid när jag vant tillbaka mej.

Tänker att man kan jämföra med någon som inte ätit något alls på lång tid, sedan om de bara börjar äta pyttelite då och då så känner de ändå ingen hunger. Men ju mer de äter och ju mer normalt det blir, desto mer hunger börjar de känna.

• Pinkflower880

Hade också så. Födde min dotter vaginalt, med endast lustgas och utan komplikationer. På BB sa dom åt mig att tänka på att kissa ofta eftersom man oftast inte känner av att man är kissnödig. Blåsan töjer ut sig under graviditeten och efter barnet är ute finns inget som trycker på. Det tar ett tag för kroppen att fixa till det igen...

• Anonym

Åh så skönt det är att se att det är fler som har eller har haft samma sak...

Jag fick ingen epidural, det hann vi inte med, och jag födde vaginalt. Sprack ganska mycket dock. Gör nu precis som några av er, går på toa när jag känner att jag borde gå, när jag borde vara kissnödig.  Ska ta och passa på att fråga bm, ska dit imorgon med dottern, så får vi se vad hon säger.

Tack för grattisarna! Och svaren!! 

• Paincake

Så hade jag med. Födde vaginalt med eda, sprack litegrann. (2-3 stygn) men fick kateter efteråt. Jag tyckte däremot det var hur skönt som helst att inte behöva springa på toan stup i kvarten som var fallet när jag var gravid Men det rättade tillsig efter ett par veckor.

• Anonym

Jo det är ju iofs skönt att inte behöva gå på toa i tid och otid, men jag tycker det är lite obehagligt att inte känna när man behöver gå. Det, i kombination med dålig muskulatur, känns ju inte som nån strålande kombination! ObestämdSkönt dock att höra att det verkar komma tillbaka efter en tid. Glad

• Paincake

*fniss* "strålande kombination"

Hrm. Skämt åsido. Det går med största sannolikhet över om ett par veckor. Ställ mobilen på ringning var fjärde timme (eller så) om du oroar dig.  

• Anonym
    Paincake skrev 2011-09-11 16:33:15 följande:
    *fniss* "strålande kombination"

Hrm. Skämt åsido. Det går med största sannolikhet över om ett par veckor. Ställ mobilen på ringning var fjärde timme (eller så) om du oroar dig.  
    Ha ha ha.... Pappahumor! Missade den.

Svar på tråden Aldrig kissnödig efter förlossningen