• Stuck In Time

Över två år och pratar inte. Svarar knappt till sitt namn..

Min son är fyllde två år i juli. Han är världens góaste, kramas och pussas. Glad är han också, det är sällan han är ledsen och är han det, är han oftast hungrig eller trött. Han är väldigt duktig på att sysselsätta sig själv och kan sitta på sitt rum och leka med bilar ensam länge.

Nu till problemet. Han pratar inte alls. Det han kan säga är: mamma, babba (pappa), tittadäää (titta där), taatoooo (traktor) och puh puh (puss puss).

När man ropar på honom kommer han inte. När man står bredvid honom och säger hans namn reagerar han inte alls. Han är helt i sin egen värld och jag börjar helt ärligt bli riktigt orolig! Rynkar på näsan Han har en syster som är två år äldre och hon är aldrig tyst. Hennes lilla mun går i ett och ibland har jag funderat om det är därför, han får aldrig en chans till att yttra sig? Men samtidigt borde han väl veta vad han heter?! Visst reagerar han till sist, men jag tycker inte man ska behöva säga namnet femtioelva gånger för att få en reaktion.

Jag börjar bli orolig att han har någon bokstavskombination och jag vill jättegärna höra av er som har antingen barn med det eller barn som hörde/hör dåligt eller bara är i samma situation! Snälla, jag behöver någon att prata med!

• Svar på tråden Över två år och pratar inte. Svarar knappt till sitt namn..
  • Stuck In Time
    Wilowa skrev 2011-09-12 20:38:16 följande:
    Att förstå är en sak och att vilja förstå en annan. Jag jobbar på en småbarnavdelning och jag skulle bli överlycklig om alla barnen förstod och gjorde som jag sa till dem. Fast vi tar lite hjälp av stödtecken för att visualisera det vi säger och på så sätt förstärka språket.
    Det är just det som är så svårt att veta, om han förstår men inte bryr sig eller om  han inte förstår! Det gör mig tokig att inte veta! Obestämd
  • Stuck In Time

Jag har suttit och iakttagit honom hela morgonen nu och han lyssnar till sitt namn lite iaf. Det är som att han hör och tittar på en i en sekund för att sedan vända sig om och fortsätta med annat. Men blicken är som borta på något vis tycker jag. Om det är pga att han inte bryr sig eller om det är pga att han har någon form av autism vet jag inte... eller hörselskada.

Dock kom jag på honom med att gå med båda fingrarna i öronen också, och han gnuggade ena örat. Men det behöver väl inte betyda något heller..

På måndag ska vi på öron och kolla hörseln så vi får väl vänta till efter det och se. Något är det, det är jag säker på! Men vad det är, är svårare att få grepp om.

Min syster som har en son med Asberger ska komma och hälsa på på torsdag så jag hoppas att hon kan antingen känna igen tecken eller inte..

Just ja, hans storasyster skulle bygga lego och han var med ett bra tag. Dock var det lite svårt för honom eftersom det är smålego så han gav upp sedan. Nu har han gått upp på sitt rum och leker.. Jag var upp nyss och tittade i pekböcker med honom och han sa det vanliga - bää och buuu osv. Han kan verkligen sitta och studera bilderna i evighet också. Han la sig i sängen med boken och bara tittade och tog på bilderna. Han är en liten funderare helt klart - frågan är om det är mer än så.. Rynkar på näsan

• Stuck In Time
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-12 15:04:50 följande:
    Hej.

Jag förstår din oro. Jag har själv en 3-åring som var/är sen. Dock

- Det finns inga krav på att ord ska uttalas korrekt i den åldern. Ord enligt vår logoped är ett och samma namn alltid för samma föremål. Bäbä är altså ett fullt giltigt namn på ett får. 
    Först vid 4-års åldern finns det krav på uttala korrekt och begripligt för utomstående.

Jag tror det är förhastat att börja tänka på diagnoser som asperger och bokstavsdiagnoser. Många av kraven för dessa diagnoser är sampel med andra, konsentration osv. Det är först vid 3 års åldern som barn förväntas leka MED istället för BREDVID varandra.

