Inlägg från: Norrlandsförälder |Visa alla inlägg
  • Norrlandsförälder

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Nej, det tycker jag verkar vara ett bra pris! Det har sålts frogar för mellan 6000 - 6500 tidigare ungefär lika gamla och det har ínte varit något problem. Tror nog att det snarare är julen som spökar... många har en sinande plånbok i januari med mycket räkningar...

• Norrlandsförälder

82:an: Både och. D vs. vagnen var för tungt lastad (över manualens rekommendationer) med fel fjädring (fjädring som gäller för lägst vikt, när bebisen väger minst.

Det är ungefär som att testa hur lång tid en växellåda håller på en bil och sedan alltid starta och köra iväg bilen på treans växel... Undrar hur långt en växellåda håller då???

Klart som korvspad, att följer man inte manualen (tillverkarens rekommendationer) så kan man inte räkna med att vagnen ska hålla!

Jag har skrivit det förr och gör det igen... Som man frågar får man svar! Vill man krascha något så kan man göra det, det är bara att belasta tills det smäller! Det är nästan så att man tror att det var precis vad de var ute efter!

Är också sur på alla praktiska konservativa förståsigpåare som inte kan vara öppna för nymodigheter och elegans! Men men det var många på sin tid som kallade mobiltelefonerna för en fluga som skulle vara snabbt övergående!

• Norrlandsförälder

Tänkte bara berätta en roligt anekdot.

Vi pratade lite om barnvagnar på fikat på jobbet. Jag berättade att jag beställt min vagn från Tyskland. Då frågade de om jag inte var orolig för reklamationer och att det skulle bli besvärligt om återförsäljaren fanns i Tyskland.

Jag svarade vad jag läst mig till om Bugaboo:n, att reklamationer inte var särskilt vanliga på denna vagn, men att de som köpt från Tyskland ändå hade fått det att fungera till belåtenhet.

Personen i fråga som ställt frågan sa då att de hade en Emmaljunga och den hade varit inne på service och reparation minst 5 gånger under det första året och att dennes erfarenhet var att det alltid var små skavanker på vagnarna som måste åtgärdas och att det fick man räkna med! Jag blev alldeles häpen! Räkna med fel på en vagn!

Om en vagn som tillverkats i över 30 år har så mycket skavanker fortfarande skulle jag ALDRIG köpa det märket! Det om något, måste väl vara tecken på dålig kvalitet! Det har ju inte lärt sig något på över 30 år!!!!

• Norrlandsförälder

Jag har beställt min från www.babytrader.nl där kostar de 789 euro. Fick tips i denna tråden om den siten och de har varit väldigt seriösa hitintills. Peppar, peppar... Jag har inte fått vagnen än men de har meddelat att den ska inkomma på fredag och att jag bör få den i slutet på nästa vecka. De kommer att skicka leveransnummer så att jag kan följa leveransen.

Jag betalade ca 8000 kr för BB Camelon inkl. Maxi Cosi adaptrar.

TJOHOOO för Kiwi.kid.com! Beställde en SKIP HOP camo skötväska, samt mugghållare som ska passa Bugaboon där förra måndagen, fick den levererad idag! Det var verkligen snabbt marscherat och blligt blev det!! 660 kr för väska + mugghållare inkl. frakt! KANONBRA!

• Norrlandsförälder

Kan inte låta bli att lägga in en inlaga om det där uttjatade testet!

Visst kan man bara ta och acceptera det för vad det är, felaktigt eller inte. Man kan resonera om hur belastningen måste vara si eller så eller annat. Det finns ändå en del fakta som kvarstår:

1. EU testet som alla provningsinstitut säger sig ha testat efter verkar skilja sig åt? Ska inte EU vara standard? Enligt tyska institutet är vagnen ok enligt standarden. Enligt svenska är den inte ok efter standard. Vad skiljer testerna åt om det är samma standard? Det svenska institutet har själva erkänt att de tummat på standarden genom att anse att en vagn BORDE klara 5 kilo och kyla i 30 grader. Låter inte som man testat enligt standard då. Det intressanta är varför frångick man det? Ville man sabba vagnen? Det är inte annat än att man kan fundera.. Ligger mycket pengar i barnvagnsbranschen... Många skadeglada produkttillverkare som gnuggar händerna åt att uppstickaren fick taskig kritik...

