• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • emlet

MariaH: Tack då skall jag åka förbi någon dag

Snysop: Har precis fått min bror att flytta upp från Göteborg Du är välkommen du också. Vilken söt tjej ni har...

• snysop

fluffa,
    BB-påsen vet jag inte om man kan sätta där, men har hört att man inte skall ha något "bakom" bebis i bilstolen. Däremot så finns det åkpåsar att trä över babyskyddet, en sån har vi och det är kanon! Slipper koka bebisen i overaller när vi går in i affärerna. Nu är det bara att dra ned dragkedjan på åkpåsen. Dessutom finns det en inbyggd "suflett" som håller borta ljus och snö. Finns på Babyproffsen - kan lägga in en bild sen.

• fluffa

Snysop,
    vad är det för märke på påsen? Är den dyr? Fin...?
    Mannen tror att det räcker med fleecedräkt på bebisen (plus sparkdräkt under) när vi ska hem från bb men jag undrar jag. BF är första mars och i februari/mars och april för den delen kan det ju vara ganska kallt...

• snart tre

Fluffa: det finns åkpåsar till babyskyddet att köpa på:

www.babybee.se
    www.onetex.se (har iaf för mig att det var där - kolla!)
    www.trendybaby.dk

Snysop: Klart du ska komma hit och fika Framåt sommaren får vi väl ordna en BB Convention i någon av våra vackra parker och ha picknick med alla vagnar och småttingar. Det vore en syn för gudarna.

• sommarkärlek

vi har använt bugaboos åkpåse på maxi cosi cabrio. Det funkar kanonbra. Vi har haft det nu när det har varit kallt och då har vi satt bilstolen på vagnsunderredet och haft på åkpåsen och åkt buss till dit vi ska.

det har också varit bra om man har varit borta på kvällen och ska åka bil hem och bebisen sover. då slipper man sätta på barnet ytterlkläder eftersom åkpåsen sitter på babyskyddet och räcker som värme tills man kommer ut i bilen

• Knirps

Idag ska vi äntligen få hämta vår Cameleon som vi beställde i början på december. Det ska bli så himla kul!! Fast jag är minsann lite nervös också. Tänk om den inte gillar oss lika mycket som vi gillar den.

Hela eftermiddagen kommer jag att ägna åt testandet av alla funktioner.

• Tummy

Knirps, åh va kul att få pilla på den! Jag tror att vi ska beställa på måndag. Liksom nervöst att ta det där beställarsteget.

Och en BB Convention låter ju helt fantastiskt! Det måste vänta till i sommar dock, för jag är inte på gång förrän i maj. Då får man nästan bjuda in DN och Vi Föräldrar och dra dem vid näsan: "Så många nöjda BB-ägare på en gång kan inte ha fel" och "Var är alla avbrutna framhjul?"

• soffan1

Knirps: Den kommer säkert älska sitt nya hem
    Vad jag blev sugen på sushi när alla pratar om det *dregel* Här där jag bor så har vi inte ngt sushi-ställe så långt ögat når. Men min sambo jobbar till 18 ikväll så han kanske kan köpa med sig hem...

• 82an

Här är en till sushi älskare bo livsafrliga 5 min promenad från 2 sushi restauranger så förra veckan blev det tre ggr denna vecka har det bara blivit en omgång sushi.

BB convention (kanske fiskmås varning på mig nu men) vad är det?

• Tummy

Ett stormöte med BB-ägare. Typ i en park eller så. Där det kryllar av Bugabooisar, helt enkelt. Det kanske kommer fiskmåsar också och då får man sätta på regnskydden...

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III