• hesa

Varför ingen ersättning?

Varför ges det ingen ersättning till äggdonatorer? jag tror/vet att det skulle doneras väldigt mkt mer om så vore fallet faktiskt.

• Svar på tråden Varför ingen ersättning?
  • Hjärtefröjd

Någon form av ersättning utgår ju faktiskt, typ 3000 kr, men jag håller med dig om att nivån behöver öka.

• mammsen 2012

Vi söker en kors -äggdonator i Umeå med ljus och lycka, och vi kan gärna tänka oss ge en högre ersättning än 3000 kronor om det kan påskynda oss i "kön".

• NKmamma

Donatorerna får 3-4000 för förlorad inkomst och mediciner.
    Men visst höja summan lite kan man göra, men inte så att man tjänar på det.
    Det är ju ändå donation det är frågan om och inte att sälja ägg.Tycker att man ska vilja donera och inte göra det för pengar.

Kommer en som vill "sälja" ägg att acceptera att det finns en möjlighet att bli uppsökt?

Jajamen
  • Juliette F

Hittade en amerikansk video som tar upp just detta med äggdonation och ekonomisk ersättning. USA är det land i världen som ger högst ersättning till donatorn, upp till 10 000 dollar per donation enligt vad som framkommer  i videon.. Donera får man göra max 6 gånger. 

Kanske kan vara av intresse för några:

">

• Hjärtefröjd
    Juliette F skrev 2011-09-13 14:26:49 följande:
    Hittade en amerikansk video som tar upp just detta med äggdonation och ekonomisk ersättning. USA är det land i världen som ger högst ersättning till donatorn, upp till 10 000 dollar per donation enligt vad som framkommer  i videon.. Donera får man göra max 6 gånger. 

Kanske kan vara av intresse för några:

">

" target="_blank">

En vän till mig studerade i USA för några år sedan och finansierade sina studier genom att donera ägg några gånger. Personligen ser jag inga problem med det... även om många tycker det är att donera av "fel" anledning.
  • Juliette F
    Hjärtefröjd skrev 2011-09-13 16:43:49 följande:
    En vän till mig studerade i USA för några år sedan och finansierade sina studier genom att donera ägg några gånger. Personligen ser jag inga problem med det... även om många tycker det är att donera av "fel" anledning.

Ja, om det betalar en hel högskoleutbildning så låter det ju lite fel att kalla det "donation", som väl ändå står för att ge något gratis eller ja, få omkostnaderna kring proceduren betalda? I USA är det endast rika som har råd med ÄD, så därför åker de - precis som vi i Sverige som inte kan få det här av andra skäl - utomlands för ÄD, till lite "billigare" länder. I mitt fall så vet jag att donatorn fick 500 euro (Tjeckien), vilket inte är en jättesumma ens i Tjeckien, men det är klart ett välbehövligt tillskott för en ung student. Har dock svårt att tro att enbart denna summa pengar har motiverat till äggdonation, IVF och donera äggceller är trots allt en stor grej, men självklart blir det fler som vill donera om man får lite ersättning för det. På min klinik finns inga köer, så bevisligen ökar antalet donatorer när pengar är inblandat. Rätt eller fel, beror på vem man frågar. Har man väntat i flera år så är man bara glad över att det finns donatorer tillgängliga, då dörren är helt stängd för oss i Sverige vad gäller ÄD.
Svar på tråden Varför ingen ersättning?