Jo, det är klart. Men han har fyller ju några kriterier och då blir man såklart orolig.. Rynkar på näsan Hade han uppenbart förstått det mesta, framförallt det här med sitt namn (!) så hade jag nog inte oroat mig i närheten lika mycket. Att min systers son har det gör mig också extra orolig. Men jag hoppas verkligen att det inte är det! Det låter hemskt men jag hoppas det antingen är att han inte bryr sig och tar saker i sin takt, eller att han har lite nedsatt hörsel..

Tack för ditt inlägg! Jag behöver all uppmuntran! Glad
  • Stuck In Time
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-12 15:55:35 följande:
    Jag tycker också det är bra att kolla upp barn och försöka vara objektiv när man analyserar dess förmågor. Jag tror den vanligaste vägen är via logoped som sen skickar vidare om den misstänker problem.
    Men det är lätt att stressa sig själv något enormt när man tänker på sitt eget barn.

Vår barnläkare sade att hos dem utreds inga barn för bokstavsdiagnoser före 4 års ålder om det inte var exremt tydliga tecken. Men det kanske varierar mellan orter. Vi misstänker inget sånt i dagsläget så jag ifrågasatte inte riktigheten i det hela. Logoped däremot blandas in så tidigt som möjligt.
    Ja, vi ska börja med öronen och sedan gå vidare om det visar sig att det inte är något fel på hörseln. Samtidigt som man inte vill förhasta sig och börja utreda för tidigt känns det viktigt att veta så tidigt som möjligt. Det är verkligen svårt, det där. Det enda jag vill -  vad det än nu är eller inte är - är att min son ska få bästa möjliga chans till ett normalt och lyckligt liv.

Att vara mamma är inte lätt, det vet vi alla. Man vill alltid det bästa för sina barn och tyvärr ingår oro och rädsla i jobbet. Man älskar ju sina barn mer än livet! Hjärta

Jag vill än en gång tacka ALLA för era svar! Det lugnar mig att läsa och ger mig hopp! {#emotions_dlg.flower}
  • jordgubbe0812

Någonting du kanske kan göra parallellt är att börja titta lite på stödtecken. De används dels till barn som har sent språk men även inom autism-världen om jag inte missuppfattat det hela.

Om du går in på t.ex teckenhatten kan du skriva ut bilder med tecken för de vanligaste orden och börja använda lite smått hemma. Stödtecken blir väl också som sakta men säkert mer och mer popuärt på småbarnsavdelningar generellt. Så det är ju ingenting som kan skada barnet på något sätt.

• Stuck In Time
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-13 10:06:48 följande:
    Någonting du kanske kan göra parallellt är att börja titta lite på stödtecken. De används dels till barn som har sent språk men även inom autism-världen om jag inte missuppfattat det hela.

Om du går in på t.ex teckenhatten kan du skriva ut bilder med tecken för de vanligaste orden och börja använda lite smått hemma. Stödtecken blir väl också som sakta men säkert mer och mer popuärt på småbarnsavdelningar generellt. Så det är ju ingenting som kan skada barnet på något sätt.
    Vilket bra tips! Det ska jag absolut göra! Glad

Ska kolla med en gång!
  • Svanflikkan85

min son är 2 år och 7 mån nu och pratar inte mkt heller, men han har haft vattensamling i örtat (öroninflammationerna avbytte varandra på löpande band) Han gick igenom Op (rör i öron) för 3 mån sen och pratar inte ännu. Han lyssnar nu mera på tilltal (gjorde inte de innan)  Men pratar inte
    Bara några ord kommer. Mamma pappa, Tia (storebror mattias kallad tias) Titta där, hej. lätta fraser bara.
    jag med är orolig men tror på att de bara kommer släppa 

• grunkan

Min lillebror fyller 3 i november och han pratar inte "rent" ännu. Han ignorerar gärna när man ropar på honom också. Min syster är 6 år och pladdrar konstant, lillebror får slita henne i håret om han vill säga nåt... och då garvar hon xD

• lightfish

Min son är snart 2,5 och det är bara de senaste 2-3 månaderna som han börjat prata trots att han gått/går på förskola på syskonavdelning sen 1 år tillbaka. Han har allorna varit extremt tydlig med vad han vill ha eller vad vi ska göra och vi har inte tvingat honom att prata förrän vi upptäckte att det var lite "lathet" inblandat. Nu kan han prata även om det är en bit kvar tills han pratar rent.

