• lycklig75

Smör, margarin eller rapsolja i barnmat?

Vilken fettproduktion använder du mest till barnmat - smör, margarin eller rapsolja? Vilken av dessa få lättare att gå upp i vikt? För min son har tappat lite i vikt under två månader så han behöver upp lite vikt så vilken av dessa kan jag ge? Eller nåt annat tips?

• Svar på tråden Smör, margarin eller rapsolja i barnmat?
  • Kramig

Vet inget om viktuppgång men jag använder rapsolja till min lilla son på 8 månader.

• vittra

Naturligtvis vanligt smör. Fett är inte vad som specifikt gör att de går upp mer i vikt, men mycket fett behöver de för hjärnans skull och vi har alltid haft riktig grädde och smör i maten till barnen. Vill du att han ska gå upp i vikt behöver du helt enkelt ge större mängder, av allt... men kanske han behöver mer kolhydrater eftersom det i första hand är källan just till tillväxten (för mycket kolhydrater är ju dock också orsaken till barnfetma). Fett innehåller mest energi och därför är det såklart tacksamt att tillsätta extra fett, men tänk på att balansen är viktigast!

• HannaE

Det barnet tycker bäst om! Det de gillar mest äter de mest av. Min lilla tyckte om smör och grädde. Annars har ju kallpressad rapsolja en kryddig och fin smak, det kanske kan vara något?

Man lever så länge man lär.
  • Egendomligt

jag använder kallpressad ekologisk rapsolja, eller ibland olivolja. Min pojke är mjölkallergisk, annars hade jag även använt smör eller grädde.

• StoraD

Hej! jag använder dels ekologisk rapsolja dels smör/grädde. Till mellis äter vi ofta turkisk yoghurt, om du vill ha ett fettrikt mellis-tips! (Aldrig margarin, det är skräp). Men ska lillen upp i vikt så är det ju inte en massa fett du ska proppa i honom, utan en välbalanserad kost! 

• Smurflisa

Jag använder rapsolja - en fin och god kallpressad sådan. Man ska inte tillsätta alltför mycket smör, särskilt inte om man använder det annars också. Små barn i Sverige får i sig alltför mycket animaliskt fett med alla våra mjölkprodukter och att vi äter relativt mycket kött. Det är inte sunt i det långa loppet. Bättre stötta upp med vegetabiliskt fett som dessutom inte innehåller tillsatt salt.

• Mylla

Jag har använt osaltat smör och rapsolja. Margarin skulle jag aldrig i livet använda. Bästa sättet att få upp vikten tror jag är att göra näringsrik mat med både fett och allt annat, inte för mycket socker dock,måtta på det. Huvudsaken att maten är god så barnet vill äta den. Krydda gärna så det inte är smaklöst, om nu inte barnet råkar gilla smaklös mat, det finns ju alla sorter.

• skånegås
    lycklig75 skrev 2011-09-11 16:49:57 följande:
    Vilken fettproduktion använder du mest till barnmat - smör, margarin eller rapsolja? Vilken av dessa få lättare att gå upp i vikt? För min son har tappat lite i vikt under två månader så han behöver upp lite vikt så vilken av dessa kan jag ge? Eller nåt annat tips?
    Var det inte du som ev hade ett mjölkallergiskt barn? I så fall rekomenderar jag i första hand olja, sen mjölkfritt margarin och absolut inte smör...

Om barnet däremot tål mjölk rekomenderar jag smör i första hand.
Svar på tråden Smör, margarin eller rapsolja i barnmat?