• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Kattdamen
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:09:23 följande:
    Du tror inte att syftet med att jorden snurrar är att dagen och natten ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på resp sida av planeten.

Anser nog inte att det är min förståelse som är begränsad i detta fall, men tackar som påstår. Jag förstår nu att du inte har något syfte öht, och det märks verkligen, tack för ett meningsutbyte som verkligen inte tillförde något.
    Det tror jag verkligen inte syftet är, jag tror inte att det finns något syfta alls. Vem skulle det varit som bestämt det?
  • Donum
    Midka skrev 2011-09-11 17:18:27 följande:
    Jag håller med dig. När jag var 13 fyllde min pappa 50 och min mamma 48. Jag tyckte de var gamla under min uppväxt men det har eg inte påverkat ngt. Vi har stor släkt och föräldrarna var mycket engagerade i föreningsliv så mina föräldrar har haft vänner i många åldrar. Det har inte påverkat men så har vi bott i en förort där det finns mycket människor. Jag tror det påverkar oxå. Bor man på liten ort och generationerna är mer segregerade så blir det kanske på annat sätt.

Idag tycker jag det har varit bra när de blev pensionärer så att det var lättare att få hjälp med mitt barn. Möjligen att jag tycker det är synd att de kommer att dö när min son är relativt ung (de är över 70 nu och mitt barn är 7) men de hade kunnat dö tidigare iaf så .... man får ta vara på den tid som finns oas ålder.
    Ja, det är onekligen en fördel när ens föräldrar är pensionärer och kan hjälpa till med barnpassning ungefär oavsett tid på dygnet. Glad
  • Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-11 20:04:18 följande:
    Jag kan säga så här: åldersskillnaden mellan mina föräldrar var 5 år på papperet men mentalt mycket större och var en starkt bidragande orsak till att de skiljde sig.

Om du menar att åldern inte spelar någon roll så skulle mina föräldrar ha varit lika dåliga för mina äldre syskon som för mig. Det kanske de var också, jag var ju inte med.
    Ja, så kan det vara. Eller så hände det något som drastiskt förändrade sättet att hantera föräldraskapet. 
  • Dimisi

Anna Sol, jag håller med. När människor framhäver att de älskar just BARN undrar jag ibland om kärleken mattas av med stigande ålder eller om det liksom finns en viss ålder då människorna (de före detta barnen) inte är intressanta längre...

• Malin 652

Hej!

Baby Girl, du har nog tagit på dig en omöjlig uppgift. Du skriver att du gärna vill förstå hur de som väljer att inte skaffa barn "tänker". Det finns säkert de som rent teoretiskt kommer fram till det beslutet men oftast handlar det nog om en "känsla". Att försöka förstå hur någon annan känner är komplett omöjligt, framförallt om man är uppfylld av en annan sorts känsla, som den glädjen och kärleken du känner till dina barn.

Hade vi kunnat förstå hur andra känner hade vi inte haft så stora bekymmer med att hjälpa de som missbrukar, har depressioner eller på annat sätt far illa pga sina inre känslor. Psykoterapeuter hade inte behövt ha mer än ett samtal och sedan kunnat hjälpa alla med samma problem på samma sätt.'

Det är inte heller lätt för de tillfrågade att beskriva denna "känsla" för dig. Det vet ju att du aldrig kommer att förstå eftersom du inte delar något som ens liknar denna känsla. Du känner ju tillfredställelse, glädje och kärlek till dina barn och har rent fysiskt haft en längtan till dem.

Det finns troligen lika många "orsaker" till att man skaffar barn eller inte skaffar barn som det finns fertila människor på jorden. Att ta reda på hur "ni" tänker är att kategorisera alla som inte har barn och det tycker inte jag känns särskilt schysst.

För att göra en jämförelse så försök att beskriva för någon hur det känns när du är hungrig. Tror du att den personen skulle kunna känna exakt som du gör? Hur skulle ni i så fall veta det?

Du kommer aldrig att få någon djupare förståelse för hur frivilligt barnlösa känner. Möjligen för hur de tänker, men det blir ju en väldigt ytlig diskussion, eller hur?

I själva sakfrågan har jag faktiskt ingenting att tillägga. Jag är agnostiker i frågan.....

• Meline
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:09:23 följande:
    Du tror inte att syftet med att jorden snurrar är att dagen och natten ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på resp sida av planeten.

Anser nog inte att det är min förståelse som är begränsad i detta fall, men tackar som påstår. Jag förstår nu att du inte har något syfte öht, och det märks verkligen, tack för ett meningsutbyte som verkligen inte tillförde något.
    Nej, det finns verkligen inget syfte. Naturen är inte en uttänkt enhet med en förutbestämd pla, saker och ting är inte på ett vis för att naturen vill att det ska vara så. Naturen vill ingenting och drivs inte av någon önskan.

Syftet med att jorden snurrar är inte för att dag och natt ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på respektive sida av planeten. Det är snarare så att saker och ting växer på resp sida av planeten FÖR ATT jorden snurrar, hade inte jorden snurrat skulle växtligheten se annorlunda ut eller kanske inte alls finnas.

Människor, växter och djur har inte förmågan att fortplanta oss för att evolutionen och naturen vill att vi ska fortplanta oss, vi har en evolution FÖR ATT vi kan fortplanta oss. Att inte kunna fortplanta sig är en supernackdel ur evolutionär synvinkel, och en reproduktionsmekanism är nödvändig för att någon evolution ska kunna ske i större skala.
  • Border

Varför vill man inte ha barn? För att det är så.

Varför vill man ha barn? För att det är så 

• Dimisi
    Neige Obskyr skrev 2011-09-12 09:01:44 följande:
    Visst finns det en drift inom de flesta att lämna något till eftervärlden. I en mycket avlägsen urtid var det enda vi kunde lämna efter oss våra gener, precis så som det fortfarande är för de flesta andra däggdjur. Men under i princip hela den moderna människans histor har vi även haft andra, mer sofistikerade sätt att lämna vårt avtryck i världen. Det finns grottmålningar som är tiotusen år gamla, och som fortfarande beundras. Vi vet fortfarande namnen på grekiska filosofer, matematiker och poeter som levde för tusentals år sedan.

Poängen är att människan i allt större utsräckning söker odölighet genom att sprida sina idéer, göra nya upptäckter, skapa konst som kommer att finnas för alltid, eller bygga upp företag, resa byggnader... osv.

Med tanke på hur överbefolkad jorden är, är det antagligen ett sundare sätt att lämna något för eftervärlden vad barnalstrande är.        
    Det här inlägget tycker jag var väldigt tänkvärt. Kanske är det så att en del av alla de par som skaffar barn utan att egentligen verka gilla att vara föräldrar, har känt driften att lämna något efter sig och att betyda något, och liksom fastnat i skaffa-barn-tänket, för att det oftast är det enda alternativet som det pratas om. Vi kanske borde tänka mer på att uträtta något stort (ägna sig helhjärtat åt något som kan ha betydelse för många människor) kan falla inom samma kategori som att skaffa barn/bilda familj...? Intressant!
  • Tom Araya
    Donum skrev 2011-09-12 16:17:02 följande:
    Ja, så kan det vara. Eller så hände det något som drastiskt förändrade sättet att hantera föräldraskapet. 
    Ja, de blev äldre Skrattande
  • Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-17 13:08:51 följande:
    Ja, de blev äldre Skrattande
    Det är knappast något drastiskt. Och fortfarande stämmer inte din tes om att just åldern är det kausala sambandet. 
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?