• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • snart tre

Dagens BB-rapport från Sthlm och Kungsholmen. Förutom ett stort antal froggar i alla möjliga färger mötte jag en mamma med en grön Gecko i dörren till vårt bvc. Gav henne en komplimang för en snygg vagn (är svag för den gröna vagnen) och fick en själv tillbaka. Såg också en grå/gul cam uppe vid gallerian där de hade vinklat liggdelen - det har jag aldrig sett förut. Trodde första vagnen var trasig tills jag insåg vad de gjort.

Och sen när jag satte mig med en sovande G på ROOM för att ta en fika och läsa en tidning satt det två traktorvagnsmammor och pratade högt med varandra om vilken hemsk vagn jag hade (farlig, ful och minsann jätteliten jmf med deras pansarbåtar). Stängde öronen och gick ett extra varv framför dem med vagnen när jag skulle därifrån -de höll på att glo ögon ur sig.

• snysop

snart tre,
    *hehe* vinklat liggdelen har vi också gjort en gång... Det var i Köpenhamn och H fick ersättning ur flaska stödd mot min mans handskar. Tippade liggdelen lite för att hon inte skulle sätta i halsen. Men jag håller med, det ser tokigt ut...

• Jarnis

Snart tre:
    Att du kan hålla dig från att kommentera i det läget. De måste ju varit medvetna om att du hörde.

• snart tre

Snysop: Bra att man kan göra så oavsett om ligg- eller sittdel är på tycker jag - bara en ovanlig syn. Kan tänka mig att de som väntar med att byta till sittdel men som har knottar som vill kika ut gör så. Vi ger för övrigt också G ersättning på det viset i vagnen ibalnd - helt perfekt om man är på stan och man inte kan sätta sig någonstans förutom på en parkbänk eller liknande.

• Stargirl

Snart tre: Ja visst är det konstigr hur folk snackar skit. De flesta fattar ju antagligen inte fördelarna och har fördomar mot nya saker. Men låt dom köra med sina pansarvagnar *fniss* Fast i sthlm så är det ju inte ofta det händer. Ute i landet däremot så är det galet hur folk glor.....fast när man är i Amsterdam ä man bara en i mängden. Såg en supergammal Bugaboo Classic i gamlastan i somras den var väl använd kan jag säga. Riktigt rolig såg den ut *s*

• snart tre

Jarnis: Jag orkar inte med sådan människor längre (men jag fick verkligen anstränga mig för att knipa näbben och inte säga något dumt) Börjar tyvärr vänja mig vid korkade kommentarer, men det säger ju mer om den typen av personer.

• Jarnis

Snart tre: Ja det har du ju rätt i. Själv bor jag i Gävle och har endast fått positiva kommentarer så jag skulle nog inte kunna hålla mig

• JagoTösen

Hej! Nu har jag fått min Bugga. Den var faktiskt snygg i svart, inte för att jag trott nåt annat men hade gärna fått lite färg. Ska nog köpa nån färg snart oxå. Man kan bara köpa dom paketvis va? Eller går det bara att köpa suflett? Vill ju ha en ROSA ju.

• snysop

TIPS!
    Ovanlig(?) beige Frog till salu på Blocket nu!

• Stargirl

Jagotäsen: Köpte du en begagnad eller valde du svart? Bara nyfiken

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III