• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • meandmyfamily

Jag har väl inte lagt till mig till tråden direkt, men jag tycker att man får många bra tips från er ang BB, sen känner man igen sig i många här.... alla verkar gilla stil-dyra-design saker, snygga skötväsker, barnkläder o.s.v du förstår säkert.

Så därför är det säkert många som "smygläser"

• junibäbe

Stargirl: Vi beställde vår vagn i Barnbutiken (?) på Södermannagatan i Sthlm. Jag orkade inte leta upp var de hade flest färger. Just nu står det alldeles still, för jag kommer inte ihåg vilken färg det var på vagnen i butiken vi beställde. Men på NK hade dom en grå/rosa, verkligen jätteläcker. Du får helt enkelt ta med kompisen på en liten rundtur i de olika affärerna .

• Blue Vapor

Meandmyfamily - det var tråkigt att du tog illa vid dig, men jag tyckte ärligt att det VAR en underligt formulerad annons. Som du själv säger - det sker extremt många stölder av dyra barnvagnar i Sthlm för tillfället! Det har t o m varit någon här inne i på FL i höstas som sålde en BB till en tjej och försvann sedan både härifrån, och utan att lämna kvittot några dagar senare och utan att höra av sig per telefon (sa att sambon blev skickad/mobil borttappad osv) så SÅ konstigt är det kanske inte att man blir lite misstänksam.

"att ni ofta snokar i andras annonser" - du, en sån kommentar tar JAG illa vid mig av! Med tanke på att man faktiskt inte KAN åberopa "köp i god tro" längre, så kollar jag gärna annonser som låter underliga, innan jag tipsar andra! Och ja-a, jag mailade säljaren i den andra annonsen du talar om, DELVIS för att jag faktiskt undrade varför man säljer en BB som är så pass lite använd som 2 veckor - hade säljaren varit grymt missnöjd så kan jag ha haft nytta av att få veta det, eftersom jag inte fått min vagn än! Och delvis för att hela scenariot med dubbla vagnar lät väldigt konstigt - och gör fortfarande. Om säljaren nu inte velat svara så hade han ju inte behövt det Vad var det som inte var schysst egentligen? Det snackas så übermycket skit om kreti och pleti i varenda tråd på det här forumet, så jag tycker inte att en kort "diskussion" om en annons är särskilt allvarlig... men det är jag det.

• ICT

"alla verkar gilla stil-dyra-design saker, snygga skötväsker,"

Ok...har inga barn på väg, än mindre någon barnvagn...kollar runt ändå. Varför min önskan ligger på en Cameleon "numera", är för att jag tror att den vagnen är kanske den enda som min rygg/hela fysik kan hantera. Det skulle kunna vara vilket märke som helst...gärna billigare...men nu är det inte så. Jag anser att vagnen är dyr- men, det får jag nog ta- om jag inte hittar billigare begagnat. Du menade säkert inget illa...men, vill säga hur det för min del/mina val.

• meandmyfamily

Jag förstår vad du menar..... visst inte indirekt att det var du som mailat, men till saken..
    Jag har följt tråden ett tag och läst i de andra(trådarna) och de har förkommit att folk diskuterar (tycker jag) annonserna på ett negativt sett, det behöver inte vara ngt skumt bara för att man vill sälja sin vagn, särskillt inte om kvitto finns. Jag tycker inte det var schysst att diskutera den annonsen så ingående, visst han behövde inte svara, men när han gjort de så diskuterades det!
    Jag kan bara prata för mig själv och jag har kvitto och har själv blivit av med min vagn och det är väldigt jobbigt! Visst behöver man inte lägga en så stor vikt av diskuterandet av en annons, men kände att det du skrev var inte ok. Jag har fler vagnar, och vill nu sälja denna. Varför ska mina säljchanse bli förstörda för att folk sitter i ett forum och diskuterar annonser!

• meandmyfamily

ICT: Eftersom jag har barn så blir det väl det man snappar upp, men vet att det finns folk i tråden som ej har barn, men gillar vagnen ändå!!!

• meandmyfamily

BV: När jag skrev "snokar i andras annonser menar jag", självklart ska man kolla på annonser, både roligt och viktigt för andrahandsvärdet, MEN att maila och sedan diskutera om vad säljaren sagt hurvida det är sant osv. det tycker inte jag är ok

• Blue Vapor

Äsch, inte har dina säljchanser blivit förstörda av att vi här såg din annons och pratade om den? Hade du formulerat den annorlunda så hade åtminstone inte jag ens reagerat! Och ärligt talat - SÅ himla vitt spridd är varken Familjeliv eller den här tråden bland blivande barnvagnsköpare. Men om nu någon SETT det, så är ju alla deras ev tvivel borta vid det här laget, eller hur?

Jag är ledsen att jag tog i här ovan, gillar inte att bråka, men jag blev faktiskt OCKSÅ arg. Och nu är det ju så att vi här inte känner varandra per telefon eller mail, utan just via den här tråden - då blir det ganska självklart att man diskuterar saker i tråden också.

Jag är ledsen att du tog illa upp, men jag tycker faktiskt itne att det var så jättekonstigt att vi reagerade på din annons. Hoppas att du fortfarande har lust att hänga här, det brukar verkligen inte vara något tjafs här inne i tråden annars.

• meandmyfamily

Blue vapor: Jag tror inte heller att mina säljchanser har blivit förstörda, men denna tråd är större än du tror, många är inne och läser!

Bla,bla,bla.......................

Det är bra, jag är inte heller ngn som gillar att bråka, jag förstår att du blev arg det är helt ok! Det vore väl dumt att sitta och smygläsa nu när man ändå gjort sig till känna!

Ha en sköööööön dag!

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III