• Baby Girl

    Varför vill man INTE ha barn?

    Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

    Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

    Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

    Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

    Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

    Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!


    ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Ellaria

    Jag vill ha barn, så jag kan inte svara för mig men jag kan svara för min bror och hans sambo; de vill göra saker i sitt liv där barn inte passar in. De är inte speciellt intresserade av barn och har helt enkelt ingen längtan efter barn. Alla är olika :)


    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Liljeblomman

    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

    - Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

    - Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

    - Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

    - Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

    - Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det

  • Sunshine808

    I mitt förhållande har vi en bra grund, inkomst osv men jag skulle kunna tänka mig att inte skaffa barn för att jag har uretrit  och jag skulle inte våga att riskera att det blir värre. Har hört vissa som får komplikationer av förlossning som är likartade.

  • Apopan

    Jag har enda fram tills jag träffade min nuvarande sambo inte velat ha barn. Har inte känt något behov av att bilda familj med någon jag har haft ett förhållande med, inte för att de varit dåliga människor, utan för att de som jag inte känt något behov av att bli förälder och då är det ju liksom inte någonting man ens tänker på.
    Känner heller (inte heller idag, trots att jag är höggravid) något större behov att sprida mina ganska så kassa gener vidare, utan skulle helst velat adoptera, men det har jag och kommer nog aldrig ha ekonomi till. Så jag var liksom lite inställd på att aldrig skaffa barn, och har full förståelse för att man inte vill det. Förstår såvida inte varför det i många fall är så provocerande att vara frivilligt barnlös/barnfri, framförallt som kvinna. Det är ju t.om. nästintill omöjligt att som kvinna och barnlös få igenom en sterilisering.
    Jag skulle således säkerligen fortfarande velat vara barnlös/barnfri om jag inte träffat min sambo, och det hade nog inte vart helt omöjligt att jag hade haft ett par hundar eller något istället och vart lycklig ändå :)

  • Baby Girl
    Ellaria skrev 2011-09-10 12:03:41 följande:
    Jag vill ha barn, så jag kan inte svara för mig men jag kan svara för min bror och hans sambo; de vill göra saker i sitt liv där barn inte passar in. De är inte speciellt intresserade av barn och har helt enkelt ingen längtan efter barn. Alla är olika :)
    Ok där ser man. Men jag förstår inte riktigt hur man inte kan känna barnlängtan eller alternativt väljer att ignorera den längtan? Om man har förutsättningar annars att ha hand om ett barn.
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

    - Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

    - Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

    - Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

    - Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

    - Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det
    Ja, jag tror också på dessa olika typer av människor. Men jag undrar om de vet vad de egentligen går miste om? Det kanske är så att man inte riktigt förstår hur det är fören man har fått barn.
    Sunshine808 skrev 2011-09-10 12:04:54 följande:
    I mitt förhållande har vi en bra grund, inkomst osv men jag skulle kunna tänka mig att inte skaffa barn för att jag har uretrit  och jag skulle inte våga att riskera att det blir värre. Har hört vissa som får komplikationer av förlossning som är likartade.
    Ok ja, av sjukdomsskäl förstår jag. Även om jag inte vet vad den här sjukdomen är.
    ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Baby Girl
    Apopan skrev 2011-09-10 12:14:22 följande:
    Jag har enda fram tills jag träffade min nuvarande sambo inte velat ha barn. Har inte känt något behov av att bilda familj med någon jag har haft ett förhållande med, inte för att de varit dåliga människor, utan för att de som jag inte känt något behov av att bli förälder och då är det ju liksom inte någonting man ens tänker på.
    Känner heller (inte heller idag, trots att jag är höggravid) något större behov att sprida mina ganska så kassa gener vidare, utan skulle helst velat adoptera, men det har jag och kommer nog aldrig ha ekonomi till. Så jag var liksom lite inställd på att aldrig skaffa barn, och har full förståelse för att man inte vill det. Förstår såvida inte varför det i många fall är så provocerande att vara frivilligt barnlös/barnfri, framförallt som kvinna. Det är ju t.om. nästintill omöjligt att som kvinna och barnlös få igenom en sterilisering.
    Jag skulle således säkerligen fortfarande velat vara barnlös/barnfri om jag inte träffat min sambo, och det hade nog inte vart helt omöjligt att jag hade haft ett par hundar eller något istället och vart lycklig ändå :)
    Jag kan bara svara för mig själv nu, men jag blir inte provocerad av frivillig barnlöshet men jag funderar mest på varför? Känner man inte någon gång i livet att man längtar efter att ha barn? Jag vet inte hur det är med andra, men för mig kändes det så djupt rotat i mig, helt naturligt att jag vill vara mamma och ta hand om barn. Jag kände den biologiska klockan ticka om man säger så haha. Det kanske bara är jag (och andra) som person i min personlighet som känner så, jag har alltid gillat barn.
    ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Zandra f

    Jag kan komma på många anledningar till att inte skaffa barn när jag själv sitter med 3:e i magen. Men jag ångrar inga barn och älskar dem över allt annat. Men det är två helt skilda världar å att skaffa barn är ju inget tvång är helt upp till var & en ju. tkr inte det är konstigt varför man väljer eller inte väljer barn,

  • knisse

    man kan ju leva ett liv där barn inte passar in och känna att allt annat vore en blek kopia.
    lever man för dagen är barn kanske inte ett alternativ och att man lever ett liv utan mening innan man far barn är ju väldigt relativt.

  • Baby Girl
    Zandra f skrev 2011-09-10 12:23:51 följande:
    Jag kan komma på många anledningar till att inte skaffa barn när jag själv sitter med 3:e i magen. Men jag ångrar inga barn och älskar dem över allt annat. Men det är två helt skilda världar å att skaffa barn är ju inget tvång är helt upp till var & en ju. tkr inte det är konstigt varför man väljer eller inte väljer barn,
    Nej jag aldrig sagt att det är ett tvång. Absolut inte. Det är ju såklart helt frivilligt. Men jag blir förundrad över att vissa inte känner en sådan stark längtan efter barn.
    ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Zandra f

    aa okej nej men är kanske pga dålig uppväxt, vissa har det inte inom sig helt enkelt.. alla väljer ju inte att skaffa sig en partner å vill kanske inte skaffa barn sj..

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?