Modesty Blaise skrev 2011-09-25 20:16:07 följande:
Så är det inte för oss med våra tonåringar. De är självständiga och självgående och vi måste förstås dela deras tid med vänner och pojk- och flickvänner, men nog vill de både prata och umgås med oss. Senast idag undrade min femtonåring om vi inte kunde gå och fika och sedan gå på bio en kväll den här veckan.
Våra tonåringar har ett stort umgänge och många intressen men de är i alla fall sugna på mamma, pappa och familjetid. Då avhandlas allt som hänt under veckan, både i deras liv och i världen i övrigt.
Jag upplever deras tonårstid som jämförbar med tidigare barndom. Längre och längre steg tas ensamma, och sedan kommer en sorts tillfällig men återkommande återgång till familjen för att stämma av och hämta in våra åsikter och erfarenheter. Och de är noga med att vara engagerade i familjen. Det vill säga, de bryr sig om släktingar och våra träffar med desamma och de tar hand om varandra, kollar av att allt är okej med syskon och vill veta och vara delaktiga i syskonens liv.
Ingen av dem har varit upprorisk. De har inte behövt göra uppror, de successivt genom uppväxten fått ett ökat ansvar för den egna personen och tagit det.
Min tonåring har gjort uppror, inte för att han behövt det. Vi har haft samma grundidé som ni verkar ha. Men det har varit ett sätt att klippa navelsträngen till mig, han har varit väldigt tight med mig så att bryta sig loss från mig har varit en smärtsam process och tidvis väldigt upprorisk. Den har varit smärtsam för mig också, men jag har förstått vad som pågått.
Men jag märker att det värsta är över, mer och mer kommer han tillbaka med förtroende, men så kommer avståndstagandet igen.
Jag tar det inte personlig.
Bara det att vi båda kunde skratt igenkännande åt ´Ts, visar att han börjar få lite distans nu.