• ZZ12

Erfarenhet av 90cm-säng till 2-åring???

Hej!

Jag vill köpa en "riktig" säng (80-90 bred) till min 2-åring med förvaring under sängen.

Har hittat Ikeas ODDA som verkar bra, men den är lite hög så jag funderar på hur det fungerar till en 2-åring?  Enl IKEA kan man ha deras fallskydd VIKARE till.

Funderar på om sängen är för hög?
    Behöver man kanske 2 st VIKARE efter varandra för att förhindra att han faller ur sängen, eller ngn annan typ av fallskydd...?

Ngn som har erfarenhet av "stor" säng till 2-åring som kan komma med lite tips???

TACK på förhand!!

• Svar på tråden Erfarenhet av 90cm-säng till 2-åring???
  • Knastroll82

Min son fick en ODDA när han var precis fyllda två.
    Vi hade ingen stödbräda utan lade en nalle under bäddmadrassen på den sida han skulle kunnat trilla ur.
    Han har inte trillat ur en enda gång och sover som en prins i sin säng.
    Tar sig i och ur sängen utan problem.
    Förvaringsutrymmet är perfekt och jag skulle helt klart rekommendera sängen.

• Triple Trouble

Våra fick loftsängar med stege och rutschkana när de fyllde två. De klättrade upp obehindrat från början. På den är det iof kanter runt om. Kan man inte snickra något "staket" och fästa i botten på sängen som ser lite roligare ut än vikare? Då kan man ju göra den så lång man vill.

• Sannlycke

Min 2,5 åring har sovit i en vanlig 90 säng utan skydd sen han var drygt 1, jag lägger  helt enkelt en kudde under madrassen som en barriär.  Han har aldrig rasat ur trots att han rör sig flitigt under sömnen.

• Jaramla

tror det funkar jättebra med odda, men däremot funkar inte den vanliga ikea-stödbrädan till sängen för kanten är för bred. men finns ju som andra skrivit andra lösningar på det

• orf
    ZZ12 skrev 2011-09-16 08:55:39 följande:
    Andra sängar ni kan tipsa om??
    Köpte brimnes dagbäddstomme med förvaring på Ikea som är ännu högre än odda. Har också förvaring under samt kan dras ut till 2*80cm. Bra vid övernattningar. Tittade också på odda men kommer inte ihåg varför vi fastnade för brimnes i stället. Kanske enbart för att man kan ha den som övernattningssäng också?

Har en vikare vid huvudändan som fallhinder.
  • Makka Pakka

Vi köpte KURA sängen till sonen när han var 13-14 mån. På den kan man inte ens ha sidoskydd, men den är inte jätte hög.
    Vi pallade upp madrassen med en kudde samt la ett täcke på golvet i fall i fall.. Han ramlade ur 2 ggr den första månaden innan vi la en kudda under madrasen (fortsatte dock att sova på golvet heheh  Drömmer) men lärde sig snabbt och har inte ramlat ur sedan dess. Han är 3 år nu.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Alexi

Men ett tips, köp en 90-säng nu, bara resårsängen. Ställ den direkt på golvet. Sen om kanske ett år eller så när ni känner er trygga med att barnet klarar en högre säng, då köper nu till sängram med lådor osv. Så har vi gjort med vår dotter, hon fick stor säng när hon var 20 månader och den funkar jättebra. 

Svar på tråden Erfarenhet av 90cm-säng till 2-åring???