2. De har inte kommit någon artikel om eller larmrapport från någon användare som råkat ut för denna typ av olycka trots att den rullat från 2005 års början. Inte heller föregångaren Frogen har haft skräckhistorier om sig. Det finns däremot många skräckhistorier att berätta om de stabila, "säkra" EL och BRIO. Främst i hågkomst är väl handtaget som brast för två år sedan och bromsfelen. Ändå är det väl ingen av ägarna till dessa vagnar som får meddelanden från grannen på vagnen och elaka, spydiga kommentarer från folk på gatan.

Sammanfattningsvis: Så länge inget hänt i IRL är jag inte orolig för vagnens säkerhet!

• Norrlandsförälder

Har inte hunnit testa den än då jag inte fått vagnen, men det verkar vara en väldigt sinnrik konstruktion. Den har liksom som ett spänne som man ställer in och drar åt runt styret så jag ser inget hinder för att den inte ska passa. Men jag återkommer med mer information när jag fått vagnen att testa mot!

• Norrlandsförälder

Angående testet igen. Det är lite underligt egentligen att man aldrig testar barnvagnar efter användande. T ex.

- Efter hur många lyft med en barnvagn in i en bil får man ryggskott?
    - Eller hur länge pallar axlarna med att köra vagnen på stan?
    - Hur många trappor orkar man lyfta vagnen, max antal?
    - Vilken vagn vänder på minsta yta?
    - Vilken vagn har mest användbarhet i olika funktioner, lägen samt variation?
    - Vilken vagn har nöjdast kunder?
    - Hur ofta reklameras vagnen i genomsnitt?

Sätt detta i kombination med det övriga testet! Bugaboon skulle vinna direkt!

Användarbarheten har också med säkerhet att göra. Orkar man inte lyfta eller köra vagnen riktigt kan man riskera att tappa den med barnet i.

Jag jobbar med test i mitt yrkesliv och normalt sätt utför man olika former av tester såsom belastningstest, användbarhetstest, funktionstest, säkerhetstest mm. Resultaten från de olika testerna sammanställs och viktas efter vad som är prioriterat för produkten. På barnvagnarna verkar testen vara så ensidiga. Man utgår från funktion och säkerhet enbart.

BB:n blev ju aldrig riktigt testad i testet. Då hjulen small i första testet med för mycket vikt, felinställd fjädring, i 30 minusgrader med låsta hjul (alla tänkbara användningsfel man kan göra) testade de inte vagnen vidare i testet. Det gör att bilden blir helt missvisande om vagnens övriga funktioner och fördelar.

• Norrlandsförälder

Jag köpte min från Tyskland via siten www.babytrader.nl, har inte fått vagnen än men allt jag hört om siten är positivt. Priset blir lägre och den levereras fraktfritt. Betalade cirka 8000:- svenska för vagn + bilbarnstolsadaptrar.

Det ingår samma kit som i Sverige d vs. ligg - och sitt del med tillhörande chassi, myggnät, regnskydd och ett underhållskit (enbart för Cameleon).

Resten är tillbehör som bilbarnstolsadaptrar, skötväska, transsportskydd, paraply, extraklädsel i annan färg mm som kostar extra.

• Norrlandsförälder

För en som jag som hade tonåren i 80- talet kommer alltid att tänka på den gamla slagdängan Karma Cameleon med Boy George som var en smärre hit på den tiden, när jag hör Bugaboo Cameleon.

Upptäckte att det går utmärkt att byta ut karma till Bugaboo i refrängen. Se där BB- lovers! Nu kan vi gå på stan och nynna vackert om våra vagnar: Bagga, Bagga, Bagga, Bagga, Bagga Camililjånn, I come and goo, I come and gooooooo!

Hur många Brio och Emmaljunga ägare kan göra det? *fniss*

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III