• Sofiaochjonas

Hur mycket motionerar ni er hund?

Av ren nyfikenhet undrar jag hur mycket motion din hund får om dagen (skriv gärna om den tillbringar tid hos dagmatte/på hunddagis) och hur uppdelad motionen är. Till exempel 3 kissvändor a 10 minuter och en långpromenad på 2 timmar. Eller 4 stycken promenader på 30 minuter. 

Och nämn också vad ni har för ras och om ni tränar någonting med hunden (agility, använder i jakt, spår etc).

=)

Vi har en blandras (schäfer/st bernard / hovawart/ pyreener) på ca 40 kg. Hon får oftast 2-3 timmars promenad om dagen. Det är oftast en väldigt lång promenad på 2 timmar och sedan lite längre kissvändor.

• Svar på tråden Hur mycket motionerar ni er hund?
  • josu

Vi har en yorkshireterrier, så hennes behov av motion är inte så stora. Vi går ut var tredje timm för att kissa, sedan tar vi ca en timmes promenad mitt på dagen. Vi träna också lydnad, rally lydnad, klicker träning och gör mycket sökövningar. Eftersom hennes behov av moton inte är så stort så försöker vi istimulera henne med träning och lek.

• Tant Herta
    josu skrev 2011-09-10 20:04:15 följande:
    Vi har en yorkshireterrier, så hennes behov av motion är inte så stora. Vi går ut var tredje timm för att kissa, sedan tar vi ca en timmes promenad mitt på dagen. Vi träna också lydnad, rally lydnad, klicker träning och gör mycket sökövningar. Eftersom hennes behov av moton inte är så stort så försöker vi istimulera henne med träning och lek.
    Varför skulle inte en sådan hund vara i behov av motion lika mycket som andra raser?
  • Tant Herta

Jag har med mina hundar då jag rider, en fyraårig Grand Danios och en Kinesisk nakenhund med päls= Kina-puff, de springer med hästen i allt från en timme till tre timmar flera gånger i veckan! Annars är de bara med på gården och följer med i sysslorna vi har med de andra djuren!

• Majsan70
    Sofiaochjonas skrev 2011-09-10 19:59:36 följande:
    Kan slänga in en bild på henne också, Lady 2 år gammal.

Jädrars vilken söting! =)

Min hund är 9,5 år gammal nu o går bara några vändor per dag. Simmar när det är säsong annars tar vi det ganska lugnt för att spara lederna.
  • bollanmollan

hej vi har en sträv tax tik som snart är 2 år.
    Ingen dagmatte då jag är hemma.
    Det blir en lång promenad på ca 2 timmar, sen 2-3 små rundor på ca 15 minuter.
    Hon motioneras av att leka med barnen hemma och sen så gillar hon att gå långt och det får hon. Vi tränar och gör lekar som att gömma godis .Hon är väldigt nöjd att bara få vara med och älskar att busa med barnen

• josu
    Tant Herta skrev 2011-09-10 20:17:41 följande:
    Varför skulle inte en sådan hund vara i behov av motion lika mycket som andra raser?

Jag menar att en liten hund på tre kilo inte har lika stora behova av motion som t.ex. ts hund. Villket är självklart med tanke på att min hund väger kring tre kilo. Däremot är behovet av mental stimulans lika stort för vår hund som alla andra hundar.
  • riboflavin

Vi promenerar/löper i runda slängar 2 mil/dag med tiken. Hanen brukar lämnas av hemma efter lilla varvet på elljusbanan (3 km) eftersom han inte orkar lika långt.
    Han får dock istället fler kisspauser på gården (gammal och behöver kissa ofta).

Vi är ute kl. 7-8, lunchrastning vid 12, långpromenad vid 3. rastning vid 6-7 och kvällspromenad vid 10 (hanen brukar också bli utsläppt för att kissa på natten)  

Utöver promenader och rastningar för deras skull så är det ju med till affären, cykelturer, svampletning mm. för att vi vill ha dem med eller inte har möjlighet att lämna dem hemma mer den dagen.

Hanen är numer pensionerad och nöjer sig glatt med att ligga och lata sig och söka godis. Tiken används i jakt (som eftersökshund) och tränas i blodspår frekvent.
     Vi "leker" även ofta på agilitybanan men henne för att hon ska få träna på att ta det lugnt och försiktigt (hon är annars en arrbetsmaskin som helt utan eftertanke slänger sig ut för stup).     

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • PH56

Jag har en dansk-svensk gårdshund som fyller sju år i oktober. Vi är ute 4-6 gånger per dag och de flesta rundorna är 20-30 minuter långa. Han nöjer sig för det mesta med att "bara" vara sällskapshund. Jag är arbetslös sedan 2,5 år tillbaka och blev i våras dessutom sjukskriven så Sotis har sällskap större delen av dagen. Men det händer då och då att jag sticker iväg på olika ärenden och jag lämnar honom ensam ett par timmar och han har inga problem med det. När jag arbetade så var hunden under en period hos min gamla mamma men när det inte längre funkade (mamma blev dement) så hade jag honom med på jobbet då han låg under mitt skrivbord. (Jag arbetade halvtid).

• Tant Herta
    josu skrev 2011-09-11 09:25:38 följande:

Jag menar att en liten hund på tre kilo inte har lika stora behova av motion som t.ex. ts hund. Villket är självklart med tanke på att min hund väger kring tre kilo. Däremot är behovet av mental stimulans lika stort för vår hund som alla andra hundar.
    Men det stämmer inte, en liten hund och en stor hund har precis lika stort behov av motion och mental stimulans! Min Kinapuff väger 2.8 kilo och får inte hon sina timmar i skogen varannan dag blir hon galen :)!
Svar på tråden Hur mycket motionerar ni er hund?