• Stuck In Time
    Svanflikkan85 skrev 2011-09-13 10:17:52 följande:
    min son är 2 år och 7 mån nu och pratar inte mkt heller, men han har haft vattensamling i örtat (öroninflammationerna avbytte varandra på löpande band) Han gick igenom Op (rör i öron) för 3 mån sen och pratar inte ännu. Han lyssnar nu mera på tilltal (gjorde inte de innan)  Men pratar inte
    Bara några ord kommer. Mamma pappa, Tia (storebror mattias kallad tias) Titta där, hej. lätta fraser bara.
    jag med är orolig men tror på att de bara kommer släppa 
    Vad skönt att det finns fler. Det är klart man oroar sig men det är skönt att höra att det finns fler och att det släpper för de flesta. Hoppas det blir bättre för din son snart, men uppenbarligen är det öronen för honom. Jag "hoppas" det är det för min son också..

Så han har inte heller svarat på tilltal? Hur är han annars, är han trygg i sig själv och kan leka ensam? Min son är väldigt trygg i sig själv men leker även gärna med andra barn.. Tänkte om våra barn är lite lika på den biten också?

Tack snälla, för ditt svar!
  • Stuck In Time
    grunkan skrev 2011-09-13 10:24:24 följande:
    Min lillebror fyller 3 i november och han pratar inte "rent" ännu. Han ignorerar gärna när man ropar på honom också. Min syster är 6 år och pladdrar konstant, lillebror får slita henne i håret om han vill säga nåt... och då garvar hon xD
    Glad Inte lätt när man vill ha uppmärksamhet! Skrattande Det är lite lika här, syrran pladdrar nonstop och lillebror får nästan aldrig en syl i vädret. Kan ju ha med det att göra också, att han inte förstår att vi pratar med honom också! Glad

Tack för ditt svar!
    lightfish skrev 2011-09-13 10:31:28 följande:
    Min son är snart 2,5 och det är bara de senaste 2-3 månaderna som han börjat prata trots att han gått/går på förskola på syskonavdelning sen 1 år tillbaka. Han har allorna varit extremt tydlig med vad han vill ha eller vad vi ska göra och vi har inte tvingat honom att prata förrän vi upptäckte att det var lite "lathet" inblandat. Nu kan han prata även om det är en bit kvar tills han pratar rent.
    Ja, min son har också gått på syskonavdelning sedan ett år tillbaka men det har inte hjälpt talet tyvärr.. Jag hoppas verkligen det kommer snart! Hittills har jag försökt tänka att han bara är lat eller att han inte är redo och har inte försökt pressa honom till att prata, det gör jag fortfarande inte. Men, det är just det här med förståelsen och att han inte lyssnar till sitt namn jämt som gör att jag blivit mer orolig nu. Han är ju ändå över två och då borde man ju veta vad man heter? Om det inte är så att han bara är lat.. Jag hoppas! Glad

Tack för ditt svar!
  • Snultan

När jag jobbade på dagis förut så var det ett barn som inte pratade något alls nästan.. han hade också lite koncentrationssvårigheter och var allmänt lite "grinigare" och mer "bebis" än de andra barnen.. så de hade en specialpedagog där ett tag.. nu på senare tid när jag varit där på dagiset (Var barnflicka åt ett barn där) o jag har träffat honom så har han börjat prata avsevärt mycket mer.. och nu är han väl en 3-4 år.. så det har verkligen gått framåt..

kan ju va så att talet o allt är lite senutvecklat bara.. kolla upp med en läkare kanske en specialpedagog också.. hoppas det löser sig!

och till nåt annat, det här med att ditt barn inte reagerar när du säger hans namn. jag jobbar som barnflicka nu och ett av barnen är 4 år, han kan jag bli tokig på. han LYSSNAR inte. han hör ju vad jag säger, men han ignonerar mig medvetet.. blir galen på det.. nån som har nåt tips vad jag kan göra där? man blir ju arg när man ser att dom inte lyssnar för fem öre..

