• uno2

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

AMH: Jag har kört min BB hos mina föräldrar på landet-landet i rejält med snö och det har fungerat jättebra bara jag sätter de stora hjulen först för annars var det tvärnit. Men sen köpte vi en babypulka till Majken och det var en höjdare att dra på promenad istället för att köra henne i vagnen.

• uno2

Vi köpte den på Babyhuset i Nacka för ca 120 sek tror jag. Det finns små spännband att sätta runt midjan och sen så har vi satt i åkpåsen med ett sittunderlägg under rumpan så det inte ska bli så kallt från backen under + att hon får ha overall på. Vi ska gå och åka pulka i parken idag igen, jätteskojigt!

• uno2

Ännu ett felaktigt test som underkänner BB i DN idag. Blev så arg att jag skrev till reporten + chefen på ekonomidelen.

Hej,
    som nybliven förälder och mycket glad Bugaboo (BB) ägare sen ett halvår kan jag inte låta bli att kommentera ert test av barnvagnar i dagens (14/1) tidning. Exakt samma test redovisades i Vi Föräldrar nr 1/06 och jag börjar bli lite irriterad över att behöva försvara mitt val av vagn p g a felaktigheter tryckta i tidningar. BB lockar fram skadeglädjen hos vilt främmande människor som fäller kommentarer och det går gott och väl att leva med eftersom jag är så glad för vår vagn. Men jag tycker synd om de som väljer utifrån ert test och som missar dels en jättebra vagn men också riskerar att få en riktigt dålig vagn på halsen.

Ni har tagit på er rollen som att vägleda konsumenten och det ställer höga krav på att testerna inte innehåller fel och är gjorda på ett för produkterna rättvist sätt. Alla vagnar som säljs i Sverige är godkända i test enligt EU standard där man testar flera vagnar av samma modell och testerna är mycket mer omfattande. Därför blir sällan test av den sorten som ni redovisar särskilt rättvisa. Flera av de modeller som ni underkänner har jag kompisar som kör och jättenöjda med, de har inte haft några problem med vagnen. Quinny Freestyle Comfort som ni utser till vinnare har jag bara två kompisar som rullar men båda har haft sina vagnar på lagning många, många gånger för div småfel. En gravid kompis blev avrådd i butiken från att köpa just den modellen eftersom det haft så mkt reklamationer och lagningar på vagnen.

Testet är felaktigt utfört eftersom varukorgen är för tungt lastad. Det står klart och tydligt max 4 kg last (utöver barn) på vagnen. Vi har inte köpt vår vagn för att den ska vara en varuvagn och om jag hade velat lasta mer hade jag inte valt en BB.

Om ert test kommer från samma plats som testet i Vi Föräldrar så hade de också gjort fel med hjulens låsning vilket ledde till att hjulen inte klarade belastningen eftersom vagnen dessutom var överlastad.

Sen när det kommer till hur ni redovisar priset och genomgående i artikeln kalla vagnen dyr så är ju faktiskt BB den enda vagnen i testet där liggdelen ingår. Varför inte redovisa vad liggdelen kostar till respektive vagn eller om det ens finns möjlighet att göra liggvagn av dem?

Detsamma gäller att ni drar ner betyget för vagnar som har små lastutrymme. Är inte det upp till den som valt vagnen att betygsätta? Vi har inget behov av ett stort lastutrymme i vår vagn eftersom vi har bil när vi handlar mer än vi orkar bära. Är vi på utflykt så har vi packningen på ryggen och inte i vagnen. För oss är ett stort lastutrymme ett minus men en vagn som är lätt och får plats i vår lilla bil ett plus. Redovisa bara volymen så får läsaren själv betygsätta den detaljen.

Vagnen går jättebra att dra i snö, grus och på kullersten. Möjligheten att köra med de stora hjulen fram för bättre framkomlighet har jag bara använt en gång i riktigt moddig nysnö och det fungerade alldeles ypperligt. Vår vagn rullar utan några problem både i stan och på landet. Av alla andra BB ägare jag träffar så är samtliga väldigt nöjda med sitt val av vagn och ingen tänker sig byta vagn tillskillnad mot några ägare till Emmaljunga, Teutonia och Brio som har tröttnat på sin tunga vagn nu när det är dags att byta till sittdel.

Vill ni göra ett ordentligt test föreslår jag att ni kontaktar 10-12 st nyblivna föräldrar som valt olika vagnar (går enkelt att hitta på ex www.familjeliv.se , www.niomanader.se ) och låta dem vara testpanel under en längre period och rapportera till er vad de tycker om sitt val av vagn. Då får ni förmodligen en mkt mer intressant och rättvisande test av vagnar eftersom alla väljer en vagn som ska passa dem och därmed har olika krav. Barnvagn är den enskilt största kostnaden när man får barn och det är en djungel för att hitta den som bäst passar det vardagsliv den ska passa in i.

Jag ville bara ge en annan bild av den så nedskrivna BB vagnen som jag och många med mig är så förtjusta i och framförallt en önskan om att ni ska redovisa tester som är rättvist utförda och inte vilseför konsumenten.

Vänliga hälsningar

• uno2

CarinaL: Har ingen namnskylt själv men har sett flera BB med namnskylt så det verkar ju funka?

