Barns egentid mm
Hej
Jag har skrivit till dig förut och fått bra svar men nu har jag ett par nya frågor. Frågorna rör min son som snart är 8,5 månad.
Fråga 1:
Vår lille son har sedan han var bara fyra månader reagerat på okända människor (blivit rädd). Han tyckte då inte om när det kom för mycket folk i hans närhet som ville titta och klämma på honom, ex. när vi var på kalas etc. Vem som helst kunde inte hålla honom.
Detta har fortfarande inte släppt och nu är det i stort sett bara jag och hans pappa som kan hålla och lugna honom. Om vi har ett tar kompisar hemma som han träffar ofta, bland annat hans gudfar, så gråter han när han ser dem och vänder bort huvudet. Han mjuknar upp först efter en bra stund men om någon annan vill hålla honom så blir han ledsen igen. Vi tycker att detta är väldigt tråkigt och vi är ute och rör på oss och träffar kompisar. Om vi går bort till vänner vi försöker ha honom i famnen en stund för att han ska få vänja sig i sin takt innan vi släpper ner honom på golvet så han kan leka med de andra barnen. Det kan gå bra en stund men om det händer nåt, det minsta lilla blir han jätteledsen och vill komma upp i famnen. Är detta vanligt? Inga andra barn vi känner beter sig så här. Vi är jätteledsna för detta och tycker det är lite jobbigt. (Att ordna barnvakt är ju inte att tänka på.)
Fråga 2:
Vår lille son vill på senare tid ligga ensam i sin säng och filosofera. Vi har lagt honom för en dagslur då vi sett att han varit trött och gnällig och inget har passat honom. Då har det visat sig att han vill ligga en stund själv i sin säng och kravla och småprata. Är detta normalt?
Annars utvecklas han som han ska. Han sitter själv, kryper riktigt bra, ställer sig upp mot saker, jollar (bababab, mamamam osv.) går lite själv med sin "lära gå vagn". Han reagerar hyffsat på sitt namn (det kan dock ta en stund beroende på vad för något som fångat hans intresse för stunden). Om vi går runt i huset och ropar på honom kommer han oftast krypande. Han tycker om att dra ner saker från hyllor, dra och slå på saker, klättra upp på saker. Han tycker det är väldigt roligt när vi hjälper honom att klappa händerna, han kan inte det själv ännu.
Anledningen till min oro är att sakerna ovan har vi inte hört talas om från andra föräldrar och jag/vi vill bara veta om allt är som det ska med vår lille guldklimp. Vi brukar busa och skoja med honom och det tycker han såklart om, nrukar skratta så han börjar hicka =)
Han äter och sover bra.
Oerhört tacksam för svar!
Christine