• Makka Pakka

När vi var på 18 mån kontrollen så kunde inte sonen säga mer än 2 ord. BVC var inte oroliga.. men han pratade inte mer på 2½-årskontrollen! Han sa inte ens mamma!

Jag bad BVC skicka remiss till hörseltest och logoped. Så vi var där i februari. Hörseln var normal. Logopeden tyckte han hade sen tal ca. 1 år efter andra jämngamla. Vi och frskolan började med tecken som stöd! Det var jättebra!
     Nu är han 3år och 2 mån och det har lossnat ordentligt. Visst, han är fortfarande mkt efter barn i samma ålder men han pratar nu non-stop! Han har också börjat prata med 2-ordmeningar ibland 3. Kan många många ord och har en stor vilja att göra sig förstådd.

Han stora problem är att han är ganska sen med förståelsen. Man måste bryta ner instruktioner så det blir lättare för honom att hänga med. Inga långa meningar eller för komplicerade instrutkioner alltså. Det ska ske på hans nivå..

Min son beteer sig inte alltd som vanliga 3-åringar. Han drar sig gärna undan om det blir förmycket runt honom.  Han är social när han vill.. oftast så drar han sig inte till barn automatiskt. Kan ju vara att han är medveten om sitt tal?! Vi har också varit oroliga för autism. Jag har en känsla att barn som är talsena har en tendens att verka lite autistiska? Det är fortfarande inte uteslutet att sonen har nån diagnos även om man pratar mkt mera nu. Så vi ska träffa BUP i oktober. Det känns läskigt men samtidigt vill jag veta nu om det är nåt mer än "bara" språkfrsening så han kan få så mkt hjälp det går tidigt! Även om det visar sig att han har ingen diagnos så kan det vara nyttigt att få lite råd och tips från psykologerna hur man ska hantera vissa situationer osv.

Det blev lite långt.. hoppas du orkar läsa!  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Makka Pakka

Ska säga också att förskolan har varit underbar och verkligen jobbat med sonen. De införde tecken som stöd mest för hans skull men det har alla barn nytta av!

Hans tal utvecklades mest då han började gå heltid på dagis. Mellan 14 mån och 2½år så gick han 15h/v och var hemma med pappa resten av tiden.  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Stuck In Time
    Makka Pakka skrev 2011-09-13 11:59:44 följande:
    När vi var på 18 mån kontrollen så kunde inte sonen säga mer än 2 ord. BVC var inte oroliga.. men han pratade inte mer på 2½-årskontrollen! Han sa inte ens mamma!

Jag bad BVC skicka remiss till hörseltest och logoped. Så vi var där i februari. Hörseln var normal. Logopeden tyckte han hade sen tal ca. 1 år efter andra jämngamla. Vi och frskolan började med tecken som stöd! Det var jättebra!
     Nu är han 3år och 2 mån och det har lossnat ordentligt. Visst, han är fortfarande mkt efter barn i samma ålder men han pratar nu non-stop! Han har också börjat prata med 2-ordmeningar ibland 3. Kan många många ord och har en stor vilja att göra sig förstådd.

Han stora problem är att han är ganska sen med förståelsen. Man måste bryta ner instruktioner så det blir lättare för honom att hänga med. Inga långa meningar eller för komplicerade instrutkioner alltså. Det ska ske på hans nivå..

