• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • GladMamma

Tänkte bara berätta för er att jag var i skidbacken med min Frog idag och det fungerade alldeles utmärkt i snön. En mamma med sin Emmaljungavagn fick kämpa betydligt mer...för visst är det smidigt när man kan lyfta sin vagn incl. barn över en snövall:D

• Knirps

Tack, snart tre! Jag har väl tur då som kommer ha en "ej gående" bebis genom hela första vintern. Det som hamnar på själva sittdelen är nog lättare att torka bort.

• snart tre

GladMamma: Låter bra och jag håller med - det är så mycket mera värt att smidigt kunna ta vagnen över ett hinder än att ha traktorhjul.

Ni som håller på att vela med färger - välj det ni gillar och snegla inte så mycket på vad andra har eller vad andra tycker är "rätt" just nu. När vi beställde vår röda Frog i april förra året var det en massa människor som minsann skulle påpeka att den färgen inte var smart att beställa och att vi skulle tröttna. Pyttsan - jag älskar min knallröda Frog och ångrar mig inte en sekund. Jag valde med hjärtat - inte hjärnan.

• murvel4

Jag har en Cam med grå bas och svart top som jag trivs jättebra med. Man kan alltid piffa upp den med röd åkpåse elller färg på skötväskan. Det svarta drar åt sig lite men inte så att det stör tycker jag. Fast jag är även sugen på en röd eller orange topp till våren.

• Lilla Sanna

murvel4: Ja precis så resonerar vi oxå. Fast en orange fleece ska vi köpa till våren det är bestämt....eller kanske rosa *s*

• murvel4

Jag tycker den rosa är jättefin! Har en liten kille nu och efter tre tjejer räcker det med rosa.

• junibäbe

Hej hej! Brukar kolla in er tråd och har ställt lite frågor ett par ggr. Nu har vi äntligen bestämt oss på att köpa en BB cam, känns jättebra ! Har bara en liten fråga till. Ska till Sthlm nästa helg och då tänkte vi ta en sista titt och beställa den. Kan ni rekomendera nån affär som har många färger uppställda. När vi var och tittade i Gbg fanns det bara en gul/svart och det vore roligt att se fler kombinationer. Det blir inte riktigt detsamma att se på bild.

• Tummy

junibäbe, jag har varit runt och kollat här i Stockholm, för jag vill se en variant live som jag inte sett. Men nej, de tenderar att ha bara en vagn uppställd. Åtminstone som jag har sett. Och det brukar vara grå, beige och röd i varierande kombinationer.

• Tummy

Förresten beställde jag skötväska i dag. Den som finns på min sida - svart Shanghaimönster. Så nu har jag i alla fall kommit så långt som till skötväska med Bugaboon. Tänkte att när jag ser den får den avgöra vilken färgkombination det blir på vagnen. Hahaha, jag måste vara århundradets mest veliga människa! Tvilling, vet ni. Omöjlig.

• junibäbe

Tummy: Kollade in din skötväska! Gud va´läcker!!! Vart har du beställt den?

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III