• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Granarna

Marvelina: Riktigt trist! Tur att de inte vara superdyra att beställa ny, men tråkigt och onödigt!!!

Jag har en undran hur ni sätter låsen på vagnarna. Jag har en vajer, men det känns som att man inte kan få med alla delarna eftersom de flesta går att ta bort...

• magoo

Måste bara berätta hur jag gjorde när jag satte ihop min vagn. Jag kunde inte vänta, då jag visste var den fanns, på godscentralen en halvtimmes resväg från mig med buss. Jag har ingen bil och en sambo som jobbar typ jämt.... så jag lämnar stora tjejen på dagis, tar lilleman i maclaren sulky och sätter mig på bussen. Självklart krånglar han och vill inte sova i sulkyn. gnäller och vill ur vagnen. MEn men, vill ju ha min buggis, så jag gör allt för att underhålla honom. Väl framme krånglar det med tullen, och jag får betala lite moms (bor i snålnorge).

Så får jag paketet, drar det ut på lastkajen och börjar packa upp. Då har sonen tröttnat totalt och gallskriker. Det regnar dessutom!
    Instruktionsbok, vad är det??? Funderade lite och satte igån. Gick ganska fort ändå. Lyckades aldrig spänna båda spännenrna på sittdelen, de som man måset ställa sig på ramen för att haka på. Sätter lillen i vagnen, i med alla lösa delar i korgen. Liggdelen i påse och ihop med sulkyn som jag drar bakom mig. Så jag kör i väg till busshållplatsen och innan jag kommer fram, ca 50 m, har han somnat!! Och sov i över två timmar! Annars har han högst sovit nån halvtimme i vagn.

Visst var det jobbigt att få den hem men det gick. Undrar om de på posten hade ett gott skratt när de såg mig dra hem med två vagnar. Jag som dessutom påstod för tullen att det var en gåva jag fått och att jag inte hade nån aning om vad paketet innehöll ,tji hi, ville slippa momsen..

Min bugaboo story...

• magoo

Vad trist med tjuvar! Låter nästan som om det var för att jävlas, för inte kan man sälja dem löst begagnade.
    Hur gick det för de som inte hade nåt lås???

• Blue Vapor

Marvelina - men VA F*N???!

Angående lås - jag köpte på inrådan tidigare i tråden, TVÅ stycket safeman-lås, och då kommer man så långt man kan känner jag det som! Supersmidigt att ha med sig, jättelätt att använda, och svårt för tjyven att sno nåt! Man drar åt så tajt man behöver, sen sitter det som gjutet. Då kan man ha ett mellan chassi och liggdel och sen ha ett och låsa fast alltihopat med det andra! Jag tycker de verkar vara suveräna!

• Marvelina

Min var faktiskt inte låst, och ingen av de andra heller. Så man kan ju bara anta att det var nån som ville sätta dit "snobb-bb-djävlarna"...

• snart tre

Jag har tidigare tipsat om att ha två Safemanlås till vagnen. Vi har ett som sitter permanent mellan chassi och överdel (det går att sätta så man kan vinkla vagnen ändå så det är inget problem) och sen ett vi låser fast vagnen i trapphuset med.

Bågen har jag nästan aldrig på vagnen - den åker på tills vi vänder sittvagnen och kör G framåt i sommar. Nu känns det bara som den är i vägen när man ska knöla ner honom i åkpåsen.

Det är så sabla trist att folk är så jäkla klåfingriga....

• Blue Vapor

Usch så arg jag blir....
    Brukar berätta för sambon vad ni andra råkar ut för, och han tror inte sina ÖRON! Berättade även detta med bågarna nyss, och han bara tappade hakan....

Magoo - GAPSKRATT! Underbar story! Och hahahaha - "snålnorge"

• Liten

Marvelina: Trist..

Jag har precis bestämt mig för färg (blir grå/orange ) och har nu en fråga till er som har beställt från babytrader: Vilket betalningssätt valde ni?
    Jag förderar att föra över pengarna, men trög som jag är fattar jag inte vilket kontonr. det är man ska skriva?

Det här är vad det står:

Banktransfer
    You can transfer the amount to our bankaccount:
    Accountnumber: 820956651 of Babyhuys at Nijverdal. (international: SNSbank, Epe, IBANcode NL97 SNSB 0820 9566 51, BIC-code SNSBNL2A ) Don't forget to fill in the ordernumber. As soon as we receive your payment your order will be processed. We will inform you when we send the goods.

Någon som har lust att hjälpa?

• magoo

Liten: jag betalade med paypal. Väldigt smidigt. Annars skulle jag nog bara skriva ut bekräftelsemaliet och ta med det till banken, de brukar hjälpa till. Fast du kanske sköter det på internet?

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III