Min son beteer sig inte alltd som vanliga 3-åringar. Han drar sig gärna undan om det blir förmycket runt honom.  Han är social när han vill.. oftast så drar han sig inte till barn automatiskt. Kan ju vara att han är medveten om sitt tal?! Vi har också varit oroliga för autism. Jag har en känsla att barn som är talsena har en tendens att verka lite autistiska? Det är fortfarande inte uteslutet att sonen har nån diagnos även om man pratar mkt mera nu. Så vi ska träffa BUP i oktober. Det känns läskigt men samtidigt vill jag veta nu om det är nåt mer än "bara" språkfrsening så han kan få så mkt hjälp det går tidigt! Även om det visar sig att han har ingen diagnos så kan det vara nyttigt att få lite råd och tips från psykologerna hur man ska hantera vissa situationer osv.

Det blev lite långt.. hoppas du orkar läsa!  
    Jodå, jag läser allt och tar in allt! Glad Jag känner också att jag vill just VETA, jag hoppas ju såklart att det inte är annat än talet eller hörseln men vad det än är så vill jag veta - just för att kunna hjälpa och stötta. Ovissheten är värre än vetandet. Kunskap är makt! Flört

Jag ska dra ut några sidor om tecken så jag kan börja med det hemma och se om det blir någon förändring. Ska även prata med dagis om det.

När barnen lekte med lego nu på morgonen så såg jag klart och tydligt att han ville vara med och bygga. Det gick rätt bra för honom, han är väldigt duktig motoriskt och ligger före många i hans ålder, men när storasyster skulle lägga sig i och ta det han höll i och han inte fick röra hennes grejer blev han ju less och gick till sitt rum. Så det kanske är som du säger, eftersom de inte kan uttrycka sig lika bra så ger de upp?

Hoppas det går bra för er på BUP! Jag skulle också gärna träffa någon expert. Går man via BVC och säger att man vill det eller hur funkar det? Ringer man bara dit?

Tack!
  • Stuck In Time
    Snultan skrev 2011-09-13 11:38:18 följande:

När jag jobbade på dagis förut så var det ett barn som inte pratade något alls nästan.. han hade också lite koncentrationssvårigheter och var allmänt lite "grinigare" och mer "bebis" än de andra barnen.. så de hade en specialpedagog där ett tag.. nu på senare tid när jag varit där på dagiset (Var barnflicka åt ett barn där) o jag har träffat honom så har han börjat prata avsevärt mycket mer.. och nu är han väl en 3-4 år.. så det har verkligen gått framåt..

kan ju va så att talet o allt är lite senutvecklat bara.. kolla upp med en läkare kanske en specialpedagog också.. hoppas det löser sig!

och till nåt annat, det här med att ditt barn inte reagerar när du säger hans namn. jag jobbar som barnflicka nu och ett av barnen är 4 år, han kan jag bli tokig på. han LYSSNAR inte. han hör ju vad jag säger, men han ignonerar mig medvetet.. blir galen på det.. nån som har nåt tips vad jag kan göra där? man blir ju arg när man ser att dom inte lyssnar för fem öre..

Min son är inte grinig eller mer bebis än andra. Han är väldigt motorisk och självständig. Men annars låter ditt tips superbra! Jag ska nog prata med personalen på dagis och höra om de kan försöka hjälpa honom lite extra, de vet ju liksom jag att han har problem med förståelse och tal.

Tack för ditt råd!
  • jordgubbe0812
    Makka Pakka skrev 2011-09-13 11:59:44 följande:
    Jag har en känsla att barn som är talsena har en tendens att verka lite autistiska? 

