• evaoregon
    Darla skrev 2011-09-12 15:48:37 följande:
    Ok, måste ni båda ha svenskt leg? Jag undrar eftersom min man inte är svensk och därför inte har något svenskt leg eller pass att visa upp, och på polisens sida står att det bara är svenska som gäller....
    Pass ifrån ett annat land än Sverige borde funka eftersom inte alla har svensk legitimation.
  • evaoregon
    Darla skrev 2011-09-12 21:07:52 följande:
    evaoregon skrev 2011-09-12 17:37:09 följande:
    Pass ifrån ett annat land än Sverige borde funka eftersom inte alla har svensk legitimation.
    Ja men vad bra! Så som ni säger måste det ju vara helt enkelt. Tack för svaren

Vi tar med allt (birth certificate, personbevis,samordningsnummer och det brevet som vi fick då, samt hans brittiska pass, våra pass svenskt och brittiskt) och åker till polisen och förhoppningsvis så har vi allt då.
    Vigselbevis (om ni är gifta) kan också vara bra att ta med.  Du får skriva om hur det går!
  • evaoregon
    Darla skrev 2011-09-23 20:24:59 följande:
    Nu gick det iallafall snabbt och smidigt för oss. Vi fyllde i blanketten som alla måste fylla i för minderåriga, visade upp våra pass (mitt svenska och makens utländska) samt barnets birth certificate och sen fick jag fylla i en annan blankett (som jag minns att jag gjorde när jag förnyade mitt förra året med). Jättehärligt när saker och ting verkligen fungerar som de ska och man träffar på människor som är proffsiga och kan sina saker. Så nu har vårat barn ett svenskt pass!
    Verkligen härligt när det funkar som det ska!  Glad
Svar på tråden Skaffa pass i Sverige till barnet, vad ska jag ta med för handlingar?