• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Tassdjuret

Jag har velat ha barn. Just nu vill jag dock inte ha barn, eftersom jag är mer intresserad av mig själv och mitt liv än vad jag skulle vara av mitt eventuella barns. Dessutom börjar jag känna mig mer och mer säker på att om jag ska fungera någorlunda väl så kan jag bara fokusera på en linje, och för mig känns det som att det borde vara utbildning och karriär.

• viktoria91

Jag vill inte ha barn då jag dels har problem med ryggen så vill inte genomlida en graviditet. Kroppen kan förstöras, det kostar en del pengar och tid. Dessutom uppfyller mina djur större kärlek då den verkligen är ovillkorslös.

• Tassdjuret
    Garnax skrev 2011-09-10 20:15:51 följande:
    För mig har livet en väldigt djup mening och betydelse. Jag har ett speciellt sätt att leva, jag har något i mig som behöver leva så för att jag ska känna mig uppfylld av mitt eget liv. Det är väldigt speciellt.

Jag är egensinnig, självständig och oberoende. Jag gör det jag känner för, är det jag vill vara och gör det jag vill göra. Orädd för förändringar, jag trivs inte i det som är tryggt och säkert, det som är rutin och svårt att bryta sig fri från. Om en arbetsgivare gör något oschysst, eller står för något jag inte kan stå för kan jag säga upp mig och gå på dagen, som protest, för att visa att ingen äger mig eller bestämmer över mig över mina egna värderingar, men också för att vara sann mot mig själv. Jag kan köpa en husvagn och bo i den bara för att på dagen kunna byta stad om jag vill.

Det jag är rädd för är att jag kommer tvingas släppa det. Med ett barn kommer ett ansvar. Då är det inte längre bara jag. Jag skulle tycka det vore jättehäftigt att få barn, och visa det barnet allt jag kan om tanken och hur man kan använda den för att leva precis det liv man vill, fri från mentala fängelser och fri från  rädsla, och bygga upp det barnets självkänsla, självförtroende och trygghet så att den är redo att kunna hantera livet från dess bästa sida och dess sämsta. Det jag fick under min barndom är jag så tacksam för, det skulle jag en dag vilja få ge vidare till någon annan.

Det är den rädslan jag har, att inte kunna leva ett liv i orädsla

Så det är fel att säga att jag inte vill ha barn, men jag avstår hellre ett barn om inte allt stämmer och jag
    känner att det är värt det. Mitt eget liv kompromissar jag inte med bara för sakens skull. Ett barn till världen är inte bara ett barn till världen. Den dagen jag väljer att bli far så väljer jag det just för faderskapet, just för att jag vill gå igenom det och föra det jag har vidare. Att ge allt jag har, precis som min far gav mig allt han hade. Innan jag är redo för det tänker jag avstå.
    Borde finnas fler som du, livet skulle bli mer spännande då :D
  • Titanica
    knisse skrev 2011-09-10 19:39:52 följande:
    nej ts gjör inget fel i att frag. därimot är det sa vinklat att det bara skriker om det.
    en liknade tradstart i ämnet att skaffa barn skulle kunna se ut unefär sa här:

Ja, som rubriken säger; varför vill man  ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja att sätta barn till värden.
    För mig är det det värsta som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick hadde en annan djupare mening innan  jag fick barn.
    Det är inte bara att  det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn! Den avsky jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att leva om man inte var förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning att fa barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och jag kan första att man behöver ett barn för att kunna trösta sig med. Jag kan också förstå om man skaffar för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar och behöver barnbidraget, om mannen tränger en till det m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som ständigt blir gravida men inte kan ra så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.
    Hade vart intressant om du satte det i en TS :)
  • Vippet

Jag tror att en del av dom som inte vill ha barn är mogna, intellektuella människor som lever ett fullt liv och känner därför inte av tomhet som ett barn ska fylla. 

Vissa människor agerar impulsiv och låter känslor styra allt, medan andra fattar mogna genomtänkta beslut. Många människor som väljer att skaffa barn är tyvärr omogna och låtit deras barnlängtan styra utan att tänka noga igenom beslutet. Men många som väljer att avstå från att skaffa barn är mogna nog att tänka igenom beslutet och på så sätt inse att barn är kanske inte det rätta för just dom. 

• viktoria91
    Vippet skrev 2011-09-10 20:28:49 följande:
    Jag tror att en del av dom som inte vill ha barn är mogna, intellektuella människor som lever ett fullt liv och känner därför inte av tomhet som ett barn ska fylla. 

Vissa människor agerar impulsiv och låter känslor styra allt, medan andra fattar mogna genomtänkta beslut. Många människor som väljer att skaffa barn är tyvärr omogna och låtit deras barnlängtan styra utan att tänka noga igenom beslutet. Men många som väljer att avstå från att skaffa barn är mogna nog att tänka igenom beslutet och på så sätt inse att barn är kanske inte det rätta för just dom. 
    Word!
  • Spartacus

som någon nämnde, mina barn, andras ungar! förstår mycket väl att man inte tycker det är så ljuvligt med andras barn och om man då inte skaffat egna så går det väl knappast föreställa sig hur annorlunda det är.

tror helt enkelt bara att det där suget i mage och hjärta inte existerar hos alla...

det är så laddat det här med barn men frågan är om dom som itne vill ha barn är så mycket konstigare än dom som inte vill ha villa, dom som inte vill ha bil, dom som skiter i att ha en "karriär" osv.

barn är väl inte så lämpat att bara skaffa på en höft sådär så ajg är för min del tacksam att dom som

inte känner något direkt sug  låter bli att skaffa barn för att tillfredsställa några förväntningar på dom.

• knisse
    Titanica skrev 2011-09-10 20:24:45 följande:
    Hade vart intressant om du satte det i en TS :)
    det hade blivigt blodbad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    knisse skrev 2011-09-10 20:36:11 följande:
    det hade blivigt blodbad
    Det har aldrig stoppat dig förut.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • knisse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-10 20:37:22 följande:
    Det har aldrig stoppat dig förut.
    sant!

nja om du ber sa vänligt... (skyller ifran mig sa jag slipper ta ansvar för mina handlingar)
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?