• uno2

Här kommer svaret från DN:

När det gäller dina synpunkter på DN:s artikel kanske det kan vara värt att notera en del fakta.
    Det test som Sveriges provnings- och forskningsinstitut har gjort har skett helt efter den europeiska standard som gäller på området, EN 1888:2003.
    SP, ett ackrediterat testlab, har genomfört åtskillga liknande tester under årens lopp och kan sin sak.
    I två av momenten har SP anpassat standarden till skandinaviska förhålladen. Det ena gäller temperaturen. I stället för vanlig rumstemperatur har SP ansett det som mer rättvisande att testa i kyla, då vissa plaster har en tendens att spricka när det är kallt. Det andra gäller vikten i varukorgen där standarden anger 2 kilo. Men endast en tillverkare har angett 2 kilo som max för varukorgen. En anger 6 kilo, fyra tillverkare anger 5 kilo, en 4 (Bugaboo) och en 3. Hur många föräldrar väger den packning de har på vagnen? SP anser det rimligt att en vagn bör tåla 5 kilo. Det motsvarar vad föräldrar normalt kan tänkas ha med sig och det ska en vagn helt enkelt klara. Chicco, 3 kilo, klarade exemepelvis denna belastning utmärkt.
    I testprogrammet EN 1888:2003 ingår som delprov 1 ett långtidsprov på rullband med ojämn yta. Testet ("Irregular surface test", enligt standardens beteckning) omfattar 72 000 så kallade cykler. Redan efter 3000 cykler kollapsade båda framhjulen på Bugaboo; brott i plasten ledde till att båda framhjulen lossnade.
    Ett oturligt måndagsexemplar? För att förvissa sig om att så inte var fallet införskaffade SP ännu en vagn av samma modell. Även på denna vagn havererade hjulen. Därmed var det meningslöst att testa vagnen i övrigt, en vagn där hjulen inte håller, får underkänt.
    Det kan invändas att belastningen av varukorgen med ett kilo extra skulle ha betydelse, 5 kilo i stället 4. Till detta kan möjligen sägas hjulupphängningen kanske kollapsade i ett något tidigare skede än vad den annars skulle ha gjort.
    När det gäller priset går det inte att välja bort liggdelen och därmed få den billigare.

• uno2

Tycker fortfarande DN resonerar helt galet. Undrar om de gör samma sak när de testar bilar, lastar en fiat uno lika hårt som en volvo för att de anser att en bil ska klara en viss last? Eller underkänner alla sportbilar eftersom det inte går att lasta 4 resväskor och 2 golfbagar i dem? Sen har jag upplyst honom om att det stora felet i testen faktiskt är att hjulen är felinställda i vikten.

Blue vapor: Jag håller med dig, blir också så ledsen av skadeglädjen. Idag när jag kom ner i barnvagnsrummet hade en granne satt fast testet på min vagn och skrivit ett meddelande till mig "Hej, ville bara informera om att din dyra, fina vagn är farlig för ditt barn". Nu är hon visserligen trapphusets knäppgök men ändå, hon påstod att hon hade gjort det av omtanke och då kan man ju fundera över formuleringen... När jag lastade på min lilla varupåse i mataffären kom en mamma fram och "undrade om jag visste att vagnen inte klarar någon last alls och att hjulen kommer gå sönder av min matkasse". Sen var det en mormor/farmor med barnbarn som upplyste mig om att "den där vagnen kommer de återkalla, allihop, de är livsfarliga, hjulen bara viker sig". Nu ger jag mig inte utan diskussion men guud vad trött jag är på att behöva försvara vårt val av vagn och en vagn som jag gillar så himla mycket! Det är ju aldrig någon som har stannat mig i min bil och berättat om de säkerhetsbrister som upptäcks med jämna mellanrum.

• uno2

Milda: Det största felet med testet är ju att hjulens fjädring är fel inställda och det tillsammans med en övervikt på 20% (ett kilo hit eller dit gör stor skillnad när det är få kilon). Någon här på FL har varit i kontakt med Vi Föräldrar och tagit reda på hur testet är utfört och där sett felet. Tror det var någon i denna tråd? Har sett testet i text här någonstans.

Om det vore en dålig vagn varför finns det då inga reklamationer hos de butiker som säljer mest BB? Och varför är alla vi som är här och alla andra som jag träffar med BB så vansinnigt nöjda med sin vagn?

• uno2

Blue Vapor: Bra skrivet, ser fram emot svaret!

Vem var det här i tråden som hade skrivit till Vi Föräldrar för att få svar på deras test och vad svarade de?

• uno2

Magoo: Jag köpte Simple Worlds egna för jag hittade ingen färg jag ville ha på BB påsen (har en svart vagn som vi ville färga upp lite) och den funkar jättebra både i ligg och sittdelen. Det går att trä igenom alla banden som sitter i vagnens sittdel och åkpåsen sitter kvar bra.

Den är väldigt tjock och varm men det passar oss bra för Majken är varm av sig så då kan jag ha bara ett lager kläder + jacka eller tjock tröja på henne och sen när vi kommer inomhus så är det bara att ta av åkpåsen. Det gör å' andra sidan att den blir för varm längre fram i vår men då får det bli täcke eller en tunnare filt och fårskinn i vagnen.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III