Inlägg från: snuttepojken |Visa alla inlägg
  • snuttepojken

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Det vore intressant att höra vad DN svarar på kritiken, men de bemödar sig väl säkert inte med att svara?

För de som läst Vi föräldrars test så var det lite ny information om hur testet utfördes (momenten). Jag vet inte hur länge den här länken fungerar, men annars får ni väl leta på dn.se:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=512830&previousRenderType=3

Klicka på "Läs mer"-länken för att se om hur testet utfördes.

• snuttepojken

Jag och min fru velade också väldigt mycket med färgerna. Det stod framför allt mellan röd/orange och blå/rosa, och blå/orange som tredje alternativ. Till slut bestämde vi oss för röd/orange och idag hämtade vi hem vagnen från affären. Bilder från premiärturen finns i mitt galleri :).

• snuttepojken

En sammanfattning från gårdagens inlägg i DN "Läsarreaktioner på sittvagnstestet" (Ekonomi sid 11):

DN har fått brev och samtal från Bugaboo där de påstår att testlaboratoriet i Borås (SP) utfört testerna fel och att vagnen godkänts i två andra tester i ett laboratorium i Tyskland.

Testlaboratoriet i Borås följer den europeiska standarden på sina tester förutom på 2 punkter: 1) handtaget testas i kyla 2) belastningen av varukorgen är tyngre.

Bugaboon ska ha lastats med 15+5 kilo och enligt bruksanvisning ska den klara 17+4. I rullbandstestet gick ett av de små hjulen sönder efter ca 1500 varv (av 72000). Bugaboo informerades och erbjöds omtest med nya hjul. Efter hjulbytet gick båda hjulen sönder samtidigt efter ca 3000 varv.

"Bugaboo besökte SP och studerade hur testet gjorts. Företaget sa då att det genomförts enligt standardens föreskrifter bortsett från vikten i lastkorgen."

"I några läsarmejl framförs misstankar om att de små hjulen var låsta under testet eller användes på ett sätt som strider mot bruksanvisningen. Det är helt fel, inte heller Bugaboo har framfört något sådant."

Generellt sett så är tonen i artikeln som sådan att DN ställer sig på det svenska testlaboratoriets sida.

• snuttepojken

Snova: inga avfrusna handtag i det här testet. Det var hjulen som gick sönder, enligt ovanstående beskrivning.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III