Det är ju så mycket som hänger ihop. Läser man om språkstörning så är det vanligt att de barnen är sernare inom andra områden. Däribland inte helt uppenbara områden som finmotorik. 
    Å andra sidan. Barn som har språkproblem innan 3 års ålder är klart överrepresenterade bland de som får bostavsdiagnoser senare. Det är därför det är så otroligt svårt att som enskild förälder veta vad som är hönan och ägget.
    Språkproblem är ju viktiga att fånga upp innan barnet själv upplever problemet så att det isolerar sig för den inte kan prata ordentligt med kompisar.     
  • Stuck In Time
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-13 12:56:06 följande:
    Det är ju så mycket som hänger ihop. Läser man om språkstörning så är det vanligt att de barnen är sernare inom andra områden. Däribland inte helt uppenbara områden som finmotorik. 
    Å andra sidan. Barn som har språkproblem innan 3 års ålder är klart överrepresenterade bland de som får bostavsdiagnoser senare. Det är därför det är så otroligt svårt att som enskild förälder veta vad som är hönan och ägget.
    Språkproblem är ju viktiga att fånga upp innan barnet själv upplever problemet så att det isolerar sig för den inte kan prata ordentligt med kompisar.     
    Tack!
  • til
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-13 12:56:06 följande:
    Det stämmer att mycket hänger ihop, men det finns också många barn som endast har en språkstörning. Det finns många olika varianter av språkstörning - det finns de som framför allt har problem med förståelse, de som har problem med produktion, de som har problem med att uttala vissa ljud, de som har problem med grammatik och så finns det också de som pratar "helt normalt" men som har problem med Hur vi använder språket och hur det går till när vi samspelar språkligt. Den sista kategorin, med sk pragmatisk språkstörning är inte helt lätt att skilja från autismspektrat då även barn med autism har svårt med språkligt (och annat) samspel.

Det är ju också därför ni behöver få en riktig utredning - det är helt enkelt inte möjligt att som förälder reda ut alla olika möjligheter, och det är inte heller möjligt att observera sitt eget barn så som en utomstående kan eftersom man ju älskar och har arbetat upp ett samspel med sitt barn oavsett dess svårigheter. Så var tydlig med bvc tycker jag och be att de remitterar er vidare efter hörselutredningen (om den nu inte ger svaret förstås :), som någon annan skrev här tidigare så finns det absolut ingenting som skadar med att göra en utredning - men det kan ge er svar och stilla er oro och det måste ju vara mycket värt :)
  • Stuck In Time
    til skrev 2011-09-14 11:32:35 följande:
    Det stämmer att mycket hänger ihop, men det finns också många barn som endast har en språkstörning. Det finns många olika varianter av språkstörning - det finns de som framför allt har problem med förståelse, de som har problem med produktion, de som har problem med att uttala vissa ljud, de som har problem med grammatik och så finns det också de som pratar "helt normalt" men som har problem med Hur vi använder språket och hur det går till när vi samspelar språkligt. Den sista kategorin, med sk pragmatisk språkstörning är inte helt lätt att skilja från autismspektrat då även barn med autism har svårt med språkligt (och annat) samspel.

Det är ju också därför ni behöver få en riktig utredning - det är helt enkelt inte möjligt att som förälder reda ut alla olika möjligheter, och det är inte heller möjligt att observera sitt eget barn så som en utomstående kan eftersom man ju älskar och har arbetat upp ett samspel med sitt barn oavsett dess svårigheter. Så var tydlig med bvc tycker jag och be att de remitterar er vidare efter hörselutredningen (om den nu inte ger svaret förstås :), som någon annan skrev här tidigare så finns det absolut ingenting som skadar med att göra en utredning - men det kan ge er svar och stilla er oro och det måste ju vara mycket värt :)
    Ja, det har du rätt i. Glad Men det är svårt att låta bli att fundera och inbilla sig saker när man oroar sig. Nu är det snart måndag så jag längtar och hoppas på att det är något mindre fel med hörseln eller att han har vatten eller något i dem.

Om det inte är öronen utan något annat ska jag gå vidare så vi kan nog inte göra mer än vänta.. Det är en jobbig väntan.. Rynkar på näsan

Tack alla för era svar! Nu kommer jag nog inte komma tillbaka till tråden på ett tag, det är helt enkelt för jobbigt för mig.. Kram till er!
Svar på tråden Över två år och pratar inte. Svarar knappt till sitt namn..