Makka Pakka skrev 2011-09-13 11:59:44 följande:
När vi var på 18 mån kontrollen så kunde inte sonen säga mer än 2 ord. BVC var inte oroliga.. men han pratade inte mer på 2½-årskontrollen! Han sa inte ens mamma!
Jag bad BVC skicka remiss till hörseltest och logoped. Så vi var där i februari. Hörseln var normal. Logopeden tyckte han hade sen tal ca. 1 år efter andra jämngamla. Vi och frskolan började med tecken som stöd! Det var jättebra!
Nu är han 3år och 2 mån och det har lossnat ordentligt. Visst, han är fortfarande mkt efter barn i samma ålder men han pratar nu non-stop! Han har också börjat prata med 2-ordmeningar ibland 3. Kan många många ord och har en stor vilja att göra sig förstådd.
Han stora problem är att han är ganska sen med förståelsen. Man måste bryta ner instruktioner så det blir lättare för honom att hänga med. Inga långa meningar eller för komplicerade instrutkioner alltså. Det ska ske på hans nivå..
Min son beteer sig inte alltd som vanliga 3-åringar. Han drar sig gärna undan om det blir förmycket runt honom. Han är social när han vill.. oftast så drar han sig inte till barn automatiskt. Kan ju vara att han är medveten om sitt tal?! Vi har också varit oroliga för autism. Jag har en känsla att barn som är talsena har en tendens att verka lite autistiska? Det är fortfarande inte uteslutet att sonen har nån diagnos även om man pratar mkt mera nu. Så vi ska träffa BUP i oktober. Det känns läskigt men samtidigt vill jag veta nu om det är nåt mer än "bara" språkfrsening så han kan få så mkt hjälp det går tidigt! Även om det visar sig att han har ingen diagnos så kan det vara nyttigt att få lite råd och tips från psykologerna hur man ska hantera vissa situationer osv.
Det blev lite långt.. hoppas du orkar läsa!
Jodå, jag läser allt och tar in allt!

Jag känner också att jag vill just VETA, jag hoppas ju såklart att det inte är annat än talet eller hörseln men vad det än är så vill jag veta - just för att kunna hjälpa och stötta. Ovissheten är värre än vetandet. Kunskap är makt!
Jag ska dra ut några sidor om tecken så jag kan börja med det hemma och se om det blir någon förändring. Ska även prata med dagis om det.
När barnen lekte med lego nu på morgonen så såg jag klart och tydligt att han ville vara med och bygga. Det gick rätt bra för honom, han är väldigt duktig motoriskt och ligger före många i hans ålder, men när storasyster skulle lägga sig i och ta det han höll i och han inte fick röra hennes grejer blev han ju less och gick till sitt rum. Så det kanske är som du säger, eftersom de inte kan uttrycka sig lika bra så ger de upp?
Hoppas det går bra för er på BUP! Jag skulle också gärna träffa någon expert. Går man via BVC och säger att man vill det eller hur funkar det? Ringer man bara dit?
Tack!