Här kommer svaret från DN:
När det gäller dina synpunkter på DN:s artikel kanske det kan vara värt att notera en del fakta.
Det test som Sveriges provnings- och forskningsinstitut har gjort har skett helt efter den europeiska standard som gäller på området, EN 1888:2003.
SP, ett ackrediterat testlab, har genomfört åtskillga liknande tester under årens lopp och kan sin sak.
I två av momenten har SP anpassat standarden till skandinaviska förhålladen. Det ena gäller temperaturen. I stället för vanlig rumstemperatur har SP ansett det som mer rättvisande att testa i kyla, då vissa plaster har en tendens att spricka när det är kallt. Det andra gäller vikten i varukorgen där standarden anger 2 kilo. Men endast en tillverkare har angett 2 kilo som max för varukorgen. En anger 6 kilo, fyra tillverkare anger 5 kilo, en 4 (Bugaboo) och en 3. Hur många föräldrar väger den packning de har på vagnen? SP anser det rimligt att en vagn bör tåla 5 kilo. Det motsvarar vad föräldrar normalt kan tänkas ha med sig och det ska en vagn helt enkelt klara. Chicco, 3 kilo, klarade exemepelvis denna belastning utmärkt.
I testprogrammet EN 1888:2003 ingår som delprov 1 ett långtidsprov på rullband med ojämn yta. Testet ("Irregular surface test", enligt standardens beteckning) omfattar 72 000 så kallade cykler. Redan efter 3000 cykler kollapsade båda framhjulen på Bugaboo; brott i plasten ledde till att båda framhjulen lossnade.
Ett oturligt måndagsexemplar? För att förvissa sig om att så inte var fallet införskaffade SP ännu en vagn av samma modell. Även på denna vagn havererade hjulen. Därmed var det meningslöst att testa vagnen i övrigt, en vagn där hjulen inte håller, får underkänt.
Det kan invändas att belastningen av varukorgen med ett kilo extra skulle ha betydelse, 5 kilo i stället 4. Till detta kan möjligen sägas hjulupphängningen kanske kollapsade i ett något tidigare skede än vad den annars skulle ha gjort.
När det gäller priset går det inte att välja bort liggdelen och därmed få den billigare.