• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Snova

Nä, Camen hade testats tre ggr, innan den kom ut på marknaden och sedan två ggr till. Läs brevet på sid 87!

• Eofrysina

När jag var i Holland över julen såg jag massor av BB, speciellt Cameleon.

Jag såg väldigt många av dem med för mjuk fjädring inställd, men när jag pratade om testet så hade ingen jag träffade hört om ngt sådant problem på vagnarna.

• Snova

Jag vet inte vad jag menade! Ville kolla bara att det fanns oberoende tester då jag sagt att jag trodde det till "gottare" under vänta barn forumet. Men alla vagnar lär ju testas.

Förstår att ingen i Holland hört talas om problemet. Antingen var det osannolikt nog två måndagsex de testat i Sverige eller så gjorde de ngt skumt ändå under testet, tror på det senare!

Vill ha min vagn nu och leka med den! Och så vill jag gärna ha en rolig färg, ångrar nästan grå/svart nu. Borde kanske tagit beige bas för den är så snygg att kombinera med andra färger sen om man mot förmodan skulle lägga en tusing på ny fleece...

Någon härinne som har bild på beige/beige? (Det kan ju gå att ändra sig ff, bara en vecka sen jag beställde den ju)

• Loppsan

Åh vill ju ha en Bugaboo blev så orolig när jag läste om testet i Vi föräldrar men..
    Blev så glad när jag läste brevet som Lilla Sanna laggt in

Min syster ska flytta till USA i Mars o min fråga till er vana Bugaboo användare är om det är lönsamt och säkert att låta henna sända en Bugaboo hem till Sverige..

Undrar även lite om vilken modell som skulle passa mig bäst..
    Går gärna både i affärer o skog med vagnen.. Sambon o jag är olika långa..
    Vill använda vagnen både nu (sonen är 9 månader) och flera år framöver vill inte ha någon sulky då jag inte tycker att de är så speciellt snygga..

Kan ju i och för sig tänka mig en Quinny Zapp om jag skaffar en sulky

Tacksam för svar

• Snova

Tror inte man tjänar några mängder på att skicka från USA men ngn annan kan nog svara bättre!

Cameleon kan nog vara bättre om ni är mkt olika långa, den har "teleskophandtag" som går att variera mkt. Geckon är himla låg och har inte reglerbart handtag. Jag är 162 cm och sambon är 190 så vi har beställt en Cam!

Lycka till!

• Limpis

Loppsan - Passa dig bara för skyhöga tullar. Kan vara riktigt lönsamt att skeppa/flyga från USA, men för en del har det kostat massor i tull. En lösning är förstås att låta någon du känner som ska dit, eller du själv förstås, hämta och packa upp vagnen. Hoppas du hittar vad du söker! (Själv älskar jag vår Frog men de tillverkas väl inte längre.)

• ICT

Kollar runt på så många sidor...lite snurrig numera.

En fråga till...

Hur många kg max får sittdelen ta?

• snart tre

Loppsan: Ja tullen är hård nuförtiden - det räcker inte med att låta affären som sålt varan i USA märka med gift. Många åker dit och måste betala massor i tull. Min kompis lät dock sin bror, som arbetar i USA, ta med en UJ syskonvagn hem (han fick dock förklara sig i tullen vid ankomsten, men lyckades slingra sig ur det). Vagnen köpte han på rean där så de betalade bara 3000 för den (kostar väl runt 10 papp här som ny).

• Lilla Sanna

Loppan: Man kan åka på tullar som gör att priset inte blir lägre och då har man inte garantin alls eftersom Amerikanska åf inte för sända vagnar över atlanten. Risken att ngt händer på vägen är för stor och då vill de inte ta på sig ansvaret för reklamationen. Så om man skikar iaf som privat person så har man tydligen inte ngn garanti i vagnens hemland (usa) fast Bugaboo haterar nog problemen på plats iaf. Så det ska väl inte vara ngt problem i sig.

Jag undersökte detta för har en väninan som bor i NY men det var hugget som stucket så jag köpte här på Barnbutiken

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III