• Mellanmjölkens land

    Skryttråd för oss med tidiga barn!

    Har man ett barn som är tidigt i utvecklingen på nån front ska man låta bli att berätta om det eftersom det är jobbigt för övriga föräldrar att höra på. Ok, det kan jag köpa. Det är inte kul att lyssna på när nån berättar om sin lilla knodd som precis lärt sig gå medan ens egna bebis (som är äldre) fortfarande kämpar för att lära sig sitta stadigt.

    Här är en tråd för oss vars barn barn är tidiga. Kanske de kan krypa vid 6 mån eller rentav redan gå? Kanske de börjat prata medan jämnåriga fortfarande håller sig till da-da? Skryt på precis så mycket som du vill, här behöver du inte hålla tillbaka av rädsla för att såra andras känslor!

    Och du som har ett fulkomligt normalt barn som följer normalkurvan perfekt, vi ser inte ner på ditt barn. Det har säkert talanger som våra barn saknar, vi vet.

  • Svar på tråden Skryttråd för oss med tidiga barn!
  • Alvi

    Min fyraåring kan skriva sitt namn. Och räkna stavelser. Brås på mor sin som kunde läsa i hans ålder!

  • QueenObscene

    Inte MITT barn, för det är i magen än (svårt att avgöra om h*n är tidig med något när jag inte kan se det) men min brorsdotter nu 2 år & 3 mån, kunde säga två-tre ordsmeningar vid 1 års ålder och pratar nu extremt mycket och kan skillnaden på "jag" och "du" och för en konversation med både svar och frågor helt utan hjälp, hon frågar t.ex "Vad har du ätit idag?" nu när hon är 2 år.
    Är lika imponerad varje gång hon säger något.

  • Tess90

    Min son : 
    4mån - Satt själv
    5 1/2mån- Kröp
    6 mån - Reser sig mot allt
    Nu 7 mån - Kan stå en liten stund utan att hålla i sig i nåt. Går runt soffan och runt tv bordet 

  • Mellanmjölkens land

    Började dra sig fram på filten vid 2 mån
    Vände sig vid 2-2,5 mån
    Krälade vid 3 mån
    Satt med stöd vid strax över 3 mån
    Började sitta utan stöd vid 4,5 mån, vid 5 mån sitter hon långa stunder
    Började ställa sig upp i krypställning 1v innan 5mån-dagen, står nu och gungar samt har gjort små ansatser till att börja krypa
    Klarade 6mån-kontrollen ett par dagar innan hon blev 5 mån

    Tess90, hur lång tid tog det från att han stod i krypställning tills han kröp? *funderar på barnsäkring*

  • emmsan01

    Jag tycker stundtals det är ganska mycket gnäll här men allt är väl relativt och jag vet inte hur mycket andra barn är missnöjda! Vi får väl räkna med en övergångsperiod och hoppas det blir bättre snart. Känner mig elak när hon är så trött på fm vid 10.30 tiden men tänker att det då är bättre att hon är uppe en timme till så att em inte blir så lång. Har ni några tips på vad man kan hitta på så att de små inte tänker på att de är så trötta?Glad

  • Jisa

    Min son började gå strax innan han var 11 mån. Kanske inte jättetidigt men jag var iaf stolt som en tupp:)

  • cosinus

    Jag har fyra barn. Ettan var tidig med att prata. Precis innan 18 mån kontrollen där de ska kunna säga 10 ord så var hon otroligt imponerad av månen och eftersom hon var inne i en period där allt var hennes så sa hon "xxxx måne" (alltså hennes namn). Jag svarade då att det inte var hennes måne utan allas måne.

    Efter den dagen så sa hon, varje gång hon såg månen "xxxxx måne, nääää inte xxxxx måne, allas måne, måste dela månen" Trodde de skämtade med mig på 18-mån kontrollen när de frågade om hon kunde 10 ord :) Vet att hon var under 15 månader när hon började med 2-3 ordsmeningar. Att jämföra med mina fyra som säger typ mamma och ee-aa (mera) och inget mer :)

    Min trea är jätteduktig motoriskt. Han stod i krypställning ett bra tag innan 5-mån dagen men sen började han åla så kröp gjorde han inte så tidigt (7 mån) men sen började han klättra. Han har varit överallt. Sommaren han var nyfyllda 1 tog han sig upp i våran studsmatta via en ranglig ikeapall och när han var 15 månader var han upp på en våningssäng helt själv (utan stege). Han är idag 3.5 och lärde sig cykla i våras tämligen omgående och kör kickboard som en vettvilling. Har en helt sanslös balans och kroppskontroll. Fick förbjuda honom att göra volter i studsmattan i somras (han landade inte på fötterna men kom runt helt och landade på rumpan ist) för att det såg för farligt ut. Det ironiska är att han gick sent, var över 15 mån. Ist sprang han runt som en liten apa utomhus på händer och fötter för att inte skrubba knäna.

Svar på tråden Skryttråd för oss med tidiga barn!